Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná

Pokud nepatříte mezi velké příznivce malého španělského hatchbacku, pravděpodobně vám Ibiza zmizela z hledáčku. A při jejích cenách ani není divu. Přesto je dál k dispozici a na oslavu jejích 40. narozenin si ji letos budete moci pořídit v unikátním provedení. Možná naposledy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná

13.1.2024 | Petr Prokopec

Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná

/

Foto: Seat

Pokud nepatříte mezi velké příznivce malého španělského hatchbacku, pravděpodobně vám Ibiza zmizela z hledáčku. A při jejích cenách ani není divu. Přesto je dál k dispozici a na oslavu jejích 40. narozenin si ji letos budete moci pořídit v unikátním provedení. Možná naposledy.

Uvést na trh úplně nový produkt není jednoduché. Pokud totiž ním chcete dosáhnout úspěchu, je zapotřebí, aby disponoval alespoň zdánlivým náskokem na konkurenci, byl k mání za dobré peníze a vám se povedlo kolem něj rozehrát řádné marketingové divadlo. Je to pochopitelně není levná záležitost, ovšem ani po vyprázdnění firemního účtu není jisté, že u lidí zabodujete. Spousta lidí je konzervativních a dál kupuje to samé, i když k tomu nemá objektivní důvod. Proto také výrobci aut u svých bestsellerů po dekády zůstávají jak u stejného názvu, neboť o zákazníky je připraví spíš jejich vlastní selhání než lepší nabídka konkurence.

Takový Volkswagen Golf je tedy univerzálním vozem pro všechny již od první generace, která se ukázala v roce 1974. Koncern VW nezmiňujeme náhodou, během několika málo posledních let totiž dokázal s přehledem pomalu zruinovat veškerý odkaz, který zejména jeho bývalý šéf Ferdinand Piëch dlouho zarputile budoval. Stojí za tím hlavně slepá sazka na elektromobilitu, která jednoduše nemohla vyjít. Pokud totiž máte zákazníka, který je dlouhá léta zvyklý na onen Golf, pak je jasné, že takový ID.3 mu nebude vyhovovat. Ve Wolfsburgu ale bohužel došli pod taktovkou Herberta Diesse k poznání, že když boduje s elektromobily Tesla, uvidíte, co s nimi při letitých zkušenostech dokáže VW.

Jak to celé dopadlo, víme dnes všichni. Němci ovšem i nadále zkouší s málokým chtěným řešením prorazit. A aby toho nebylo málo, tlačí k tomu i další značky spadající pod koncernová křídla. Je tedy jen otázkou, jak dlouho tu s námi bude taková Škoda Fabia, neboť nahrazena má být produkční verzí konceptu ID.2all. Ještě hůř je na tom ale Seat Ibiza. Španělská značka se totiž do budoucna nemá profilovat jako klasická automobilka, tuto roli převezme Cupra. Seat se místo toho má stát poskytovatelem mobilních řešení, vyrábět tak bude třeba elektrické skútry.

Na aktuální novinku značky tak lze hledět pomalu se slzou v oku. Ona Ibiza totiž slaví čtyřicáté narozeniny, což se Seat rozhodl oslavit speciální verzí. Ta se oproti standardu pyšní exkluzivním lakem Graphne Grey, se kterým jsou spárována 18palcová litá kola vyvedená v odstínu Cosmo Grey. Máme tu tedy šedou španělskou myšku, které byl na středový sloupek laserem vyřezán nápis Anniversary Limited Edition. Tím je nicméně venkovní proměna u konce.

Co se interiéru týče, zde lze počítat se sportovními sedadly se speciálním látkovým čalouněním. Doplňují je šedé dekory na dveřních panelech a středové konzoli, ono logo limitované edice pak zamířilo i na ozdobné lišty prahů. Kolik exemplářů vznikne, Seat nepotvrdil. Stejně tak nebylo zveřejněno, zda čtyřicátiny slavící Ibiza zamíří na všechny evropské trhy, nebo pouze na ty vybrané. Cena pak má být oznámena později, stejně jako detailní specifikace.

O hnacím ústrojí již nepadlo ani slovo, standardní provedení nicméně počítá s litrovým tříválcem a čtyřválcovou jedna-pětkou. První jednotku lze přitom spárovat s manuálem i automatem, druhá je již výlučně spojena s DSG. Hlavice této skříně se objevuje na snímcích, přičemž vzhledem k vyšší standardní výbavě a velikosti oněch kol nejspíše bude jedinou volbou. Za méně než 600 tisíc korun tedy jubilejní limitku pořídit nebude, což u nás zájem výrazně zredukuje. Ostatně už dnes se Ibiza při cenách od 484 900 Kč za 95koňový litr se základní výbavou (sic, sami na to koukáme jako vrány) prodává ve velmi malých počtech, loni šlo dle SDA jen o 238 aut.


Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná - 1 - Seat Ibiza 40th Anniversary 2024 prvni foto 01Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná - 2 - Seat Ibiza 40th Anniversary 2024 prvni foto 02Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná - 3 - Seat Ibiza 40th Anniversary 2024 prvni foto 03Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná - 4 - Seat Ibiza 40th Anniversary 2024 prvni foto 04Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná - 5 - Seat Ibiza 40th Anniversary 2024 prvni foto 05Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná - 6 - Seat Ibiza 40th Anniversary 2024 prvni foto 06Seat Ibiza pořád žije a dál se prodává i v Česku. Slaví už čtyřicátiny, jeho budoucnost je ale pochmurná - 7 - Seat Ibiza 40th Anniversary 2024 prvni foto 07
Ibiza slaví čtyřicátiny s pomocí nové limitované edice, která je s velkou pravděpodobností vůbec poslední jubilejní. Španělská značka se totiž do budoucna má změnit z klasické automobilky na poskytovatele mobilních řešení, co je ale dnes jisté? Foto: Seat

Zdroje: Seat, SDA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.