Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Nissanu skončil, situace firmy už je neúnosná. Jeho náhrada by si měla hlídat záda
12.3.2025 | Petr Prokopec
Roky chaotického řízení přivedly japonskou automobilku až na hranici krachu a sama musela přiznat, že bez pomoci zvenčí nejspíš nepřežije. Dosavadní šéf si tak musí balit kufry. A jeho náhradník to nebude mít snadné už proto, že to není Japonec.
Makoto Uchida skončil. A nejen on, ve svých funkcích končí hned několik vrcholných manažerů Nissanu v rámci procesu, kterému japonská automobilka nazvala dobrovolnou reorganizací. „Obměněné vedení“ má podle ní dosáhnout „krátkodobých i střednědobých cílů“, stejně jako má zajistit „dlouhodobý růst“. Protože ale Nissan zatím nezmiňuje, že by jakkoli uhnul ze strategie, která jej přivedla do problémů, je otázkou, s čím lze reálně počítat. Pokud totiž máte vlak, který se řítí na konec slepé koleje, neštěstí zabrání jen a pouze přehození výhybky, nic jiného.
Pro Uchidu je to smutný konec, neboť Nissan opouští po mnoha dekádách. Ve firmě začal pracovat v roce 2003 a o šestnáct let později pak byl zvolen do jejího vedení. Automobilku přebíral v poněkud chaotickém stavu, za kterým stál vnitropodnikový puč vedoucí k zatčení někdejšího šéfa aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna. Proto se již na konci fiskálního roku 2019 nad ním poprvé začal houpat meč, neboť investoři byli zděšeni ze ztráty ve výši 150 miliard korun, na kterou navíc došlo poprvé po dvanácti letech. Uchida však přislíbil, že do roku 2023 bude Nissan v zisku.
V černých číslech nakonec automobilka byla už o rok dřív, z návratu na výsluní se ale dlouho neradovala. Loni v květnu Uchida naznačil, že z očekávaného zisku na konci aktuálního fiskálního roku, který končí 31. březnem, nebude nic. A místo toho dojde na další zatnutí sekery do dveřních futer. Právě proto Nissan přikročil k námluvám s Hondou, ze kterých ale nakonec také nic nebylo. Jakkoli k návratu k jednacímu stolu nyní může dojít, neboť podmíněn byl ze strany Hondy Uchidovou rezignací.
Problémem pro Nissan je však fakt, že Honda nehodlá přistoupit k založení nové společnosti, ve které každá automobilka bude mít stejný podíl. Místo toho chce z této značky udělat svou dceřinou firmu. Něčeho takového se Uchida obával, i proto v obavách o nezávislost firmy jednání s Hondou opustil. Tím dal vzpomenout na onen nechvalně známý rok 2018, kdy Ghosn taktéž chtěl Nissan dostat pod větší nadvládu Renaultu, což mělo alianci lépe připravit na očekávaný boj s čínskou konkurencí i politickými regulacemi.
Historie se tedy u Nissanu tak trochu opakuje, což by mělo být varováním hlavně pro Ivana Espinosu, dosavadního šéfa plánování, který se od 1. dubna 2025 stane novým šéfem. I když jde totiž o dlouholetého zaměstnance značky, který pro ni shodou okolností začal pracovat rovněž v roce 2003, nemáme tu rodilého Japonce. Espinosa by si proto rozhodně měl hlídat záda, aby neskončil jako Ghosn. Ostatně ten byl kdysi oslavován jako zachránce Nissanu i v komiksech, ani to ale nezabránilo jeho pádu.
Jak už jsme zmínili, Uchida neodchází sám, spolu s ním si balí kufry také technický šéf Kunio Nakaguro, šéf výroby a zásobování Hideyuki Sakamoto a strategický šéf Hideaki Watanabe. Nový tedy nebude pouze strojvedoucí, ale celá posádka vlaku. Jak jsme ale zmínili, pokud v novém složení pojede stejným směrem a nezačne znovu na první místo klást zákazníka, pak se obáváme, že jde o kosmetické změny, které nepřinesou nic podstatného.


Makoto Uchida končí v roli šéfa Nissanu, přičemž jeho pravomoci od 1. dubna převezme Ivan Espinosa. A o Apríl se rozhodně nejedná, v Espinosově kůži bychom se navíc báli toho, co to pro něj může také znamenat. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 3 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Volkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, jehož existenci neví nikdo krom jeho autorů
před 2 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 3 hodinamiElektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
před 4 hodinamiŠéf Renaultu náhle končí, nedokázal se vzepřít nemoci doby. A to se firmě nedávno upsal na další 4 roky
před 5 hodinamiDrahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 06.16. 10:05 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.16. 07:53 - Truck Daškam
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan