Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf výrobce elektromobilů si sbalil svých pět baterek, okamžitě končí. Na jeho „budoucnost“ aut asi nebyl nikdo zvědavý
26.2.2025 | Petr Prokopec
Je to skvělý technik, dost možná absolutní špička ve vývoji elektrických aut, jenže i takoví lidé mohou ztratit smysl pro realitu. V pozici šéfa automobilky je nezbytný, a tak Peter Rawlinson jako CEO Lucidu s okamžitou platností končí.
Před pár dny se Peter Rawlinson, šéf automobilky Lucid Motors, nechal slyšet, že budoucností elektromobility jsou vozy s dojezdem zhruba 290 km. Něco takového možná na první pohled působí smysluplně, však kolik kilometrů většina z nás denně ujede? Deset, dvacet, padesát, sto? Ona necelá třístovka se tak skutečně zdá dostačující, zvlášť pokud můžete auto dobíjet doma v garáži.
Problémem pro Rawlinsona i ostatní zastánce elektromobility je, že auto si člověk nekupuje podle toho, aby obsloužilo jeho ideální či typické využití, ale aby obstálo i v těch nejhorších možných situacích. Auto se pro vás stane uspokojivým teprve tehdy, když s ním dokážete vyřešit nějaký náhlý životní problém (řekněme třeba večerní převoz blízkého do nemocnice), obstát v nenadálé situaci (např. stihnout letadlo po ztrátě času v kolně za nehodou), obsloužit zdánlivě nemožné (třeba přejet Evropu za noc), cokoli podobného. A v ničem z toho elektromobily neobstojí ani s mnohem lepšími parametry, natož pak s takovými.
Pokud večer dojedete domů s téměř prázdnou baterkou a začnete dobíjet 11kW výkonem, je pro vás rychlá jízda jen po pár desítek kilometrů o půl hodiny později nesplnitelným snem. Jet během delšího přesunu najednou rychleji, když máte dojezd tak tak rozpočítaný na danou vzdálenost při klidné jízdě, to také nejde. A ujet tisíce kilometrů třeba za 14, 15 hodin je v reálném světě absolutně nereálné. I rychlé dobíjení je ve skutečnosti velmi pomalé, obvykle k dispozici není ani to a současné 600km dojezdy na nabití jsou iluzí, od které dávají ruce pryč i sami výrobci. Přidejte k těmto proměnným ještě menší baterky a nemáte nic, jen levnější auto. Jako druhý vůz v rodině? Pohoda. Jako jediné auto? Nesmysl.
Právě proto většina lidí elektromobily odmítá, i takové, které mají třeba dvakrát či třikrát takový udávaný dojezd, než jaký Rawlinson považuje za „budoucnost“. Je zjevně odtržený od uživatelské reality, což je v pozici šéfa automobilky dost velký problém. A když jím řízená firma i po mnoha letech existence prodává po celém světě něco kolem 10 tisíc aut za rok, není divu, že majitelé přestali být Rawlinsonovým řízením spokojeni. Zvlášť se skrze akciové bonusy stal jedním z nejlépe placených lidí v celé branži.
Šéf Lucidu tak včera ve své funkci s okamžitou platností skončil. Protože si společnost je vědoma jeho expertízy, firmě má být dál k dispozici jako „strategický technický poradce”, to je ale vše. Rawlinsonovy pravomoci dočasně převezme provozní ředitel firmy Marc Winterhoff, dle kterého se automobilka zaměří především na zlevňování. Nikoli však zmenšením baterií a zkrácením dojezdu, místo toho Lucid spoléhá na novou platformu a nízkonákladové hnací ústrojí Atlas. Pokud by totiž hlavně nyní po návratu Donalda Trumpa do Bílého domu zastávala myšlenku oněch 290 km jakožto plně dostačujícího dojezdu, možná by se rychle vrátila k nulovým prodejům.

Peter Rawlinson se pro Lucid zjevně stal víc přítěží než pomocí, ostatně i jeho odměny skrze akciové bonusy, které převyšovaly i obrat firmy, mohly být majitelům trnem oku. Tak či onak je s ním ve vedení firmy konec, včera náhle skončil. Lucid Motors
Zdroj: Lucid Motors
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nejčtenější články
Šéf Mercedesu-AMG skončil po dlouhé sérii fiasek a hloupých vyjádření. Automobilka tají, kdo ho nahradí
27.9.2025
Proslulí němečtí ničitelé krásných aut dostali výjimečnou šanci udělat auto pro jednou hezčí, ani tu nevyužili
27.9.2025
Nové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025
Volkswagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
28.9.2025
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
