Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf výrobce elektromobilů si sbalil svých pět baterek, okamžitě končí. Na jeho „budoucnost“ aut asi nebyl nikdo zvědavý
26.2.2025 | Petr Prokopec
Je to skvělý technik, dost možná absolutní špička ve vývoji elektrických aut, jenže i takoví lidé mohou ztratit smysl pro realitu. V pozici šéfa automobilky je nezbytný, a tak Peter Rawlinson jako CEO Lucidu s okamžitou platností končí.
Před pár dny se Peter Rawlinson, šéf automobilky Lucid Motors, nechal slyšet, že budoucností elektromobility jsou vozy s dojezdem zhruba 290 km. Něco takového možná na první pohled působí smysluplně, však kolik kilometrů většina z nás denně ujede? Deset, dvacet, padesát, sto? Ona necelá třístovka se tak skutečně zdá dostačující, zvlášť pokud můžete auto dobíjet doma v garáži.
Problémem pro Rawlinsona i ostatní zastánce elektromobility je, že auto si člověk nekupuje podle toho, aby obsloužilo jeho ideální či typické využití, ale aby obstálo i v těch nejhorších možných situacích. Auto se pro vás stane uspokojivým teprve tehdy, když s ním dokážete vyřešit nějaký náhlý životní problém (řekněme třeba večerní převoz blízkého do nemocnice), obstát v nenadálé situaci (např. stihnout letadlo po ztrátě času v kolně za nehodou), obsloužit zdánlivě nemožné (třeba přejet Evropu za noc), cokoli podobného. A v ničem z toho elektromobily neobstojí ani s mnohem lepšími parametry, natož pak s takovými.
Pokud večer dojedete domů s téměř prázdnou baterkou a začnete dobíjet 11kW výkonem, je pro vás rychlá jízda jen po pár desítek kilometrů o půl hodiny později nesplnitelným snem. Jet během delšího přesunu najednou rychleji, když máte dojezd tak tak rozpočítaný na danou vzdálenost při klidné jízdě, to také nejde. A ujet tisíce kilometrů třeba za 14, 15 hodin je v reálném světě absolutně nereálné. I rychlé dobíjení je ve skutečnosti velmi pomalé, obvykle k dispozici není ani to a současné 600km dojezdy na nabití jsou iluzí, od které dávají ruce pryč i sami výrobci. Přidejte k těmto proměnným ještě menší baterky a nemáte nic, jen levnější auto. Jako druhý vůz v rodině? Pohoda. Jako jediné auto? Nesmysl.
Právě proto většina lidí elektromobily odmítá, i takové, které mají třeba dvakrát či třikrát takový udávaný dojezd, než jaký Rawlinson považuje za „budoucnost“. Je zjevně odtržený od uživatelské reality, což je v pozici šéfa automobilky dost velký problém. A když jím řízená firma i po mnoha letech existence prodává po celém světě něco kolem 10 tisíc aut za rok, není divu, že majitelé přestali být Rawlinsonovým řízením spokojeni. Zvlášť se skrze akciové bonusy stal jedním z nejlépe placených lidí v celé branži.
Šéf Lucidu tak včera ve své funkci s okamžitou platností skončil. Protože si společnost je vědoma jeho expertízy, firmě má být dál k dispozici jako „strategický technický poradce”, to je ale vše. Rawlinsonovy pravomoci dočasně převezme provozní ředitel firmy Marc Winterhoff, dle kterého se automobilka zaměří především na zlevňování. Nikoli však zmenšením baterií a zkrácením dojezdu, místo toho Lucid spoléhá na novou platformu a nízkonákladové hnací ústrojí Atlas. Pokud by totiž hlavně nyní po návratu Donalda Trumpa do Bílého domu zastávala myšlenku oněch 290 km jakožto plně dostačujícího dojezdu, možná by se rychle vrátila k nulovým prodejům.

Peter Rawlinson se pro Lucid zjevně stal víc přítěží než pomocí, ostatně i jeho odměny skrze akciové bonusy, které převyšovaly i obrat firmy, mohly být majitelům trnem oku. Tak či onak je s ním ve vedení firmy konec, včera náhle skončil. Lucid Motors
Zdroj: Lucid Motors
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 3 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
před 11 hodinamiTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včeraCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
včeraNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva