Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Selhalo přece vedení,” říká odborářka VW, která se postarala o zkázu Diesse. Ráj na zemi pro zaměstnance si rozvracet nenechá
13.9.2024 | Petr Miler
„Tak poslouchej Blume, nespadnul jsi z nebe? Vykopli jsme Diesse a vykopneme i tebe!” chce se pod tíhou jejích vyjádření parafrázovat jednu známou píseň. Bující krize ve Volkswagenu je velký test moci odborů nad celou společností, zatím tahají za kratší kus provazu.
Dění ve Volkswagenu se po nedávné smršti na oko uklidnilo. Je to ale skutečně jen zdání, jakýsi klid před bouří daný tím, že si zejména vedení společnosti pro tuto chvíli vystřílelo všechny ostré náboje. Realitou je, že k tomu hlavnímu se teprve schyluje - vedení firmy si formálně udělalo prostor pro to, aby mohlo začít rozdávat výpovědi ve velkém a uzavřít hned několik fabrik. Analytici to kvitují: „VW je konečně ochoten v Evropě řešit své problémy s náklady,” řekl k věci Tim Rokossa z Deutsche Bank. Co odbory? Tak ty to nekvitují ani náhodou.
Pro zaměstnance společnosti je práce ve VW něco jako ráj na zemi a šéfka odborů Daniela Cavallo to zatraceně dobře ví. Situaci uvnitř firmy nyní detailně rozebírá Autocar, který jasně ukazuje, jak mocnou silou v ní je. Kolega Nick Gibbs připomíná, že to je ona, komu je připisována zásluha za brzký odchod Herberta Diesse z čela společnosti. Také on se dostal do úzkých se svou sázkou na elektrická auta a efektivitu fungování společnosti chtěl zlepšovat na úkor zaměstnanců. Cavallo si coby členka dozorčí rady zastupující právě zaměstnance vymiňovala jeho odchod tak dlouho, až uspěla.
Na Diessovo místo přišel Oliver Blume, který byl jako dlouholetý zaměstnanec VW (Diess byl „cizák” z BMW) vnímán jako smířlivější síla, která bude rozumět tomu, že takový ráj pro všechny nelze rozvracet jen proto, že by na svou štědrost také mohl celý zajít. Jenže uběhly dva roky a už i Blume „zlobí” - řekl, že situace ve firmě je „alarmující” a situace je podle něj „tak vážná, že prostě nemůžeme nechat vše pokračovat jako dosud”, čímž chtěl zaměstnancům naznačit, že se také budou muset uskromnit. Danielu C. to ale nedojímá, ani trochu.
Šéfka odborů říká, že odvolávaní se na zmenšování celého trhu je irelevantní a s VW Group nemá nic společného. Podle ní je za vše odpovědné vedení firmy: „V posledních letech bylo učiněno mnoho špatných rozhodnutí. Teď se nám to vrací,” říká Cavallo a znovu si bere do úst svého „oblíbence”, Herberta Diesse. Podle něj selhal už tím, že odmítl investovat do hybridních pohonů: „Myslel si, že hybridy jsou jen okrajovou věcí, která rychle zmizí. Nyní je tomu jinak. A my jsme z velké části zůstali stát s prázdnýma rukama,” říká.
Diesse kritizuje také za problémy s elektromobily, absenci levného elektrického modelu, uspěchanou snahu o přechod jen na elektrický pohon a asi milion zoufalých, někdy už zmařených plánů, jak z toho všeho ven. Divize Cariad, projekt Trinity, investice do Xpengu, pět miliard nalitých do Rivianu... Nic z toho Cavallo „nedává”. Zrovna poslední zmíněný krok, který někteří kvitují, je jí těžce proti srsti. Tak VW sype miliardy do takové firmy a na vlastní zaměstnance nemá: „Můžeme si být jisti, že to nebude jen další hrob za miliardy eur?” ptá se Cavallo.
Někdy si skoro říkáme, zda nechce VW Group řídit sama, ale to její pozice není. V tuto chvíli odmítá jakékoli propouštění, jakékoli zavírání, jakékoli parciální kroky tím směrem. A hrozí, že obrátí hněv lidí proti komukoli, kdo se o toto bude snažit - Diess skončil a Blume může skončit též. „Nehodláme tolerovat tuhle salámu metodu, při které vedení zpochybňuje alokaci zdrojů, útočí na naše interní mzdové dohody a dál neuznává stejnou důležitost ziskovosti a jistoty zaměstnání,” říká.
Situace ji připomíná to, co se dělo na počátku 90. let: „Tehdy byla pracovní místa v akutním ohrožení a nakonec nás mohl zachránit jen čtyřdenní pracovní týden se ztrátou části mezd,” říká s tím, že tehdy se VW potýkal s podobnými problémy - slabá ekonomika, zvýšená konkurence z Asie (tehdy hlavně Japonsko, později Korea) a jisté nasycení trhu. Tohle Cavallo znovu nechce, má ale reálnou šanci tomu zabránit?
Politicky je možné cokoli, tlaky na zachování statu quo budou ohromné a výsledkem klidně může být druhé, třebaže podobně marné „Wir schaffen das”. Pokud ale tohle Blume a spol. ustojí, návrat do 90. let je skutečně reálný a vedením firmy snad i chtěný. Na každý pád je to dlouho nevídaný test moci odborů nad celou společností. Jeho výsledek ukáže jen čas.



Daniela Cavallo jako správná odborářka bojuje jen za jedno. Stejně tak ale může jen jeden vyhrát a její pozice v aktuální situaci je velmi komplikovaná. Foto: Volkswagen
Zdroje: Autocar, Volkswagen
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 10 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 2 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 3 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 5 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 6 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter