Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Carsharing dostal další ránu, zájem o něj není ani v zemi, pro níž se zdál stvořený
11.10.2021 | Petr Prokopec
V jednu chvíli to vypadalo, že po silnicích brzy nebude jezdit pomalu nic než sdílená auta, s odstupem několika let si ale můžeme říci, že vývoj tímto směrem nemíří. Nejen u nás, ale ani v Nizozemsku carsharing neboduje, lidé nesdílí ani kola.
Pokud bydlíte ve větším městě, určité jste už ve svém okolí zaregistrovali sdílená auta, kola či koloběžky. Názory na ně se různí, my jsme ale povětšinou svědky těch negativních. Zejména u jednostopých prostředků, jež lidé nechávají povalovat uprostřed chodníku a vytváří tak zbytečné překážky ostatním.
Uživateli sdílených prostředků jsou většinou mladí lidé, kteří na své auto či kolo mnohdy ani nemohou dosáhnout. Pokud ovšem předpokládáte, že se k půjčené věci budou chovat o to ohleduplněji, jste zcela mimo mísu. Zanechání koloběžek tam, kde jim odpadnou od ruky, je tím nejmenším. Spíše než řešením jsou tak sdílené prostředky kvůli chování jejich uživatelů dalším problémem, který jen zintenzivňuje zbytečné pnutí ve společnosti.
Přesto je na tento způsob dopravy hleděno pozitivně z řady hledisek, zejména těch ekologických. Člověk by tak čekal, že když nezískávají zastání u nás, dočkají se jej v západnějších zemích, typicky pak těch které pro ekologii hoří. Ani v Nizozemsku to s ním ale nevypadá růžově.
Země tulipánu by pro carsharing a sdílení dalších dopravních prostředků měla hořet, jízdní kola jsou v tomto státě brána za stěžejní součást dopravy již dlouhá léta - kopce tma prakticky neexistují. Mimo to místní vláda velmi štědře dotuje elektromobilitu a alternativní pohon. Jak ale dokazuje nový průzkum Vědomostního institutu pro mobilitu KIM, sdílená auta nejsou ani v Nizozemsku považována za náhradu soukromých vozů.
Místo toho je lidé berou jako alternativu k městské hromadné dopravě. Ve srovnání s rokem 2014 se tak počet uživatelů sice zdvojnásobil, ovšem jen na 200 tisíc, což odpovídá využití ze strany zhruba dvou procent potenciálních uživatelů. Ti pak s pomocí sdílených aut učinili jen 0,02 procenta všech cest.
Ještě větší fiasko utrpěla sdílená kola. Ač bicykl čas od času používá 10 procent Nizozemců a pravidelně dokonce dvě procenta, na sdílené prostředky připadá pouze 0,2 až 0,3 procenta veškerých uskutečněných jízd. Přičemž zájemci se rekrutují především z řad uživatelů autobusu, metra či tramvaje. Případně pak jde o majitele vlastních kol, nikoliv však aut, kteří sdílená využili třeba jen při přestupu na MHD.
Sdílené prostředky tak dostávají palec dolů, o jejich neúspěchu nepíšeme zdaleka poprvé. Tomu se ale nakonec nelze divit, zvláště pak v současné době. Stačí si jen uvědomit, že nevíte, kdo byl uživatel před vámi - nemáte tedy jistotu, zda třeba nebyl infikován, ať již koronavirem nebo čímkoliv jiným. Firmy, jež vlastní sdílené vozy či kola, ovšem ani náhodou každý exemplář po každé jízdě neionizují, to není reálné. Může tak jít o stejné ohnisko nákazy jako MHD.



Se sdílenou mobilitou chtěl uspět mimo jiné i Mercedes. Zájem o ni však byl minimální, proto se třícípá hvězda spojila s programem DriveNow od BMW. Loni ale obě firmy již raději ukončily své americké aktivity a na vlásku visí i ty evropské. Ilustrační foto: Mercedes-Benz/Smart
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Stellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 2 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 3 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 5 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 08:54 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch