Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Silniční F1 Mercedesu je stále větší průšvih. Technici tápou, žádají dva roky odklad
10.8.2019 | Petr Miler
Koncept blízký výrobě byl představen už v roce 2017 a letos měly první vozy zamířit k zákazníkům. Ani teď ale Němci neví, kudy kam a na projekt Mercedesu-AMG One chtějí pracovat další dva roky.
Naposledy jsme o něm psali v květnu a nebyly to dobré zprávy. Tehdy se ukázalo, že silniční formuli Mercedesu alias projekt One divize AMG zasáhly nové emisní normy vyžadující mimo jiné instalaci filtru pevných částic. Podivovali jsme se nad tím, zda je opravdu nutné vyžadovat dokonalé plnění emisních norem určených pro masové modely od 275 vozů, které najedou v průměru asi tak 7 km za rok, ale EU je nesmlouvavá a výjimky nepřipouští.
Automobilka tak hlásila zpoždění s dokončením vývoje, nemělo ale být zásadní. Exempláře objednané bohatými a slavnými z celého světa, mezi kterými figurují i piloti F1 Lewis Hamilton, Nico Rosberg a David Coulthard, měly dorazit k zákazníkům o 9 měsíců později. To je jistě nepříjemné zpoždění, šéf AMG Tobias Moers ale tehdy k reakci klientů prohlásil: „Víte, co mi říkají? Hlavně se ujistěte, že vůz opravdu funguje. S hybridními vozy máme z minulosti nepříjemné zkušenosti, proto si klidně dejte na čas a udělejte vše správně.“ Nejsme si jisti, zda tak velkorysí budou i nyní.
Německý Auto Motor und Sport (AMS) totiž s odvoláním na zdroje uvnitř automobilky říká, že zpoždění bude ještě mnohem delší a emisní regulace jsou jen částí problému. Němečtí technici měli prý během pokračujícího vývoje zjistit, že dostat skutečný motor Formule 1 na silnici je i přes mnohé úpravy nesmírně tvrdým oříškem, který zatím nedokáží rozlousknout. A stále přísnější emisní normy jim v tom pochopitelně nepomáhají.
Nedávno jsme psali o tom, proč není možné použít motor z F1 v silničním autě a Mercedes naráží přesně na tyto problémy. Technici měli podle AMS zjistit, že potíží je už fakt, že motor F1 není možné nastartovat bez předehřátí, neboť je stavěn jen na fungování při vysokých teplotách. „Vysoké teploty nejsou problémem, motor se do tak závratných výšin nedostává,“ přiznal už dříve šéf AMG Moers. Nízké ale ano - zákazníci si doma motor předehřívat jistě nebudou a integrovaný systém zvyšuje hmotnost. Jeho nepřítomnost by pak vyžadovala volnější konstrukci, která by ale zase omezovala životnost a znovu způsobovala problémy s emisemi.
Je to začarovaný kruh, ze kterého se Němcům nedaří dostat a jejich problémy se stávají stále více veřejnými. AMS zmiňuje, že v paddocku F1 si ostatní týmy dokonce utahují z Mercedesu, že teď svůj Project 1 mohou přejmenovat na Project 21, neboť právě až na rok 2021 je nyní plánováno předání prvních hotových aut zákazníkům. To je za dva roky, takový odklad bude jistě část klientů nést nelibě a nedivili bychom se, kdyby část objednávek byla zrušena.
Nikde navíc není psáno, že v roce 2021 vůbec nějaké auto klientům dorazí - původně se to mělo stát letos, pak v roce 2020, teď jsme u 2021. Zdroj AMS z AMG (aby se to nepletlo) k tomu říká: „Kolegové mající na starosti vývoj pohonů jak v Německu, tak v Anglii podcenili, jak složitým úkolem tento motor je,” a dodává, že stále více zjišťují, že motor z F1 se zkrátka hodí jen pro F1. Hybridní 1,6 V6 Němci přesto chtějí s minimem ústupků použít, už z marketingových důvodů, v podstatě ale zjistili, že lepších výsledků by v případě silničního auta dosáhli v případě, kdy by motor pro Project One vyvíjeli od nuly.
Může se tedy stát, že nakonec žádný Mercedes-AMG Project One nebude? Teoreticky ano, i když se Němci zdají být příliš zarputilí na to, aby kapitulovali. Čas ovšem hraje proti nim - emisní normy se nyní zpřísňují skoro každý rok a snadno mohou zjistit, že řešení, které by dnes stačilo na splnění těch loňských, už neobstojí před těmi novými. A tak stále dokola. Bez silniční homologace je přitom Project One bezcenná věc - silniční F1, která nesmí na silnici, je pochopitelně nesmysl.



















Mercedes-AMG One ukázal svou techniku už předloni...
...sériové provedení pak mělo do prodeje zamířit letos. Nakonec se to nestane a nepřijde ani příští rok - aktuálně Němci plánují začátek prodeje v roce 2021
Zdroj: Auto Motor und Sport
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejčtenější články
Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025Šéf Bugatti pochopil. Od fanouška elektromobilů se dostal k tomu, že nabídne spalovací vůz. A sám sní o stroji s motorem V10
3.6.2025
Živá témata na fóru
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis