Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Situace v Německu ukazuje, jak složité bude donutit lidi koupit si elektrická auta
11.8.2020 | Petr Prokopec
Němci dali opakovaně najevo, že o elektrická auta příliš nestojí, teď jsou jim nabízena se slevami přesahujícími až 50 procent. Mění to situaci? Jistě a příznivci elektromobility to považují za úspěch, podle nás je to spíše naopak.
Před několika málo dny jsme si posvítili na červencové prodeje aut na německém trhu. Ty oproti loňskému roky opět klesly, což rozhodně není dobrá zpráva. Po koronavirovém půstu se totiž očekával růst, který by vykompenzoval alespoň část předchozích propadů. Namísto toho se ale propady dále zvětšují a není rozumné očekávat, že by se celková letošní čísla nesla v pozitivním duchu. Tedy až na jednu kategorii, a to jsou elektrické automobily.
Nejprve nechme hovořit suchá čísla. Na elektrifikované vozy, tedy na elektromobily i plug-in hybridy, v červenci připadlo 11,4 procenta trhu. To znamená, že každý desátý vůz prodaný v Německu je schopen bezemisního pohybu. To už není zanedbatelná část, podíl takto vybavených aut navíc meziročně vzrostl čtyřikrát, což je jistě velký posun. Nadšenci pro elektrickou mobilitu z Clean Technica to považují za velký úspěch a důkaz, že představy o podílu elektromobilů na celkovém odbytu aut v Evropě v řádu desítek procent jsou dosažitelné už za pár let. Jenže tak jednoduché to není.
Jednak je třeba říci, že ryzí elektromobily mají na zmíněném čísle méně než poloviční podíl, z koláče trhu si tedy ukously jen 5,3 procenta. I to je relativně dost, je ale nutné dodat, že se tak děje za situace, kdy Německo přišlo s bezprecedentními a z podstaty neudržitelnými dotacemi na elektrická auta ve výši 9 000 Eur (asi 236 tisíc Kč) na jeden vůz. To má za následek nejvyšší slevy v historii Německa, kdy nové auto jde koupit o polovinu levněji nebo na operativní leasing i bez jakéhokoli poplatku.
Za této situace podle nás 5procentní podíl na trhu ukazuje pravý opak, tedy jak složité bude lidi dostrkat ke koupit aut, která nechtějí. Jen 1,6 % Němců v červnu uvedlo, že jejich další auto bude elektrické, takže dotace jistě situaci změnily. Přesto ale skoro 95 % lidí v červenci řeklo raději: „Nein, danke,” na nabídku třeba Škody Citigo iV za v přepočtu 341 tisíc Kč. A koupilo si dražší, méně zlevněně auto s konvenčním pohonem.
Tímto způsobem navíc Německo nebude dotovat elektromobily donekonečna. Právě naopak je jisté, že vládní pobídky během pár měsíců zmizí či klesnou zase na předchozí, o mnoho méně zajímavou úroveň - hovoří se o konci letošního roku. Pak se uvidí, jak moc je nový trend udržitelný, vývoj kupříkladu v Číně ale ukazuje, že s omezením dotací podíl elektrických aut na trhu opět razantně klesá. Němcům, kteří už elektrické auto mít budou, pak zůstane jediné - jedny z nejvyšších cen elektrické energie v celé Evropě.
V nejbližších měsících přesto očekáváme, že registrace elektromobilů budou nadále stoupat, neboť do prodeje zamíří Volkswagen ID.3. Ten v nabídce na nějakou chvíli doplní dosavadní e-Golf, který je dnes v celé Evropě třetím nejžádanějším elektrovozem po Renaultu Zoe a Tesle Model 3. Zajímavé nicméně je, že k této trojici se již výrazně přiblížilo podstatně dražší Audi e-tron. I to tedy ukazuje, jak uměle vyvolaný dnešní zájem o elektromobily je - cokoli srovnatelného jako Audi Q5 má mezi běžnými vozy k čtveřici nejprodávanějších modelů hodně daleko.

Němci v minulosti jasně naznačili, že o bateriové elektromobily příliš nestojí. Grafika: Mobil in Deutschland
Jejich červencový podíl na trhu ve výši 5,3 procenta tak někteří považují za úspěch, podle nás je to ale za současných dotací stále mizérie. Grafika: Clean Technica



Velký zájem je i nadále o Volkswagen e-Golf, který v nabídce původně již ani neměl figurovat. Foto: Volkswagen
Zdroj: Clean Technica
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejnovější články
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
před 8 hodinami
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
před 9 hodinami
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
před 11 hodinami
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
dnes
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.27. 18:27 - pavproch
- BMW Divize 12.27. 17:22 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
