Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Situace v Německu ukazuje, jak složité bude donutit lidi koupit si elektrická auta
11.8.2020 | Petr Prokopec
Němci dali opakovaně najevo, že o elektrická auta příliš nestojí, teď jsou jim nabízena se slevami přesahujícími až 50 procent. Mění to situaci? Jistě a příznivci elektromobility to považují za úspěch, podle nás je to spíše naopak.
Před několika málo dny jsme si posvítili na červencové prodeje aut na německém trhu. Ty oproti loňskému roky opět klesly, což rozhodně není dobrá zpráva. Po koronavirovém půstu se totiž očekával růst, který by vykompenzoval alespoň část předchozích propadů. Namísto toho se ale propady dále zvětšují a není rozumné očekávat, že by se celková letošní čísla nesla v pozitivním duchu. Tedy až na jednu kategorii, a to jsou elektrické automobily.
Nejprve nechme hovořit suchá čísla. Na elektrifikované vozy, tedy na elektromobily i plug-in hybridy, v červenci připadlo 11,4 procenta trhu. To znamená, že každý desátý vůz prodaný v Německu je schopen bezemisního pohybu. To už není zanedbatelná část, podíl takto vybavených aut navíc meziročně vzrostl čtyřikrát, což je jistě velký posun. Nadšenci pro elektrickou mobilitu z Clean Technica to považují za velký úspěch a důkaz, že představy o podílu elektromobilů na celkovém odbytu aut v Evropě v řádu desítek procent jsou dosažitelné už za pár let. Jenže tak jednoduché to není.
Jednak je třeba říci, že ryzí elektromobily mají na zmíněném čísle méně než poloviční podíl, z koláče trhu si tedy ukously jen 5,3 procenta. I to je relativně dost, je ale nutné dodat, že se tak děje za situace, kdy Německo přišlo s bezprecedentními a z podstaty neudržitelnými dotacemi na elektrická auta ve výši 9 000 Eur (asi 236 tisíc Kč) na jeden vůz. To má za následek nejvyšší slevy v historii Německa, kdy nové auto jde koupit o polovinu levněji nebo na operativní leasing i bez jakéhokoli poplatku.
Za této situace podle nás 5procentní podíl na trhu ukazuje pravý opak, tedy jak složité bude lidi dostrkat ke koupit aut, která nechtějí. Jen 1,6 % Němců v červnu uvedlo, že jejich další auto bude elektrické, takže dotace jistě situaci změnily. Přesto ale skoro 95 % lidí v červenci řeklo raději: „Nein, danke,” na nabídku třeba Škody Citigo iV za v přepočtu 341 tisíc Kč. A koupilo si dražší, méně zlevněně auto s konvenčním pohonem.
Tímto způsobem navíc Německo nebude dotovat elektromobily donekonečna. Právě naopak je jisté, že vládní pobídky během pár měsíců zmizí či klesnou zase na předchozí, o mnoho méně zajímavou úroveň - hovoří se o konci letošního roku. Pak se uvidí, jak moc je nový trend udržitelný, vývoj kupříkladu v Číně ale ukazuje, že s omezením dotací podíl elektrických aut na trhu opět razantně klesá. Němcům, kteří už elektrické auto mít budou, pak zůstane jediné - jedny z nejvyšších cen elektrické energie v celé Evropě.
V nejbližších měsících přesto očekáváme, že registrace elektromobilů budou nadále stoupat, neboť do prodeje zamíří Volkswagen ID.3. Ten v nabídce na nějakou chvíli doplní dosavadní e-Golf, který je dnes v celé Evropě třetím nejžádanějším elektrovozem po Renaultu Zoe a Tesle Model 3. Zajímavé nicméně je, že k této trojici se již výrazně přiblížilo podstatně dražší Audi e-tron. I to tedy ukazuje, jak uměle vyvolaný dnešní zájem o elektromobily je - cokoli srovnatelného jako Audi Q5 má mezi běžnými vozy k čtveřici nejprodávanějších modelů hodně daleko.

Němci v minulosti jasně naznačili, že o bateriové elektromobily příliš nestojí. Grafika: Mobil in Deutschland
Jejich červencový podíl na trhu ve výši 5,3 procenta tak někteří považují za úspěch, podle nás je to ale za současných dotací stále mizérie. Grafika: Clean Technica
Velký zájem je i nadále o Volkswagen e-Golf, který v nabídce původně již ani neměl figurovat. Foto: Volkswagen
Zdroj: Clean Technica
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 10 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejčtenější články
Přijela pouť, ale pekelně rychlá: Nejnovější BMW vypadá opravdu podivně, nic lepšího ale v jeho třídě prostě nekoupíte
29.5.2025Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0
29.5.2025BMW se chystá změnit design úplně každého auta, které vyrábí, dokonce i nedávno představených novinek
29.5.2025Tohle je nový císař ztráty hodnoty, během pouhých 600 ujetých km připravil majitele o 2,64 milionu Kč!
29.5.2025Brembo ukázalo nové řešení brzd, s jinými už v Evropě brzy nebude možné prodávat auta
29.5.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom