Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia RS 280: čeká nás ostřejší verze nejrychlejší škodovky?
14.5.2014 | Petr Miler | 52 příspěvků
Škoda chystá ke 40. výročí debutu označení RS silnější verzi dnešní Octavie nesoucí tatáž písmena. Provedení RS 280 by dávalo smysl.
Nejen mezi přáteli dobrého pití platí, že důvod něco slavit se vždycky najde. Také výrobci automobilů rádi slaví všemožná výročí, pochopitelně ale s poněkud odlišnými cíli než ponořit se do alkoholového opojení. Ať už jde o výročí založení automobilky, zrodu některého z významných modelů nebo jakékoli jiné zajímavé jubileum, vždy to skýtá příležitost stvořit více či méně specifické limitované edice existujících modelů, které je možné přinejmenším příznivcům značky prodat dráže či lépe než standardní provedení. A takovou šanci si žádný dobrý obchodník nenechá ujít.
Mohlo by se zdát, že českou Škodu v nejbližší době nečekají žádné podstatné kulatiny, o které by něco takového mohla opřít, opak je ale pravdou. V roce 1975 totiž debutovala soutěžní Škoda 130 RS, historicky nejúspěšnější závodní automobil značky. Bez jeho existence a věhlasu by písmena RS zřejmě nebyla nikdy použita na silničním modelu značky, který se poprvé objevil na scéně před 13 léty. Samotná písmena RS začala škodovka používat ještě o rok dříve, v roce 1974 na modelech 180 a 200 RS, a právě na své soutěžním speciály chce škodovka při příležitosti 40. výročí jejich vzniku zavzpomínat zvláštní edicí současné Octavie RS.
Prozradil nám to náš zdroj v automobilce, podle nějž se eReSo dočká edice, jejíž zvláštnost se nebude opírat jen o nicotná vizuální specifika. Detaily zatím nejsou známy, jisté ale je, že se Octavia RS dočká i technických modifikací včetně navýšení výkonu motoru a úpravy způsobuj jeho přenosu na silnici. A dává to smysl - slavit jubileum ve své době špičkového závoďáku pár nálepkami by bylo k původním eReSům poněkud neuctivé.
Co přesně bude výsledkem těchto úprav, neví v tuto chvíli možná ani sama automobilka, náš zdroj nám s určitostí potvrdil jen to, že nepůjde o verzi s pohonem všech kol, o které se dříve též hovořilo. I použití části techniky 300koňového a povedeného Golfu R 2014 by tedy jistě bylo možné, tak velký krok vpřed ale Octavie RS zkrátka neudělá. Jsou tu ovšem jiné regály skladů koncernu Volkswagen, ve kterých by české ruce mohly s úspěchem řádit.
Má-li Octavie RS i ve své nové vrcholné podobě zůstat předokolkou, pak mezi realistickými možnostmi relativně snadných úprav splňujících zmíněná kritéria najdeme jen dvě. Buď se český liftback vzhlédne v Golfu GTI Performance s výkonem posíleným o 10 koní a samosvorným diferenciálem, nebo v novém Leon Cupra, který přidává dalších až 50 koní výkonu a na silnici jej posílá opět skrze elektronicky řízený „samosvor”. O výsledku zatím můžeme jen spekulovat, zejména druhá zmíněná možnost by se nám ale zamlouvala.
Ačkoli je nová Octavie RS opravdu výborné auto, které si v určitých ohledech neutrhne ostudu ani ve srovnání s respektovaným Subaru WRX STi, nový Leon Cupra se v našem testu ukázal z řidičského hlediska v ještě zajímavějším světle. Jistě, pokud chcete Cupru, můžete si koupit Cupru, ale co když by se vám líbila její dynamika, lepší trakce, výraznější charakter a přitom dále zachovaná každodenní použitelnost, s přece jen serioznějším a v neposledním řadě i praktičtějším pojetím Škody Octavia? Pak máte zkrátka smůlu, nic takového na dnešním trhu nenajdete.
Je tedy stejně dobře možné, že Škoda nabídne mírněji upravený vůz, postavit takovou Octavii RS 280 coby oslavu 40. výročí zejména 130 RS by ale zkrátka bylo zajímavější. Při zachování dobré ceny, kterou si nakonec drží i Cupra, by šlo o nepochybně zajímavé auto, které by ještě lépe kombinovalo obyčejnost i neobyčejnost, jež v sobě pojí už standardní RS.
Jak to všechno dopadne, uvidíme zřejmě ještě letos, možná příští rok. Na příchod ještě výkonnějšího eReSa a tedy i historicky nejrychlejší silniční škodovky, se ale můžeme těšit stoprocentně...


















Dnešní Škoda Octavia RS je vynikající auto, které se neztratí ani vedle velkých jmen, potenciál jeho techniky je ale ještě větší. Edice k 40. výročí modelu 130 RS jeho část využije - jak velkou, zatím nevíme
Škoda 130 RS je historicky nejúspěšnější dílo Motorsportu Škody, které písmenům R a S vydobylo ve světě nejvíce slávy
Diskuze 52 příspěvků
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia ukázala možný vzhled, nové tvary ji snad vrátí ztracený výraz
27.1.2021 - K mání je vzácný propadák, který si koupil sám Muammar Kaddáfí, vzniklo jich jen 8
27.1.2021 - Bývalý šéf vývoje Fordu řekl, jak jedině se elektrická auta cenově vyrovnají těm spalovacím
27.1.2021 - Zájem o ruskou Škodu Octavia RS přes nízkou cenu povážlivě klesá, cena tak letí ještě níž
27.1.2021 - Korejci ještě víc připepřili své SUV s „neviditelnými” světly, i těmi říká, co je zač
27.1.2021 - Veřejný nepřítel Tesly má úspěch, jeho Modelu S s V8 už tleskají i fanoušci značky
27.1.2021 - Němci redefinovali pojetí luxusního hotelu na kolech, televizi má i tam, kde žádný jiný
27.1.2021 - Nové nejrychlejší auto světa je nakonec realitou, maže všechny dosavadní rekordy
27.1.2021 - Nebezpečného záření mobilů se lidé často děsí, elektromobily ho ale vyzařují řádově víc
27.1.2021 - Lada zbavila Nivu 2021 její největší slabiny, i když dál stojí jen kolem 210 tisíc Kč
27.1.2021
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 21:16 - abgx1
- IT poradna 21:11 - abgx1
- Onboard videa 20:13 - M.Z.
- Škoda Auto obecně 19:48 - řidičBOB
- Octavia IV 17:32 - řidičBOB
- Genevo ONE - Zkušenosti 17:08 - Kavis
- Koronavirus 14:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 14:04 - Lachende Bestien
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 13:29 - pavproch
- iso konektor 08:02 - OndraK123