Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test VW Golf R 2014: R jako Renegát
31.3.2014 | Pavel Janda | 59 příspěvků
(+ videa) Býval tuctovým rodinným hatchbackem, ale spáchal ten nejhorší hřích, když se vymezil proti svým nudným bratrům... A nebo, nebo nevymezil?
Přehled kapitol
Mohlo by se zdát, že nový Golf R má cestu ke slávě přinejmenším v našich očích dávno vyšlapanou. Však nová Octavia RS zazářila už v loňském testu a stále čerstvý Leon Cupra se v tom letošním nejevil ani o trochu hůře. Co se může stát, když prakticky témuž autu přidáte dalších 20 koní, pohon všech kol a dozajista řadu dalších drobných vylepšení? Za normálních okolností bych řekl, že nic špatného, jenže to bychom v mezičase nesměli zkusit i nový Golf GTI.
Ačkoli recenzi měl na starosti kolega, s tímto vozem jsem také chvíli strávil. Lhal bych, kdybych řekl, že jsem byl zklamaný, auto je to velmi dobré, okouzlit mě ale zkrátka nesvedlo. Možná to bylo hloupě poskládanou převodovkou, navíc automatickou, jenže ani s ní GTI nepostrádalo dynamický švih. Možná to bylo zimními pneumatikami, jenže s těmi jsme loni podruhé zkoušeli i Octavii RS a přesto dokázala zaujmout po boku Subaru WRX STi na letních, navíc za podstatně vyšších teplot, než jaké panovaly v lednu. Možná to nebyl nejpovedenější kousek, možná mu někdo něco chybělo, možná...



Člověk má v podobných případech tendenci hledat nějaké nestandardní příčiny, však jde o Golf, produkt klíčové značky mateřského koncernu a ten by přece nedovolil, aby Octavia RS byla zajímavější. Jenže důvody mohou být velmi jednoduché. Co když byl výsledný, troufnu si říci trochu nemastný a neslaný, aktivního řidiče neokouzlující a hlavně po hltání dálničních kilometrů toužící jízdní projev dán především tím, že Volkswagen právě takové auto stvořit chtěl? Ano, mělo to být GTI, ale také to měl být Golf, dokonalý kompakt pro každého, kdo vlastně neví co chce - nedostane v žádném směru nic excelentního, dostane ale skoro v každém směru něco velmi dobrého a snad v žádném nic špatného. To je zcela racionální a respektu hodný přístup ke konstrukci vozu libovolného typu, jen po mně nikdo nemůže chtít, abych o něm pěl ódy na řidičskou radost. K ničemu takovému totiž chování testovaného GTI jednoduše nesvádělo.
Navíc tu byla ještě jedna pochybnost - předchozí generace Golfu R, kterou jsme testovali předloni. Také toto R mělo být vrcholem řady a minimálně dynamicky jím bylo, snad ještě nikdy v životě jsem ale po tak rychlé jízdě neměl chuť na kýbl antidepresiv. Golf VI R je zřejmě nejnetečnější 270koňové auto, které kdy bylo vyrobeno, přitom tehdejší GTI se až tak odtažitě nejevilo. Tak proč by nové R muselo být jiné, proč by muselo být „hot”, proč by muselo být lepší než Leon Cupra, když tučných 110 kg hmotnosti navíc vyvažuje jen 20 koňmi a možná přidává i nemalou porci tradičních wolfsburských dobrot? Bylo tu zkrátka hodně otázek. Nové R jsem zkusil krátce po testu nové Cupry a na následujících řádcích se na ně pokusím najít co možná nejjasnější odpovědi.
Tohle že zítra zesměšní mé Porsche?
Jestli nový Golf R něčím ani o píď nezaostává očekáváními, pak je to svým vzhledem. Při pohledu na něj jsem se musel až smát - ne tomu, jak je legračně ošklivý, je to vlastně docela sympatické auto, ale tomu, jak málo dává znát, čím skutečně je. Nemám nejmenších pochyb o tom, že tohle je ta nejméně se vnucující interpretace 300koňového auta, kterou kdy svět poznal.
Oproti standardnímu Golfu se R liší vážně jen drobnostmi - předním nárazníkem s otvory pro vstup vzduchu k extra chladičům po bocích ve stylu Porsche, stříbrnými kryty zrcátek, které pro změnu připomínají, že eRko kompletně vykrádá techniku Audi S3, a zadním nárazníkem s těžko funkčním difuzorem a čtyřmi koncovkami výfuků, jenž navrch toho všeho připomínají, že designér vozu někde o soudnost přece jen přijít musel. Dál? Dál jde jen o drobnosti, které ani nestojí za řeč a když se to všechno podtrhne nápaditou šedou barvou, máte na světě zřejmě nejžhavějšího kandidáta na titul Auto roku 2014... asociace bankovních lupičů.
Neříkám, že si ho nikdo nevšiml. „To bude nějaký dobrý Golf,” nebo: „To je vážně pěkný Golf,” zaslechl jsem několikrát. Jen pár zasvěcenců ale vědělo, že to R na přídi, bocích a zádi neznačí jen nějaký paket z raket, nýbrž skutečnou raketu, která bude o 5 vteřin později uhánět stovkou a ke zdolání dvoustovky nebude potřebovat ani čtyřikrát tolik času. Provedl jsem pár tradičních srovnání s auty z podobných kruhů a snad nejvíce mě pobavila věta majitele Porsche Cayman S předchozí generace: „Tohle že zítra zesměšní mé Porsche?” Minimálně dynamicky, bohužel/bohudík, ano, a to prakticky kdekoli a kdykoli. Ale k tomu se ještě dostaneme.
Co interiér? Ani tady nenastala žádná Revoluce. Tu písmeno R vážně neznačí, pokud za ni tedy nebudete považovat přístrojovou desku s modrými rafičkami obou „budíků” nebo stejným odstínem svítící vnitřní prahy či linky ve výplních dveří. Nášlapy pedálů jsou zřejmě stejné jako v GTI, dole zploštělý volant, který coby názvu nehodný nesmysl nebudu znovu napadat, se od slabšího bratříčka liší jen logem a barvou obšití a zdá se mi, že i sedadla byla stejná jako v gétéíčku, jen trochu jinak zbarvená a čalouněná. Byla velmi dobrá v něm, velmi dobrá jsou i v eRku, tak dobrý dojem jako ta v Cupře na mě ale nedělala.
Tím vším nenaznačuji, že by byl interiér Golfu VII R špatný, nenechte se mýlit. Je příjemný, útulný, ergonomicky solidně řešený. Jen na vnitřek sporťáku, auta (a teď nepřeháním), před kterým si budou na práci s pravým blinkrem muset začít zvykat i majitelé ne až tak starých Ferrari, prostě nevypadá. Mně to nevadí, ani zvenčí, ani zevnitř, nestojím o čínský cirkus, který hraje stuttgartský ansámbl se srovnatelným A 45 AMG. Jen konstatuji, že pokud byste v Golfu R něco takového hledali, prostě to tam není. A ta srovnání s Cuprou nejsou náhodná - ani ta přílš nevykřikuje, co svede, Golf R je ale vedle ní teprve beránek, hrdý okupant posledního místa nejnižší exhibicionistické ligy.
Následující >1 / 5
Diskuze 59 příspěvků
Bleskovky
- Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
před 10 hodinami - Řidič odtahovky názorně ukázal, jak rychle jde „postaru” vykrást i moderní auta
dnes - Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
17.1.2021 - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021 - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
16.1.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Výrobci záměrně zkreslují točivý moment elektrických aut, realita je úplně jiná
25.10.2020 (1) - Patálie s ojetým elektromobilem ukazují, co může jejich majitele potkat už po 7 letech
30.10.2020 (1) - Nový Fiat 500 je zatím propadák, Italové si ale nechali otevřená zadní vrátka
24.11.2020 (1) - K mání je vzácný Mercedes milovaný diktátory, má velmi pozoruhodnou historii
27.11.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Majitel si dal na auto lak, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, výsledek motá hlavu
10.12.2020 - Němci popsali triky, s nimiž dolují z motoru o objemu 2,0 litru neskutečných 421 koní
20.10.2020
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 17:41 - _sulcik_
- Elektromobily a vse kolem nich 17:08 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 16:05 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 15:47 - ctrl_j
- Politický koutek 12:27 - Dix
- Offroad/SUV dělník do 150 10:22 - Snowman000
- Volkswagen obecne 09:42 - Snowman000
- Dálniční známka 2021 21:11 - Jenyk
- Nesvieti spiatočka 20:48 - hyundaiclub
- Koronavirus 13:18 - řidičBOB