Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk
22.9.2020 | Petr Prokopec
Její stroje jsou známé i u nás, teď to ale nevypadá, že by kdy nějaké další měly ještě vzniknout. Z někdejších 3 500 zaměstnanců zbylo jen 14, kteří už měsíce nedostávají výplaty.
Ukrajinská automobilka KrAZ (Kremenčutskij Avtomobilnyj Zavod) byla založena již v roce 1946 a stejně jako většina výrobců v rámci zemí bývalého Sovětského svazu se soustředila na nákladní a vojenskou techniku. Za někdejší komunistické éry byla oceněna Leninovým řádem a vyráběla desítky tisíc vozů ročně, z nichž některé končily i v tehdejší ČSSR. Po pádu železné opony ale přišel i pád, který zastavila až privatizace v roce 1999. Slušně rozjetou firmu ale v roce 2014 zastavil vpád ruských vojsk na Krym.
Právě tato událost se stala pro KrAZ smrtící. Pro ukrajinskou automobilku bylo největším odběratelem Rusko, především pak tamní ropné společnosti. V té chvíli značka začala ve velké spoléhat na domácí vládu, což se zprvu jevilo jako velmi rozumný i logický krok. Ukrajinská armáda si objednala 1 200 náklaďáků a 200 obrněných transportérů v hodnotě jedné miliardy UAH (cca 810 milionů korun). Na realizaci kontraktu však došlo jen z velmi malé části.
KrAZ se kvůli tomu dostal do velkých potíží. Vzájemné pětileté embargo mu bránilo dodávat na ruský trh, zastarávající produkce navíc přestala oslovovat privátní klientelu. A samotná ukrajinská vláda se nakonec obrátila na běloruský MAZ, který nabídl jak lepší podmínky, tak především schopnější techniku. Veškerý růst, ke kterému začalo docházet po příchodu nového milénia, skončil a vyhlášení bankrotu se stalo nevyhnutelným.
Něco takového nemusí znamenat definitivní konec, v případě KrAZu to tak ale vypadá. Jako nesolventní se totiž nemůže ucházet o státní zakázky a žádné jiné už nemá. Firemní kasa tak zcela vyschla, což vedlo k postupné redukci počtu zaměstnanců. Zatímco ještě v roce 2016 pro KrAZ pracovalo 3 500 lidí, loni to bylo již jen 900 lidí a momentálně personál čítá pouhých 14 osob. Ti ani některých z těch předcházejících nedostali výplatu osm měsíců a firma jen na mzdách dluží lidem na 50 milionů UAH (40,73 milionů Kč).
Bývalí zaměstnanci proto během včerejšího dne zablokovali dálnici vedoucí do Kyjeva, aby na sebe upoutali pozornost médií i úřadů. Zda to ovšem věci pomůže, je ve hvězdách. Momentálně se ani neřeší rozprodej firemního majetku a továrny. Otázkou navíc je, zda by o to vůbec někdo měl zájem. KrAZ tak pozvolna mizí z automobilové mapy světa a je otázkou, zda jej v této době vůbec může někdo zachránit.






Ukrajinská automobilka KrAZ krachuje, po vpádu ruských vojsk na Krym totiž přišla o ruský trh. Mimo to se k ní obrátila zády i vlastní vláda, jenž nakonec vojenskou techniku začala nakupovat u běloruského MAZu. Foto: KrAZ
Zdroj: Drom.ru
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. včera 10:00
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely včera 08:00
- Darryn Binder opouští Evropu 18.12.2025
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
Nejnovější články
To nevymyslíte: Ford, který před dvěma roky zuřivě odmítal zpoždění zákazu spalovacích motorů, teď volá po zrušení zákazu spalovacích motorů
včera
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát Dacií
včera
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
včera
Ironie: Automobilka vrátila do nabídky prý přežité motory V8. A teď je chce tolik lidí, že je nestíhá vyrábět
včera
Když to Mercedesu nejde s auty, zkusí to jako developer. Chytá vlastní luxusní město, Mercedes Places, bez legrace
včera
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 12.19. 23:44 - mattonecz
- Lampárna (stěžovatelna) 12.19. 18:15 - abgx1
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
- PF 2022 až 2026 12.19. 15:21 - pavproch
- BMW Divize 12.19. 14:32 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
