Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Smart FourJoy oficiálně, na palubě skrývá dva elektrické skateboardy
5.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Chystaná nová generace nadále nepřesáhne čtyři metry délky, opět dostane ochrannou klec Tridion. Zbytkem ale zaručeně překvapí.
Jak jsme po ránu slíbili, tak odpoledne činíme. Německý koncern Daimler opravdu krátce před výstavní premiérou na frankfurtském autosalonu oficiálně představil koncepční Smart FourJoy. Tento kompaktní čtyřmístný vůz bez dveří, bez oken a s děravou střechou má přitom předznamenávat novou generaci modelů ForTwo a ForFour, která bude představena v příštím roce.
Druhé zmiňované verzi, Smartu ForFour, se koncept má přiblížit i po stránce dimenzí. Délku 3 494 mm, šířku 1 978 mm a výšku 1 494 mm bychom si tedy měli zapamatovat, neboť v sériovém provedení se bude lišit jen nepatrně. Po stránce designu ale stoprocentně dojde k většímu odklonu, neboť studie momentálně představuje ideál leda pro skateboardisty.
Na první pohled se zdá podivné, proč si Smart vybral zrovna tuhle skupinku, další zkoumání v tiskové zprávě ale ten správný důvod odhalí. Koncept FourJoy je totiž elektromobilem, jehož 55 kW/75 koní roztáčí zadní kola. Lithium-iontové baterie o kapacitě 17,6 kWh však slibují jen dojezd lehce přes 100 km, díky čemuž možná krátce před koncem cesty budete muset přesedlat na prkno...
Myslíte, že žertujeme? Ne tak docela, dva na střeše zafixované skateboardy a dvě helmy uložené za zadními sedadly se totiž skutečně skrývají pod nadpisem „For the last mile“, tedy na poslední míli. Zajímavé přitom je, že zmiňovaná prkna jsou stejně jako koncept FourJoy poháněna elektřinou, namáhat se tak nemusíte ani po vystoupení z vozu.
Dá se přitom předpokládat, že zrovna tahle oblast asi do výroby přenesena nebude. Elektrické hnací ústrojí ale již cestu pod kapotu produkčního Smartu dozajista najde. Jsme přitom zvědavi, jaké budou jeho reálné jízdní parametry. Momentálně totiž značka pouze hovoří o dobíjení, které domácí zásuvka zvládne za 7 hodin, výkonnější veřejné stanice pak teoreticky i do hodiny.
U sériové verze se pak dá očekávat rovněž inovovaná ochranná klec, která je stejně jako dříve nazvána Tridion. Nově na ní ovšem padlo několik kilogramů hliníku, což se Smart snažil zdůraznit jeho rozleštěním. V kontrastu s tím jsou pak bíle lakované panely karoserie, kterých ale moc není - de facto se jedná pouze o nárazníky, přední blatníky, čelní kapotu a zadní víko.
Zajímavá jsou pak diodová světla, která byla vpředu i vzadu integrována do zmiňované klece. V případě nárazu by tak nemělo dojít k výraznějšímu poškození, jednotlivé diody lze navíc měnit zcela individuálně. Je ovšem sporné, jestli budou z konceptu na sériový vůz přenesena jen denní světla, nebo i hexagonální křišťály, jež slouží jako hlavní světlomety.
Výrazně futuristický a tím poměrně nereálný je ovšem interiér. Sedadla totiž sice působí po stránce designové nesmírně zajímavě, mnoho komfortu ale na dlouhé cesty nenabídnou. Stejně tak se nedá předpokládat, že by Smart suploval přístrojový štít a středový displej dvěma chytrými telefony - i když zrovna k názvu značky se smartphony opravdu hodí...
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo z Frankfurtu















Koncept Smartu i se svými „skejty” naživo ve Frankfurtu
Koncepční Smart FourJoy je elektromobilem, kterému v dojezdu mají napomáhat elektrické skateboardy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 9 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
1.4.2025Takhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
1.4.2025Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
1.4.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 16:23 - Stepan
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB