Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč

Mluvilo se o něm pomalu jako o hotové věci, původně zamýšlená podoba vozu ale zamířila do koše. Minulostí je i zapojení automobilky Kamaz, soukromí investoři nyní z projektu zkouší vykřesat trochu jiné auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč

9.12.2021 | Petr Prokopec

Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč

/

Foto: Kamaz

Mluvilo se o něm pomalu jako o hotové věci, původně zamýšlená podoba vozu ale zamířila do koše. Minulostí je i zapojení automobilky Kamaz, soukromí investoři nyní z projektu zkouší vykřesat trochu jiné auto.

Vyvinout auto s elektrickým pohonem nemusí být až tak těžké. Učinit jej však použitelným a dostupným za rozumnou cenu, je oříšek, který se dosud nepovedlo rozlousknout v podstatě nikomu. Snažil se o to i ruský výrobce náklaďáků Kamaz, který loni touto dobou představil koncept Kama-1. Rusové přitom chtěli nejpozději do roku 2025 vyrukovat s produkční verzí, která by se prodávala za zhruba 1,2 milionu rublů (cca 350 tisíc korun). Za to by 3,4metrový vůz nabídl teoretický dojezd 250 km, sprint z klidu na stovku za 6,7 sekundy a nejvyšší rychlost 150 km/h. Zároveň by se pak stejně jako koncept pyšnil multifukčním displejem uprostřed volantu.

Ruská automobilka ještě letos v září zmiňovala, že do konce roku dokončí vývoj i testování, aby mohla získat homologaci pro běžný provoz. V mezičase ale nejspíše vedoucí manažery navštívili lidé z účetního oddělení, kteří přinesli data o dosavadních výdajích i kalkulaci budoucích nákladů. O nízké sumy pak rozhodně nemohlo jít, neboť automobilka z celého projektu vycouvala.

Neznamená to ale jeho úplný konec, tedy alespoň prozatím. Před pár málo dny se potenciálním investorům představil v inovačním centru Skolkovského školy managementu projekt s prakticky stejným názvem i náplní. Stojí za ním nové konsorcium investorů JSC Kama, z nichž někteří už dříve do projektu spolu s Kamazem investovali a nyní na ně celý projekt převedl.

Nová firma dříve odhalené provedení řádně zvětřila, neboť délka je nyní o metr větší. Zároveň se zvedl i výkon ze 110 na 150 koní, stejně jako je delší i dojezd, který má činit 450 km. Je tak evidentní, že došlo na zvětšení baterií, jejichž původní kapacita byla 33 kWh. Dokládá to i hmotnost 1 690 kg, která je vůči minulosti o zhruba čtyři sta kil těžší. Zachována pak zůstala jen maximálka, i novinka tedy má zvládat jen 150 km/h.

Pokud si přitom uvědomíme, že baterie tvoří zhruba 40 procent ceny elektromobilu, pak je jasné, že zmíněné povede i ke zvýšení ceny. To by nicméně mohlo představovat zásadní problém, neboť pro většinu Rusů je oněch 350 tisíc korun v přepočtu částkou na hranici dosažitelnosti. Pokud by pak měli dát o poznání více za auto, jehož využitelnost je v tamních podmínkách ne zrovna enormní, je velmi pravděpodobné, že se raději otočí na podpatku a zamíří do showroomu Lady, kde za tytéž peníze dostanou vozů hned několik.

Je tedy otázkou, zda ruský elektromobil vůbec má nějakou budoucnost, a to přesto, že za ním stojí byznysmen Ruben Vardanyan, kteří patří mezi nejbohatší lidi světa a který se stal spolumajitelem nové značky. V tomto ohledu ostatně jen stačí připomenout, že o cosi podobného se před několika málo lety pokoušel další ruský oligarcha Michail Prokhorov. Nicméně značka Yo-Mobile je dnes již minulostí, a to přesto, že do ní zamířily stamiliony korun.

JSC Kama má přitom k dispozici počáteční kapitál ve výši 720 milionů rublů (asi 220 mil. Kč), což se v daném kontextu nezdá být horentní sumou. I proto došlo na ono lákání nových investorů. Ti ovšem zatím skutečně nemohou počítat s enormní návratností, jakkoliv se elektromobilita již dočkala i podpory ruské vlády. Ovšem v jen velmi malém měřítku, neboť dle plánů má v zemi do konce roku 2024 vzniknout 24 tisíc aut a 9 400 nabíječek.


Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč - 1 - Kamaz Kama-1 prvni 01Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč - 2 - Kamaz Kama-1 prvni 02Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč - 3 - Kamaz Kama-1 prvni 03Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč - 4 - Kamaz Kama-1 prvni 04Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč - 5 - Kamaz Kama-1 prvni 05Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč - 6 - Kamaz Kama-1 prvni 06Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč - 7 - Kamaz Kama-1 prvni 07Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč - 8 - Kamaz Kama-1 prvni 08Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč - 9 - Kamaz Kama-1 prvni 09
Projekt Kama-1 známe zatím jen v jeho původní podobě od automobilky Kamaz, která počítala s 3,4metrovou délkou, dojezdem 250 km a přijatelnou cenou. Výrobce náklaďáků ale projekt prodal, rozměry vozu narostly, stejně jako se zvýšil i výkon a kapacita baterií. To ovšem znamená, že nahoru půjde i cena, a to bude v Rusku obzvlášť velký problém. Foto: Kamaz

Zdroj: Vedomosti

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše