Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Snaha ruské automobilky postavit levný elektromobil končí nezdarem, od projektu dala ruce pryč
9.12.2021 | Petr Prokopec
Mluvilo se o něm pomalu jako o hotové věci, původně zamýšlená podoba vozu ale zamířila do koše. Minulostí je i zapojení automobilky Kamaz, soukromí investoři nyní z projektu zkouší vykřesat trochu jiné auto.
Vyvinout auto s elektrickým pohonem nemusí být až tak těžké. Učinit jej však použitelným a dostupným za rozumnou cenu, je oříšek, který se dosud nepovedlo rozlousknout v podstatě nikomu. Snažil se o to i ruský výrobce náklaďáků Kamaz, který loni touto dobou představil koncept Kama-1. Rusové přitom chtěli nejpozději do roku 2025 vyrukovat s produkční verzí, která by se prodávala za zhruba 1,2 milionu rublů (cca 350 tisíc korun). Za to by 3,4metrový vůz nabídl teoretický dojezd 250 km, sprint z klidu na stovku za 6,7 sekundy a nejvyšší rychlost 150 km/h. Zároveň by se pak stejně jako koncept pyšnil multifukčním displejem uprostřed volantu.
Ruská automobilka ještě letos v září zmiňovala, že do konce roku dokončí vývoj i testování, aby mohla získat homologaci pro běžný provoz. V mezičase ale nejspíše vedoucí manažery navštívili lidé z účetního oddělení, kteří přinesli data o dosavadních výdajích i kalkulaci budoucích nákladů. O nízké sumy pak rozhodně nemohlo jít, neboť automobilka z celého projektu vycouvala.
Neznamená to ale jeho úplný konec, tedy alespoň prozatím. Před pár málo dny se potenciálním investorům představil v inovačním centru Skolkovského školy managementu projekt s prakticky stejným názvem i náplní. Stojí za ním nové konsorcium investorů JSC Kama, z nichž někteří už dříve do projektu spolu s Kamazem investovali a nyní na ně celý projekt převedl.
Nová firma dříve odhalené provedení řádně zvětřila, neboť délka je nyní o metr větší. Zároveň se zvedl i výkon ze 110 na 150 koní, stejně jako je delší i dojezd, který má činit 450 km. Je tak evidentní, že došlo na zvětšení baterií, jejichž původní kapacita byla 33 kWh. Dokládá to i hmotnost 1 690 kg, která je vůči minulosti o zhruba čtyři sta kil těžší. Zachována pak zůstala jen maximálka, i novinka tedy má zvládat jen 150 km/h.
Pokud si přitom uvědomíme, že baterie tvoří zhruba 40 procent ceny elektromobilu, pak je jasné, že zmíněné povede i ke zvýšení ceny. To by nicméně mohlo představovat zásadní problém, neboť pro většinu Rusů je oněch 350 tisíc korun v přepočtu částkou na hranici dosažitelnosti. Pokud by pak měli dát o poznání více za auto, jehož využitelnost je v tamních podmínkách ne zrovna enormní, je velmi pravděpodobné, že se raději otočí na podpatku a zamíří do showroomu Lady, kde za tytéž peníze dostanou vozů hned několik.
Je tedy otázkou, zda ruský elektromobil vůbec má nějakou budoucnost, a to přesto, že za ním stojí byznysmen Ruben Vardanyan, kteří patří mezi nejbohatší lidi světa a který se stal spolumajitelem nové značky. V tomto ohledu ostatně jen stačí připomenout, že o cosi podobného se před několika málo lety pokoušel další ruský oligarcha Michail Prokhorov. Nicméně značka Yo-Mobile je dnes již minulostí, a to přesto, že do ní zamířily stamiliony korun.
JSC Kama má přitom k dispozici počáteční kapitál ve výši 720 milionů rublů (asi 220 mil. Kč), což se v daném kontextu nezdá být horentní sumou. I proto došlo na ono lákání nových investorů. Ti ovšem zatím skutečně nemohou počítat s enormní návratností, jakkoliv se elektromobilita již dočkala i podpory ruské vlády. Ovšem v jen velmi malém měřítku, neboť dle plánů má v zemi do konce roku 2024 vzniknout 24 tisíc aut a 9 400 nabíječek.
Projekt Kama-1 známe zatím jen v jeho původní podobě od automobilky Kamaz, která počítala s 3,4metrovou délkou, dojezdem 250 km a přijatelnou cenou. Výrobce náklaďáků ale projekt prodal, rozměry vozu narostly, stejně jako se zvýšil i výkon a kapacita baterií. To ovšem znamená, že nahoru půjde i cena, a to bude v Rusku obzvlášť velký problém. Foto: Kamaz
Zdroj: Vedomosti
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda