Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Španělé odhalili převratný způsob dopravy, po zemi se bude pohybovat až 1 000 km/h
24.7.2021 | Petr Prokopec
Rychlovlaky mají v dohledné době být s to dosahovat rychlostí až přes 600 km/h při běžném využití, novinka firmy Zeleros ale míří ještě o dost výš. Její podobná nápadu Elona Muska, dokáže jej ale dílčími změnami dále zefektivnit.
Před pár dny jsme si mohli posvítit na nový čínský rychlovlak, který je titulován jako nejrychlejší forma pozemní dopravy v historii. Je totiž schopný se pohybovat rychlostí až 600 km/h a na kratších trasách překoná i letadlo. Nyní si ovšem představíme ještě rychlejší způsob pozemního cestování. Stojí za ním španělská firma Zeleros, do které již nalilo peníze nemalé množství investičních fondů a která navázala spolupráci se společností Siemens i polytechnickou univerzitou ve Valencii. Z tohoto partnerství pak vznikl projekt zvaný Tubeloop, který v mnohém připomíná Hyperloop Alpha Elona Muska. I v tomto případě jde totiž o cestování skrze obří tubusy.
Stěžejním rozdílem mezi evropským a zámořským systémem jsou jak samotné tubusy, tak i kapsle, které se v nich pohybují. Byť v případě Španělů bychom měli mluvit spíše o vlacích, neboť jejich cílem je hromadné cestování nahrazující dnešní auta, autobusy a vlastně i letadla či zaoceánské lodě. A je třeba uznat, že nejde o zas až tak nereálný cíl, byť k jeho prosazení bude bezesporu potřeba politická podpora. Pokud ovšem zákonodárci skutečně touží po čistějším prostředí, pak nyní toho mohou dosáhnout.
Zeleros totiž veškeré ovládací i pohonné systémy integroval do samotných vlaků, které jsou schopné uhánět rychlostí až 1 000 km/h. Na rozdíl od Muska tedy není kupříkladu stator usazen na tubusu, což má hned několik pozitivních dopadů. Samotné tuby jsou totiž mnohem lehčí, což snižuje náklady spojené s jejich výrobou a následně i s vybudováním infrastruktury. Navíc jsou tvořené třemi pružnými vrstvami, díky čemuž je možná přeprava v „plochém“ stavu.
Tubusy jsou totiž v podstatě namotané na obří cívky a k jejich kompletaci dochází až přímo na staveništi, kde jsou zároveň opatřeny i ochranným povrchem. To pochopitelně redukuje náklady na přepravu, a tedy i emise. Stejně tak je však urychlena výstavba sítě tubusů, které tak mohou začít propojovat různá města v řádu několika málo let. A nikoliv jen metropole na jednotlivých kontinentech, ony tubusy totiž mají zvládat nemalý tlak a mohou tak zamířit i pod zem.
Španělé odhadují, že s pomocí elektrického pohonu může být na stejné trase jejich rychlovlak energeticky až 10krát efektivnější než letadlo. To je opravdu citelný posun, zvláště když dané propočty jsou zatím spojené pouze s osobní přepravou. Pokud ovšem tímto způsobem bude možné mezi kontinenty transportovat i kontejnery, pak tu máme další redukci emisí, o které se starají zámořské lodě. A takový posun by již v rámci ovzduší i přírody byl neskutečně patrný.
Pokud si přitom prototyp rychlovlaku budete chtít prohlédnout, pak tu možnost dostanete v říjnu letošního roku, kdy bude vystaven ve španělském pavilónu veletrhu Expo Dubai. Doufejme tedy, že v mezičase neudeří další vlna koronaviru, která by znovu přinesla řadu lockdownů a namísto živých prezentací maximálně ty virtuální.








Projekt firmy Zeleros počítá s unikátními rychlovlaky, které se pohybují uvnitř speciální tubusů. Ty lze přitom díky integraci veškerého pohonu do kapslí stavět velmi rychle a při nižších nákladech. Foto: Zeleros
Zdroj: Zeleros
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 6 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Další firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 3 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 5 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 6 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 7 hodinami„Teď děláme do uhlí.” Trumpův „Velký krásný zákon” ruší dotace na elektromobily i pokuty za „nadměrnou spotřebu”, může být zlomový
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva