Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Španělé odhalili převratný způsob dopravy, po zemi se bude pohybovat až 1 000 km/h
24.7.2021 | Petr Prokopec
Rychlovlaky mají v dohledné době být s to dosahovat rychlostí až přes 600 km/h při běžném využití, novinka firmy Zeleros ale míří ještě o dost výš. Její podobná nápadu Elona Muska, dokáže jej ale dílčími změnami dále zefektivnit.
Před pár dny jsme si mohli posvítit na nový čínský rychlovlak, který je titulován jako nejrychlejší forma pozemní dopravy v historii. Je totiž schopný se pohybovat rychlostí až 600 km/h a na kratších trasách překoná i letadlo. Nyní si ovšem představíme ještě rychlejší způsob pozemního cestování. Stojí za ním španělská firma Zeleros, do které již nalilo peníze nemalé množství investičních fondů a která navázala spolupráci se společností Siemens i polytechnickou univerzitou ve Valencii. Z tohoto partnerství pak vznikl projekt zvaný Tubeloop, který v mnohém připomíná Hyperloop Alpha Elona Muska. I v tomto případě jde totiž o cestování skrze obří tubusy.
Stěžejním rozdílem mezi evropským a zámořským systémem jsou jak samotné tubusy, tak i kapsle, které se v nich pohybují. Byť v případě Španělů bychom měli mluvit spíše o vlacích, neboť jejich cílem je hromadné cestování nahrazující dnešní auta, autobusy a vlastně i letadla či zaoceánské lodě. A je třeba uznat, že nejde o zas až tak nereálný cíl, byť k jeho prosazení bude bezesporu potřeba politická podpora. Pokud ovšem zákonodárci skutečně touží po čistějším prostředí, pak nyní toho mohou dosáhnout.
Zeleros totiž veškeré ovládací i pohonné systémy integroval do samotných vlaků, které jsou schopné uhánět rychlostí až 1 000 km/h. Na rozdíl od Muska tedy není kupříkladu stator usazen na tubusu, což má hned několik pozitivních dopadů. Samotné tuby jsou totiž mnohem lehčí, což snižuje náklady spojené s jejich výrobou a následně i s vybudováním infrastruktury. Navíc jsou tvořené třemi pružnými vrstvami, díky čemuž je možná přeprava v „plochém“ stavu.
Tubusy jsou totiž v podstatě namotané na obří cívky a k jejich kompletaci dochází až přímo na staveništi, kde jsou zároveň opatřeny i ochranným povrchem. To pochopitelně redukuje náklady na přepravu, a tedy i emise. Stejně tak je však urychlena výstavba sítě tubusů, které tak mohou začít propojovat různá města v řádu několika málo let. A nikoliv jen metropole na jednotlivých kontinentech, ony tubusy totiž mají zvládat nemalý tlak a mohou tak zamířit i pod zem.
Španělé odhadují, že s pomocí elektrického pohonu může být na stejné trase jejich rychlovlak energeticky až 10krát efektivnější než letadlo. To je opravdu citelný posun, zvláště když dané propočty jsou zatím spojené pouze s osobní přepravou. Pokud ovšem tímto způsobem bude možné mezi kontinenty transportovat i kontejnery, pak tu máme další redukci emisí, o které se starají zámořské lodě. A takový posun by již v rámci ovzduší i přírody byl neskutečně patrný.
Pokud si přitom prototyp rychlovlaku budete chtít prohlédnout, pak tu možnost dostanete v říjnu letošního roku, kdy bude vystaven ve španělském pavilónu veletrhu Expo Dubai. Doufejme tedy, že v mezičase neudeří další vlna koronaviru, která by znovu přinesla řadu lockdownů a namísto živých prezentací maximálně ty virtuální.
Projekt firmy Zeleros počítá s unikátními rychlovlaky, které se pohybují uvnitř speciální tubusů. Ty lze přitom díky integraci veškerého pohonu do kapslí stavět velmi rychle a při nižších nákladech. Foto: Zeleros
Zdroj: Zeleros
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024 - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva