Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Společný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 6 hodinami | Petr Prokopec
Auto už se ukázalo v produkční podobě, začátek výroby a prodejů ale pořád není na spadnutí. A žádná z firem se ani náznakem nepochlubila ulovenými předobjednávkami. Společný podnik, který kvůli němu Japonci založili, se mezitím topí v mohutných ztrátách.
Kroky Hondy na poli elektrických aut zatím připomínají chůzi slona porcelánem. Její malý hatchback e byl kvůli vysoké ceně, za kterou jste dostávali prťavé auto s minimálním využitím, takový propadák, že předčasně skončil bez nástupce, . Předloni pak Japonci odpískali plány na vznik hned několika elektromobilů ve spolupráci s General Motors. To sice neohrozilo premiéru Hondy Prologue, nicméně jejích 33 tisíc prodejů za loňský rok též nelze považovat za terno. Mnohem hůř si navíc vede její luxusnější klon, tedy Acura ZDX.
Honda přesto spřádá plány na další podobná auta a ke všemu doufá, že zaboduje ještě o pár tržních pater výš. Japonská automobilka totiž v roce 2022 podepsala dohodu o spolupráci se společností Sony, pod jejíž hlavičkou se o dvě léta dříve zrodila elektrická platforma Vision-S. Na jejich základech byl předloni představen prototyp prvního společného elektromobilu, který by měl dorazit jako první vlaštovka nové značky Afeela. Letos v lednu na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas pak byla odhalena podoba produkční varianty, jejíž výroba a prodej mají odstartovat někdy v polovině příštího roku.
Firma Sony Honda Mobility, jak je společný podnik obou japonských firem nazýván, tedy zatím logicky nevyrobila ani nedodala jediné sériové auto. Vydělávat tedy nemá čím, náklady spojené s přípravami ale rostou. Za poslední uzavřený finanční rok tak podle zveřejněných dat vykázala ztrátu ve výši 52 miliard jenů neboli 7,53 miliard korun. To je víc než dvojnásobek oproti 20,5 miliardám JPY (2,97 miliardy Kč) za předešlé období, kumulativní ztráta tedy už přesahuje 10 miliard. Něco takového na jednu stranu nepřekvapí, neboť do nového produktu je nejprve nutné investovat, než jím začnete provětrávat peněženky zákazníků. Jenže elektrická auta jsou zatím téměř všechna a pro téměř všechny ztrátovou záležitostí. A proč by zrovna projekt Hondy a Sony měl být výjimkou?
S vysokými jmenovitými prodeji vůz nemůže počítat, neboť do prodeje má dorazit s cenou okolo 2 milionů korun. Elektrický sedan tak bude ještě o třetinu dražší než zmiňovaná Acura ZDX. Oproti ní pak sice má nabídnout autonomní řízení úrovně SAE3, které umožní na určitých úsecích pustit volant z rukou, ovšem zrovna tohle nikdy nepředstavovalo pro zákazníky bůhvíjaké lákadlo. Příslibem dojezdu necelých 500 km pak Honda taktéž nemá jak ohromit a podobné je to se 490koňovým výkonem.
Předobjednávky na tento vůz odstartovaly již ve zmiňovaném lednu, nicméně Honda a Sony se dosud nepochlubily jediným číslem, které by reflektovalo zájem publika. Dá se tak předpokládat, že chlubit se není čím. Ostatně Afeela jde přímo proti Tesle Model S či Lucidu Air, které za méně nabídnou vyšší dojezd a lepší dynamiku. Nemají pak sice 40 kamer, senzorů a radarů, které slouží zmíněnému autopilotu, znovu však lze jen zmínit, že na to dnes již klientela tolik neslyší.
Jak se tedy zdá, i projekt Hondy a Sony bude jedním velkým průšvihem. Obě strany pak sice mají dostatek zisků z jiných aktivit, aby je zmíněné ztráty nepoložily, ovšem hlavně automobilka zjišťuje, že je pomalu jedno, na jaké patro trhu se zaměří (a zda jde do boje sama či s partnerem), na konci je vždy pouze nemalá ztráta. Možná by tak nebylo od věci, kdyby se hlavně v Americe Japonci věnovali především tomu, o co jejich zákazníci stojí. Ale to by dnes asi nebylo dostatečně „in”, že?



Afeela 1 by se měla začít dodávat v příštím roce, přičemž kromě základní výbavy zvané Origin bude k mání ještě vyšší úroveň Signature. Jedna bude stát lehce pod 2 a druhá dokonce výrazně přes 2 miliony Kč. Foto: Sony Honda Mobility
Zdroj: Carscoops, Sony Honda Mobility
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 9 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Otylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 2 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 3 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 5 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 6 hodinamiMajiteli zánovního Volva za jízdy selhaly brzdy po aktualizaci software, který měl tento problém řešit. Vše natočil na video
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva