Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Správné rozhodnutí a bomba auta, věřte mi.” Porsche ani teď necouvne s elektrifikací sporťáků, manažer hájí neobhajitelné
19.9.2025 | Petr Prokopec
Je to jedna z největších hloupostí, do kterých se Porsche pustilo. A ve stínu svého dosavadního elektrického fiaska musí tušit, že se pouští na extrémně tenký led. Udělá tedy krok zpět? Ale kdeže, „Wir schaffen das” frčí i tady. A v plné polní.
„Ty vidle nejsou tak ostré. A když na jejich konec skočím velmi šikovně, rozhodně se nenapíchnu, ale odrazím se k větším výškám.“ Tak nějak působí dnes oficiální komunikace Porsche, které stále jede podle svého elektrického síťového grafu, a proto počítá s úplným ukončením výroby spalovacích modelů Boxster a Cayman. Ty má v blízké budoucnosti nahradit dvojice elektromobilů, s jejichž vývojem má značka problémy. Proto jejich premiéru soustavně odkládá.
Kdy přesně na ni dojde? To dnes nejspíš neví ani v Zuffenhausenu. Ovšem v dvojici elektrických sporťáků má značka i nadále neochvějnou víru, jakkoli se potácí v dekády nezažitých problémech právě kvůli sázce na tento typ aut. „Pracujeme na nich, a věřte mi, že to budou opravdu skvělá auta,“ uvedl šéf vývoje modelových řad 911 a 718 Frank Moser. Zároveň dodal, že rozhodnutí Porsche jít směrem bateriového pohonu „rozhodně není špatné. Budou to vážně bomba auta, protože budou lehká a výkonná, a to je ta správná kombinace pro dvoudveřový sporťák“.
Lze souhlasit s tím, že i elektromobil může být relativně lehký, třeba takový Fiat 500e má na kontě ne úplně malých, ale ještě nějak přijatelných 1 440 kg. Jenže to je dáno jeho relativně malým bateriovým paketem o kapacitě 42 kWh, který odpovídá sotva 11litrové palivové nádrži. Reálně proto tento hatchback nezvládne ani 300 kilometrů na jeden zátah šnečím tempem.
Pokud by takový paket dostalo Porsche, vycucne jej za pár minut. Během nich se navíc bude muset obejít bez přirozeného zvukového doprovodu, který je u sportovních aut nedílnou součástí jízdního zážitku. Lze to pochopitelně obejít s pomocí audiosystému, stejně jako není problémem napěchovat do podlahy paket třeba se 100 či klidně 200 kWh. Jenže v té chvíli dostanete relativně vysoký, ovšem jinak poměrně malý, a přesto mnohatunový vůz.
Tedy jinými slovy, Porsche se rozhodlo skočit na onu špičku vidlí. Svým způsobem tak neexistuje možnost, že by značka dokázala uspět. Ostatně pokud je propadákem i takový Rimac Nevera R, který je dynamicky ve zcela jiné lize a soustředí se na klientelu, které cena ani nezajímá, jak by mohlo publikum oslnit cokoli horšího v cenově senzitivnějším segmentu? A nepomůže tomu ani nižší cena, neboť ta stejně ve srovnání se spalovacími předchůdci naroste. Porsche tak zkrátka do kopru posílá vůz, který byl milován, a přichází s něčím, co je předem nenáviděno. A to jen kvůli svému ideologickému přesvědčení.
Když nicméně do placu přihodíme ještě poznatky z vývoje elektrického Cayenne, vlastně dává smysl, proč Moser v novinku tak věří. U SUV se totiž Porsche rozhodlo využití během vývoje umělou inteligenci, která zahájila virtuální testy. Značka tak nemusela vyrobit zhruba 120 prototypů, což vývoj zkrátilo o 20 procent. Neříkáme, že to je vyloženě špatně, ale co vám asi tak řekne počítač ve chvíli, když od něj budete chtít popsat jízdní vjemy v tisících různých podmínek?
Je to vlastně stejné, jako požadovat po robotovi, aby vám sdělil, jak chutná koláč, který právě ochutnal. Dočkáte se totiž možná popisu, že měl takový či makový nádech, ale jestli byl špatný, dobrý nebo famózní, to se nedozvíte. A jakkoli Porsche přikročilo i k reálným testům, ušetřený čas mu zkrátka někde bude chybět. A i když zrovna u Cayenne to až tak moc vadit nemusí, u Boxsteru a Caymanu by taková zkratka mohla vést k ještě většímu zklamání, než jaké vůz způsobuje dnes.






Ve své nejlehčí formě má Cayman GT4 na kontě méně než 1,4 tuny, Boxster GTS je pak o trochu těžší. Dostat se na tuto metu s elektrickým ústrojím je prakticky nemožné, pokud tedy značka nechce reálný dojezd při svižné jízdě omezit na pár kilometrů. Už to elektrické nástupce do značné míry diskvalifikuje, a to jsme teprve začali. Foto: Porsche
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
22.12.2025
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Návrat po 78 dnech včera 10:41
- Největší talent superbiků včera 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
- Zralost Ogury udělala dojem 22.12.2025
Nejčtenější články
Lamborghini udělalo další krok zpět, svůj nový čtyřlitrový osmiválec bude prodávat i po roce 2035
26.11.2025
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
26.11.2025
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
26.11.2025
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
26.11.2025
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
26.11.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
- BMW Divize 12.23. 10:56 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.22. 21:23 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.22. 20:20 - řidičBOB
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
