Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnání německých kompaktů ukázalo, že víc než co jiného nabízí jen falešný pocit luxusu
23.8.2020 | Petr Miler
Doby, kdy jste si mohli i v tomto segmentu připlatit a dostali skutečně něco navíc, jsou dávno pryč. A je zajímavé, že to v otevřeném srovnání naznačuje i Mat Watson z Carwow.
Už léta varujeme před tím, že stále tvrdší regulace zejména Evropské unie povedou k bezprecedentní unifikaci aut. Pokud výrobce začnete tlačit mezi užší a užší mantinely a přímo či nepřímo jim předepisujete, co v autech být má a nemá, nutně to zvýší náklady na každé vyrobené auto, které ale zákazníci bez okolků nepřijmou. Musíte tedy pracovat na snížení nákladů tam, kde ještě můžete a úspory z rozsahu jsou pořád tou nejzaručenější cestou. To samo o sobě znamená maximálně široké použití jedněch a těch samých řešení.
Přidejte si do hry regulace normované spotřeby skrze CO2, které diskriminují jakoukoli komplikovanější (například pohon zadních kol) či při nízkém zatížení neefektivní (například velký motor) techniku a na stole máte to, co teď: Cosi van tutte, ať si půjčíme jméno Mozartovy opery, všichni dělají prakticky to samé. Jakákoli diverzita se z trhu postupně vytrácí a nebývale kontroverzní srovnání Audi A3, BMW 1, Mercedesu A a VW Golf z dílny Carwow na to trefně upozorňuje.
Tahle auta přitom rozhodně nebývala jedním a tím samým, zdaleka ne. VW Golf býval masový hatchback pro kohokoli, který nedělá nic výjimečně dobře, ale ani vyloženě špatně. Audi A3 se snažilo být citelně víc a když v roce 1999 přišlo na trh ve verzi S3, šlo o jediný více jak 200koňový turbokompakt s pohonem všech kol na trhu. A jeho charakter byl dost peprný.
BMW řady 1 bylo po dvě své předchozí generace jediným kompaktem s pohonem zadních kol a verze jako 130i s řadovým třílitrovým šestiválcem pod kapotou umělo rozdávat radost jako žádné jiné srovnatelné auto na trhu. A Mercedes A? Ten se nesnažil tahat za jiný konec stejného provozu a šel si cestou jakéhosi umírněného mixu hatchbacku a MPV.
Co z toho zbylo po nějakých 15 až 20 letech? Absolutně nic.
Všechna tahle auta se prodávají pořád, ale nabízejí úplně to samé. Jsou to pětidvéřové kompaktní hatchbacky (třídvířka také byla, ale už nejsou a nebudou) té nejobvyklejší velikosti, všechno jsou to vozy s motorem vpředu a pohonem předních kol, všechny jsou k dispozici nanejvýš s dvoulitrovými čtyřválci a je naprosto jasné, že i když nové Audi S3 je na světě a nový VW Golf R nikoli, nabídnou úplně to samé v bledě modré.
Veškerá diverzita mezi produkty VW Group je v rukou plánovačů koncernu, kteří pochopitelně nedovolí, aby byla A3 úplně stejná jako Golf, musí být ve všem o stupínek lepší. Tak tomu bylo ostatně i v předchozích generacích a je tomu tak zase, rozdíly ale existují jen aby existovaly. BMW a Mercedes si sice můžou dělat, co chtějí, ale když mají k dispozici jen koncepčně úplně stejnou techniku (a někdy nejen to, motory jsou 1,5, 1,5, 1,5 a 1,3, z toho se člověku skoro točí hlava), co tak asi zmůžou? V podstatě nic, rozdíly v esenci těchto vozů jsou absolutních nuancích, které možná pozná Mat Watson, ale normální člověk snad ani nemá šanci.
Přesně to je z jeho poněkud hořko-sladkého srovnání cítit - marně hledá cokoli podstatného, čím by se tyto vozy lišily. V některém je trochu více místa (například VW Golf má o 1 litr - to není vtip - větší kufr než Audi a BMW), jiný mají lepší infotainment či digitální přístrojovku, další trochu místa vzadu. Jsou to nicotné, nepodstatné diference a i když některá ze značek má prostor se odlišit, stejně to nedělá. Co by pan Benz, vynálezce automobilu, říkal na to, že třída A se pokouší zákazníky oklamat absolutně falešnými výfuky a absolutně falešným difuzorem, ani nechceme domýšlet. Proč na autě takové věci vůbec jsou?
Nechápejte nás špatně, jsou to všechno dobrá auta. Ale... jsou moc stejná a prémiové značky, které dekády stavěly na technické výjimečnosti, nemají v tuto chvíli šanci nabídnout zákazníkům nic jiného než falešný pocit luxusu. VW Golf se o to nesnaží a nabízí v podstatě to samé, co je to ale komu platné, když také stojí skoro stejné peníze - ani rozdíly v cenách už nejsou velké.
Stýská se nám po časech, kdy vedení i těch samých automobilek seděli technokraté jako Ferdinand Piëch, který striktně požadoval, aby auto zvládalo například 24 hodin v kuse jezdit rychlostí 300 km/h při teplotě 50°C schopen udržovat uvnitř teplotu 22°C a pochopitelně fungovat. I když věděl, že úplně to samé auto bude prodáváno s omezovačem na 250 km/h v 50°C bude jezdit možná 50 z nich. Proč? Protože chtěl, aby bylo jiné, technicky excelentní a na tom mohl stavět skutečné pocity výjimečnosti.
Dnes už se to nenosí, tak proč neplácnout na něco obyčejného neobyčejnou značku a tvářit se, že je to něco extra? Podívejte se sami, co říká o zmíněné čtveřici Mat. Za vítěze vybral Mercedes a... proč ne. Ale mohl vybrat i cokoli jiného a argumentů pro to by si našel dost, z těchto aut totiž není výjimečné ani jedno.




















Překvapivě kontroverzně přistoupil ke srovnání čtyřech německých kompaktů Mat Watson z Carwow. Naplno to neříká, z jeho slov je ale jasně patrné, že nic než falešný pocit luxusu vám dnes zejména prémiové německé značky v kompaktní třídě neprodají. Foto: Carwow@Youtube
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 7 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 10 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 11 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
