Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie zjistila, kolik času zabere přečtení návodů k obsluze různých aut, některé jsou k nedočtení
15.10.2020 | Petr Prokopec
Harry Potter a Princ dvojí krve, nebo návod k obsluze Audi A3? Zdánlivě nesmyslné dilema není zase taková absurdita, přečtení obou těchto děl zabere podobný čas.
Výbava moderních automobilů se stále rozrůstá. A tak zatímco dříve jste v základu dostali v podstatě jen volant, sedadla a tachometr ukazující vaši rychlost, nyní je možné počítat s bezpočtem systémů starajících se jak o váš komfort, tak o vaši bezpečnost. Jelikož se ale z aut začínají vytrácet fyzická tlačítka, hledání té či oné funkce již není tak intuitivní jako kdysi. Místo toho musíte zabrousit do palubního menu, ve kterém se nezasvěcený ztrácí již při druhém kliknutí. A právě v té chvíli přichází ke slovu návody k obsluze či uživatelské příručky, chcete-li.
S nárůstem všemožných funkcí nicméně došlo také k rozšíření těchto příruček. Jejich pročtení tak již nezabere minuty, ale naopak dlouhé hodiny. Respektive půjde spíše o dny, neboť daná témata jsou stejně vzrušující jako pohled na zasychání barvy. Nedá se tedy předpokládat, že byste zvládli vše najednou, spíše si celé to utrpení budete dávkovat. Kvůli tomu se ovšem může stát, že aktivovat dané systémy zvládnete třeba až týden po pořízení vozu, zatímco při zachování tlačítek by šlo o sekundy.
Na toto téma se aktuálně zaměřila studie britské společnosti Bristol Street Motors, která prozkoumala uživatelské příručky třiceti nejpopulárnějších vozů v zemi. Přitom mimo jiné zjistila, že plně je pročetlo pouze 29 procent respondentů, zatímco 60 procent se jim raději vyhnulo velkým obloukem. Při jejich obsáhlosti se tomu nelze divit, neboť na pročtení příručky Audi A3 potřebujete 11 hodin a 45 minut. Tedy podobnou dobu jako na přečtení obsáhlého Harry Pottera a Prince dvojí krve.
Je vskutku otázkou, proč je příručka modelu A3 tak obsáhlá, když na pročtení návodu k Audi A4 potřebujete o čtyři hodiny méně. Jde přitom o vůz postavený o třídu výše, u kterého lze čekat daleko více technologií. Logicky byste tedy četbou příručky měli ztratit více času v tomto případě. Což ostatně více než dvojnásob platí o dalším koncernovém modelu, a sice Seatu Ibiza, na jehož návod potřebujete 10 hodin a 50 minut.
Studie pak navíc dodává, že průměrný Brit vlastní za svůj život osm vozidel. To ovšem znamená, že jejich pročtením by strávil 2 dny, 2 hodiny a 19 minut, tedy za předpokladu, že každá by zabrala průměrných 6 hodin a 17 minut. Přitom většinu systémů, o nichž pojednávají, běžný člověk ani nevyužívá. Nebo je dokonce ani nemá instalované, neboť návody jsou univerzální a vlastně i proto tak obsažné.
Je tak zcela pochopitelné, že pro většinu motoristů představují jen zbytečnou náplň schránky před spolujezdcem. Tito lidé totiž pro rady chodí na YouTube, internet, za přáteli či rodinou, místo aby si listovali v tlusté bichli, která je navíc v mnohých jazykových mutacích psána natolik otrockým překladem, že na pochopení daného systému tak jako tak budete potřebovat ještě další pomoc.


Četbou uživatelských příruček moderních aut dnes již strávíte stejnou dobu jako pročítáním světoznámých románů, ukázala studie. Grafika: Bristol Street Motors
Zdroj: Bristol Street Motors
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Škoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
před hodinouToyota okouzlila sexy drsným offroadem pro dobrodruhy toužící po svobodě, vám ho ale neprodá
před 2 hodinamiMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
před 4 hodinamiFotbalové hvězdy Realu Madrid si převzali nová BMW zdarma. Ukázali, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
před 5 hodinamiAlfa Romeo zrušila konec modelů Giulia a Stelvio, budou dál k mání i s motory V6. Nástupce musí předělat na „normální” pohon
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva