Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie zjistila, jak moc nebezpečná jsou ve skutečnosti SUV pro své okolí
18.3.2022 | Petr Prokopec
Když se řekne SUV, leckomu se ihned vybaví bezpečné auto. Pro jeho posádku možná, okolí je na tom docela jinak. A problém není jen v tom, že jde o velké a těžké vozy, mají kvůli tomu také masivní čelní sloupky, což je další problém.
Popularita SUV za posledních několik málo let vystřelila raketově nahoru. Stěžejní podíl na prodejích tak již nemají pouze v zámoří, ale rovněž v Evropě, kde tvoří okolo poloviny všech prodaných aut. S rostoucími prodeji ale přibývá i stížností. SUV jsou zákonitě těžší než osobní auta, vůči nimž mají také horší aerodynamiku. Jejich spotřeba je tak vyšší, což v době, kdy se výrobci zaměřují na každý extra gram CO2, není zrovna ku prospěchu věci. Více než to však kritikům vadí nebezpečnost takových vozů pro ostatní auta - kvůli oné vyšší hmotnosti jsou totiž následky kolize daleko horší, než kdybyste se na silnici střetli s tunovým hatchbackem. A kvůli své výšce jsou nebezpečné i pro chodce.
Americký institut IIHS monitorující bezpečnost na tamních silnicích nyní zveřejnil studii, která dokládá, že negativní renomé SUV je zasloužené a nejen z dosud známých důvodů. I když ona mohutnost má na vše nepřímý vliv. Institut poukazuje hlavně na příliš tlusté A-sloupky, které musí vydržet při převrácení, ovšem zároveň zastiňují výhled ven. Dokonce natolik, že s SUV je spojena dvojnásobně vyšší úmrtnost při kolizi s chodcem během odbočování.
Pokud jde o odbočování vpravo, jsou na tom SUV hůř než osobní auta o plných 63 procent. IIHS přitom dodává, že za tím nestojí pouze tloušťka sloupků, ale rovněž jejich tvar a umístění. SUV ale pořád nejsou těmi největšími „zabijáky“ na amerických silnicích, pick-upy jsou oproti osobákům horší o 89 procent. Při odbočování vlevo je pak u dodávek úmrtnost třikrát vyšší než u osobních aut, i tak jde ale o pozoruhodně velké rozdíly.
Institut v rámci studie prozkoumal zhruba 5 800 nehod, které se v letech 2014 až 2018 odehrály na křižovatkách nebo v jejich těsné blízkosti. Přitom zjistil, že více než 900 incidentů skončilo smrtí minimálně jednoho chodce. Kromě toho se blíže zaobíral stavem v Severní Karolíně, kde se v letech 2010 až 2018 odehrálo 5 500 nehod na křižovatkách. Zhruba 2 070 z nich přitom koresponduje s odbočováním, ať již vlevo, nebo vpravo.
Ani tento bližší průzkum nicméně nedopadl pro pick-upy a SUV dobře. V prvním případě byla totiž srážka s chodcem pravděpodobnější o 42 procent, ve druhém o 23 procent. Platí to přitom jak pro odbočování vlevo, tak pro odbočování vpravo. Institut tak již naznačil, že se začne blíže zaobírat designem velkých aut, a to ve jménu vyšší bezpečnosti na silnicích. Znamená to však, že v nejbližší době nelze počítat se žádnou změnou.



Nová studie IIHS odhalila, o kolik jsou SUV reálně nebezpečnější pro chodce oproti osobním autům. Foto: BMW


Ještě o něco hůře ale dopadly pick-upy. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: IIHS
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Šéf Fordu přiznal, že se jím řízená automobilka už neumí vyrovnat konkurenci, a tak se o to přestala snažit
včera
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
včera
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
včera
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
včera
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
