Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Suzuki odpískalo snahu dát elektrický pohon ikonickému Jimny. Přišel by o své klíčové vlastnosti, říká šéf
6.11.2024 | Petr Prokopec
Od začátku nám to přišlo jako nesmysl, automobilka to ale myslela vážně. Elektrický nebo hybridní pohon měl tedy skutečně dostat i mnohými milovaný japonský prcek. Nakonec ale má zůstat jen u toho spalovacího, cokoli jiného by prý hlavní myšlenku celého auta zabilo.
Pokud osobní automobilová doprava skutečně škodí světu tak, jak někteří dost pochybně tvrdí, dávalo by smysl podporovat rozmach malých a lehkých aut s nevelkými motory. Právě ty zatěžují životní prostředí vůbec nejmíň, ať už jde o jejich výrobu nebo provoz. Jenže když mají výfuk, který aktivisté berou jako pomalu největší zlo pod sluncem, rázem jsou vnímána jinak, to jen elektrický pohon pohon v jejich očích hojí vše. Jenže cena malých aut s ním by stoupla do výšin, kterou by zákazníci neakceptovali, proto tahle auta pozvolna vymírají bez ohledu na typ.
Jedním z takových je Suzuki Jimny, které v pětimístné verzi v Evropě skončilo už v roce 2020. Následně se vrátilo aspoň v užitkovém provedení N1, tedy bez zadní řady sedadel. Už to mu ubralo na atraktivitě, zájem však zůstával nemalý. Jenže od letoška platí také nové regulace týkající se mj. kyberbezpečnosti, které již Japonci nedokázali obejít žádným možným způsobem. Jimny tak už nekoupíte ani s přepážkou oddělující posádku od nákladu, ani bez ní.
Značka plánovala elektrického nástupce, prezident japonské automobilky Toshihiro Suzuki ale nově pro Autocar naznačil, že při čekání na malé SUV s bateriovým pohonem byste rozhodně neměli zadržovat dech. „Pokud jde o elektrickou verzi, myslím, že ta by zruinovala to nejlepší, co Jimny nabízí. A dle mého názoru je jeho klíčovým prvkem nízká hmotnost,“ uvedl Suzuki. A uvedl, že Japonci nepočítají ani s hybridní variantou, která by přinesla stejné problémy.
Místo toho by Jimny mělo i nadále sloužit „profesionálům“, v podstatě se tak počítá s návratem oné užitkové verze. Je však otázkou, kdy se tak stane, neboť Suzuki v této souvislosti zmiňuje „spalovací ústrojí používající biopaliva, které by bylo způsobem, jak udržet Jimny při životě i do budoucna“. Japonci tak zjevně upouští od svých loňských plánů, dle kterých chtěli do roku 2030 nabízet v Evropě pět elektromobilů. Zatím ale byla představena jen eVitara.
Tato novinka navazuje na loňský koncept eVX, přičemž k mání bude se dvěma pakety baterií (49 a 61 kWh) a ve třech výkonnostních verzích (144, 174 a 184 koní). O dojezdu či dynamice se však značka nerozpovídala, ostatně třeba se zahájením prodeje na českém trhu se počítá až na podzim příštího roku. Pro úspěch nicméně bude klíčová cena, přičemž spalovací provedení startuje na 552 900 Kč. Za to sice dostáváte „jen“ 129 koní, s pětilitrovou spotřebou ale dojezd problémem nebude.
Spalovací Vitara navíc v základní verzi váží jen 1 180 kg, zatímco elektrické provedení se tak nízko nepodívá ani náhodou. Protože ale nemá výfuk, bude na něj mnohými pohlíženo s úsměvem na rtech. Že dotyční nebudou brát v potaz tuny vytěžených hornin kvůli jediné baterii a další špinavá tajemství těchto aut, asi nemusíme dodávat - někteří vidí jen to, co vidět chtějí.



Jimny se před pár měsíci s Evropou rozloučil edicí Horizon, která nebyla zrovna levná. Protože ale šlo o prakticky posledních 900 aut pro starý kontinent, která šlo koupit v Německu, bylo jasné, že klientela vezme showroomy útokem. Foto: Suzuki
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
3.3.2025K mání je „nákupní taška” od BMW, která na semaforech znejistí i frajery s Bugatti. Za cenu dvou výměn oleje v jejich autech
3.3.2025EU je definitivně k smíchu. Její „úleva” automobilovému průmyslu je ještě trapnější, než kohokoli soudného napadlo
4.3.2025VW představil svou obdobu nejlevnější Škody. A to před pěti léty říkal, že s takovými auty končí
4.3.2025Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19