Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat
1.6.2023 | Petr Prokopec
Nečekejte nic na úrovni současných automobilů, obočí zvedá nejen vzhled a konstrukce, ale i způsob montáže, který si nezadá se stavbou nábytku známého modro-žlutého řetězce. Přesto může jít za současné situace o úspěšný recept.
Již nějaký ten pátek mluvíme o tom, kterak se z Evropy v důsledku nedomyšleného tlaku politiků může stát druhá Kuba. A loni i v Česku došlo na vývoj, který je toho jasným důkazem. Tuzemští zákazníci totiž za ojetá auta utratili rekordních 192 miliard korun, tedy miliardu více než v roce předchozím, ačkoli koupili nejméně vozů od roku 2013. Ceny se totiž zvýšily v průměru o 12 procent, což stále více lidí žene na trh ojetin. I ty navíc zdražují, a tak přestože jejich průměrná cena činí už 290 tisíc Kč, jde o starší auta než dříve. Lidé obvykle více než čtvrt milionu korun za vůz z druhé ruky utratit nechtějí.
Za dané peníze přitom dané auto musí splňovat prakticky vše. Je tedy třeba, aby bylo spolehlivé, praktické, úsporné i relativně rychlé. Zmínit je třeba rovněž bezpečnost, stejně jako určitou míru komfortu - bez audiosystému a klimatizace si dnes už jen málokdo dovede představit jakoukoli cestu. Ideálem je tak v podstatě cosi jako Škoda Octavia Combi 2,0 TDI. Ovšem aby ta se do daných kritérií vešla, pak bude mít na kontě zhruba 150 tisíc kilometrů. A půjde o její třetí generaci, obvykle o verzi před faceliftem.
Nyní si nicméně představte, že byste za oněch 250 tisíc korun pořídili elektromobil. Nikoli však bateriovou konkurenci českého kombíku, nýbrž pouhých 2,7 metru dlouhé švédské vozítko zvané Luvly 0. To startuje na částce 10 tisíc Eur (cca 237 tisíc Kč), za kterou dostáváte volant, dvě sedadla, zavazadelník schopný pobrat 267 litrů a baterie o kapacitě 6,4 kWh, jenž mají zajistit dojezd 100 kilometrů. Zda jde nicméně o reálný údaj, je i přes nízkou 400kilovou hmotnost nejisté. Maximálka 90 km/h pak dost může zavánět hazardem.
Švédové totiž počítají s tím, že Luvly 0 se bude prodávat podobně jako výrobky v Ikee. Jen s tím rozdílem, že automobilka nerozešle bednu s rozloženým vozem přímo zákazníkovi, ale jakýmsi „mikrotovárnám“. Tedy servisům či firmám se servisním zázemím, kde vám titěrný elektromobil smontují. Tím má dojít k výrazné redukci nákladů na dopravu, stejně jako k ponížení emisí. Dle Švédů se totiž do jednoho standardního kontejneru vejde dvacet rozložených exemplářů.
Ačkoli montáž nevyžaduje svařování, zákazníci se prý nemají bát o své bezpečí. Zmínku o crash testu či rovnou video z něj jsme nicméně nikde nezaznamenali. Pokud tedy značka chce uspět ve velkém, je potřeba, aby svá slova podpořila i nezvratnými důkazy. Jakkoli třeba možnost snadného vyjmutí baterie, kdy každý ze dvou článků váží pouhých 15 kilo, nehodláme nikterak zpochybnit. Právě této možnosti naopak tleskáme, neboť „plnou nádrž“ (třebaže titěrnou) máte k dispozici ihned.
Švédský start-up nicméně myslel i na klasické dobíjení, při využití běžné zásuvky vám tak na doplnění nízké kapacity baterií stačí zhruba hodina. I když tedy nejde o žádné terno a spousta parametrů vzbuzuje otázky, nakonec by Luvly 0 mohl bodovat. Za 237 tisíc Kč si totiž už dnes v podstatě nic nového nekoupíte, natož pak kdykoli později. Prodeje auta mají začít v druhé půli roku, pro letošek se ale počítá zatím jen se Švédskem.










Luvly 0 působí bizarně, ale co lepšího si budete moci při současném vývoji koupit za 237 tisíc Kč? Foto: Luvly
Zdroj: Luvly
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Obří loď převážející přes 3 tisíce aut, kterou nejspíš zapálila ta elektrická, konečně dohořela. Šla ke dnu
před hodinouBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraPrvní majitel dodnes zachoval nejvíc žádoucí verzi legendárního Ferrari F40 ve stavu nového auta, trhne na tom desítky milionů
včeraS novými auty je stále víc problémů, varují Němci, podle tamního profesora je defektů dvaapůlkrát víc než u starších vozů
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včera
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales