Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Švédský výrobce baterií si plánoval velké věci, teď zastavuje výrobu a propouští, zákazníci chybí
11.9.2024 | Petr Prokopec
A klienti nejenže nepřibývají, jednoho z těch největších firma dokonce ztratila a s ním i kontrakt za 2 miliardy euro. Ani Northvolt tak rychlé ochlazení zájmu o elektrická auta nečekal a není se schopen mu efektivně přizpůsobit.
Pokud se chystáte grilovat, je jasné, že nejprve si připravíte veškeré ingredience, nástroje a samozřejmě také gril s patřičným palivem. Jakmile ten dosáhne ideální teploty, dáte na něj maso a teprve když je skoro hotové, přihodíte třeba housku. Jiný postup není rozumně možný z důvodů, které snad nemusíme zmiňovat.
V případě elektrifikace aut ale najednou někdo uvěřil tomu, že hodí maso do vzduchu a bude z toho výborný steak se vším všudy. Nemohlo to fungovat - chybí klíčová ingredience v podobě baterie s trochu solidní energetickou hustotou, dlouhou životností a nízkou cenou. Chybí infrastruktura v podobě veřejných dobíjecích stanic, chybí dostatečně dimenzovaná elektrická síť, chybí proboha i samotná elektřina. Chybí všechno, tedy alespoň v takové podobě, ve které by to bylo schopno nahradit veškerá současná spalovací auta, což je pro strůjce „elektrické revoluce” jediný přijatelný cíl.
Přesto se někteří rozhodli, že to, co máme, prostě stačí, a to včetně oněch baterií, které se dotyční rozhodli vyrábět ve velkém bez ohledu na poptávku po samotných autech. Také v Evropě tedy začaly vznikat továrny na baterky, které ale s tím, jak rozmach elektromobilů přes veškeré subvence jejich směrem dalece zaostává za očekáváními, najednou nejsou třeba. Psali jsme třeba o zastavení výstavby dalších továren Mercedesu a Stellantisu, problémy ovšem má i švédská firma Northvolt, jak informuje Financieele Dagblad. Ani ona nemá dost zákazníků pro to, co by mohla vyrábět, a tak bude muset zastavit část výroby a rozdat výpovědi.
Firma přiznává, že za tím zhoršující se evropské prodeje elektromobilů. Kromě toho prý Švédové musí čelit konkurenci Číňanů, kteří zvládnou tytéž či ještě lepší baterie dodat levněji. Obojí je jistě pravdou, jenže ne celou pravdou. Dění z posledních měsíců naznačuje, že problémy jsou hlubší, pročež je otázkou, jestli plánované propouštění a zastavování výroby bude dostačující.
Northvolt totiž už v roce 2020 podepsal dohodu s BMW, podle které měl začít od letoška dodávat automobilce baterie o celkové hodnotě 2 miliard Eur (přes 50 miliard Kč). V červnu ale došlo na odstoupení od smlouvy ze strany BMW, neboť Švédové požadované pakety nezvládli dodat. Je jasné, proč to udělali - protože nebyli schopni baterie vyrobit za cenu, kdy by na celém obchodu neprodělali. Je ale otázkou, jestli neměli akceptovat raději to, neboť takto si odehnali jednoho ze svých největších klientů a musí se potýkat s nadbytečnými kapacitami.
Firma ovšem nemá problémy jen ekonomického rázu. Švédský podnik je totiž spojen se smrtí čtyř zaměstnanců, na které došlo letos v krátkém sledu. Zatím se nepotvrdilo, že by za tím stálo zanedbání Northvoltu, ovšem jeden z předních švédských toxikologů již volá po zavření továrny, aby se vše mohlo řádně prošetřit. Firma ovšem za těchto okolností nemůže počítat s další případnou pomocí vlády, od které v lednu získala na výhodných půjčkách rovných 5 miliard USD (skoro 114 miliard Kč).
„Musíme učinit obtížná rozhodnutí, abychom zajistili základy fungovaní Northvoltu, zlepšili naši finanční stabilitu a zvýšili odbyt,“ uvedl šéf firmy Peter Carlsson. Jak ale něco takového chce za výše popsaných okolností udělat, je otázkou. Pro Northvolt přitom pracuje 5 680 lidí, nejde tedy o nic malého. Kolik z nich dostane padáka, nevíme, jisté ale je, že letos přijde místo plánované výstavby pěti dalších fabriky jen omezení fungování té jediné stávající.

Švédský Northvolt je v problémech, ani ten není schopen v Evropě efektivně vyrábět baterie pro menší než očekávaný počet prodávaných elektrických aut. Omezování výroby a propouštění je nevyhnutelným dopadem. Foto: Northvolt, tiskové materiály
Zdroj: Financieele Dagblad
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 6 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejčtenější články
Nejen nesmyslné vize: Šéf výrobce elektromobilů náhle skončil poté, co firma začala prodělávat už přes 7 milionů na každém autě
2.3.2025Dacia vyzývá majitele tisíců aut, aby s nimi raději přestali jezdit, za jízdy jim může upadnout kolo
2.3.2025Cena osmileté Tesly s pouhými 74 tisíci km v aukci krutě ukazuje, co majitelům zbude v rukou z původně zaplacených milionů
2.3.2025Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025Jedinou dodnes krásnou a sotva jetou Škodu s motorem V6 TDI a manuálem nikdo nechce, majitel přesto nesleví ani halíř
2.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva