Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Terrafugia TF-X: nová generace létajícího vozu má být mnohem praktičtější
9.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Silniční i nebeský koráb má urazit až 800 km, vzlétnout i přistát vertikálně a vejít se do garáže. A ovládat ho prý zvládnete za 5 hodin.
Obojživelníky se lidstvo snaží vyvinout odjakživa, přičemž se neomezuje pouze na silnice či vodu (jako třeba v případě vozu Witt Sea Lion), ale míří rovněž do oblak. To je případ americké společnosti Terrafugia, která již hezkých pár let nabízí model Transition. Tedy létající auto (či jezdící letadlo), které při cestovní rychlosti 172 km/h zvládne pokořit vzdálenost až 787 km. Jeho vizáž ale asi jen málokoho přesvědčí ke koupi, stejně jako rozměry, které potřebují spíše malý hangár než běžnou garáž. Terrafugia proto již nyní plánuje novou generaci, která by oba problémy vyřešila jedním šmahem. A jako bonus navíc přidá hybridní pohon.
Posouzení samotného vzhledu necháme samozřejmě na vás, při porovnání se stávajícím výtvorem je však model TF-X posunem vpřed. Zásadním způsobem totiž byly zmenšeny prvky určené k létání, díky čemuž se údajně snadno vejde do jakékoli běžné garáže. Přesné dimenze Terrafugia neudává, mnohem více se však ve své tiskové zprávě i přiloženém videu věnuje možnosti vertikálních vzletů a přistání. Díky tomu samozřejmě není nutností ranvej, ke startům jednoduše postačí prostranství o 30metrovém průměru.
Materiály americké značky pak zmiňují rovněž hybridní pohonné ústrojí, které by mělo být schopné doletu přes 800 km (dojezd zřejmě bude ještě vyšší). Po stránce technické se přitom jedná o stejný systém, jaký používá třeba Opel Ampera nebo Fisker Karma. Tedy kombinaci elektromotorů (každý o výkonu 608 koní), kterým potřebnou elektrickou energii vyrábí spalovací motor naladěný na 305 koní.
Toto hybridní kombo, které vzládá cestovní rychlost 322 km/h, je zároveň opatřeno bezpečnostní pojistkou, jež spolupracuje s navigací. Předem určené jsou tak nejen přistávací zóny, ale i dvě nouzová prostranství, kam se můžete uchýlit v případě docházející energie. V „nádrži“ přitom zůstane přibližně 30minutová rezerva, díky níž by nemělo být hrozbou ani špatné počasí, ani náhlé uzavření letiště.
Uvnitř by přitom Terrafugia měla nabídnout nejen čtyři místa k sezení (včetně toho pilotova), ale také dostatek luxusu. Ten by samozřejmě měl odůvodnit navýšení ceny oproti sumě 279 000 USD (cca 5,3 milionu korun), kterou zaplatíte za model Transition. Budete si ovšem muset ještě hezkou chvíli počkat, neboť v provozu by novinka měla být až za 8 nebo 12 let. Slabou náplastí se tak stává velmi snadná pilotáž, kterou se podle firmy naučíte již během pěti hodin - zrovna na její učení ale bude po následující tucet let času dost...









Terrafugia TF-X slibuje skvělou cestovní rychlost i dolet. Ve výrobě však bude nejdříve za osm let
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejnovější články
Škoda masivně, až o 110 tisíc zdražila Octavii, měsíc lásky si představuje zvláštně. Pod psychologickou hranicí už nekoupíte nic
včeraNadšenec si koupil elektromobil od začínající automobilky a poznává, co to je. Z její „skvělé péče” má dnes noční můry
včeraKrásné BMW 3 ze zlatých časů značky nemusí stát tolik, tohle světově unikátní kupé postavili na přání prvního a jediného majitele
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraNový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva