Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla má nyní hodnotu skoro jako celý VW, je ale třeba si k tomu říci více
15.1.2020 | Petr Prokopec
Největší automobilový moloch světa, přes 10 milionů prodaných aut za rok a značky jako Bugatti, Lamborghini nebo Bentley na jedné straně. A na druhé prťavá kalifornská automobilka vyrábějící v podstatě pár aut za rok. Jaký toto dává smysl?
O Tesle se svého času hovořilo jako o nafouknuté investiční bublině, která co nevidět splaskne. Nic takového se ovšem nestalo, místo toho věčný kalifornský start-up momentálně bourá veškeré historické rekordy. Cena jedné akcie totiž vyšplhala nad 540 USD (cca 12 180 Kč). Díky tomu dosáhla tržní kapitalizace firmy takřka neskutečných 100 miliard dolarů (2,255 bilionu korun), skoro 90 miliard Eur. Jinými slovy je Tesla v současné době hodnotná skoro tak jako celý koncern VW (91 miliard Eur).
To zní vzhledem k povaze obou firem absurdně, je ale třeba říci, že cena firmy na burze nemusí mít nic společného s její velikostí ani současnými výsledky. V případě Tesly v tuto chvíli vyjadřuje jen víru investorů v budoucnost firmy a tedy i to, že bude ekonomicky úspěšná v dlouhodobém horizontu. Stále tedy stačí málo k tomu, aby se Elonem Muskem budované impérium se sesype rychleji než domeček z karet. V podstatě stačí to, aby oni investoři z jakéhokoli důvodu ztratili víru v lepší zítřky.
„Věřím, že tržní kapitalizace je vyšší, než si zasloužíme,“ uvedl sám šéf Tesly. Tato slova ovšem nepronesl v souvislosti s aktuálními výsledky, ale již v červnu roku 2017. V té době se přitom akcie automobilky vyšplhaly „jen” na 380 dolarů (8 570 Kč) za kus, což byl tehdy rekord. Musk však ani zdaleka neměl pocit, že by se Tesla takto vysoko pohybovala oprávněně. Jak totiž sám dodal, výrobce elektromobilů je ztrátovou společností, jejíž roční produkce se před třemi léty pohybovala na úrovni jednoho procenta kapacity General Motors a ve srovnání s VW byla ještě menší.
Hodnotu akcií přitom v roce 2017 vyrouboval do hvězdných výšin start výroby Tesly Model 3. Následné problémy spojené s tímto vozem se však následně postaraly o nemalý pád až na necelých 180 USD (4 060 Kč), stejně jako hodnotu automobilky ponížil svými výroky i svých chováním sám Musk. Ten se dostal do křížku zejména s komisí pro cenné papíry, kvůli které nakonec musel opustit šéfovské místo. Faktickým vládcem firmy ale samozřejmě zůstává nadále, což lze vnímat jako pozitivum i negativum.
Přesunout se můžeme do současnosti, tedy do chvíle, kdy má Tesla za sebou ziskové třetí čtvrtletí roku 2019. O to se zasloužil právě zmíněný Model 3, který byl tahounem loňských prodejů. Našel si totiž hned 300 600 zákazníků, z toho 92 tisíc jen za poslední kvartál. Mimo to byla v rekordním čase vystavěna továrna v Číně, která dokonce již začala chrlit první vozy. Ty si sice převzali zaměstnanci firmy, ovšem to v dané chvíli pro investory nebylo podstatne.
Právě akcionáři se ale mohou znovu stát kamenem úrazu, tak jako před třemi lety. Stačí totiž jejich jediná reakce kupříkladu na neuspokojivé finanční výsledky za poslední loňský kvartál či na Muskovo chování a extrémně vysoká cena akcií je znovu minulostí. Nic takového si rozhodně nepřejeme, ovšem riziko tu je - Tesla totiž aktuálně hodně sází na své čínské aktivity, nicméně největší trh světa se dlouhodobě propadá.
Nejde přitom jen o celkové registrace, nemalý políček dostal i segment s elektrifikovanými vozy. Čína totiž snížila dotace na polovinu, díky čemuž se řada aut opětovně vyšplhala nad cenu benzinových modelů. S těmi navíc nejsou spojeny problémy dané nedostačující infrastrukturou či praktičností. Publikum se tak znovu začalo daleko více zajímat o spalovací jednotky, a to i navzdory skutečnosti, že s elektromobily je spojeno automatické vydání registrační značky.
Tesla sice aktuálnímu trendu odolává, to je však dáno skutečností, že Model 3 díky lokální výrobě podstatně zlevnil. To se ostatně všeobecně očekávalo, proto řada lidí nákup vozu odkládala právě až na letošek. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se situace bude vyvíjet následovně. Nicméně experti předpokládají, že hodnota Tesly půjde zase dolů, ostatně ohlášení ekonomických výsledků za čtvrtý kvartál je na spadnutí. A pokud Tesla opět spadne do ztráty, vysoké ceně akcií může zamávat.



Akcie Tesly vystoupaly na historické maximum, dle expertů se však domeček z karet může rychle sesypat
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 7 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 9 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 10 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
dnesNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
dnes
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1