Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické

Že by se o obecně nepříliš žádané elektromobily najednou vzedmula vlna zájmu? Technicky vzato ano, ale byla přirozená asi jako jejich dnes houstnoucí nabídka, tedy vůbec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické

29.1.2020 | Petr Prokopec

Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že by se o obecně nepříliš žádané elektromobily najednou vzedmula vlna zájmu? Technicky vzato ano, ale byla přirozená asi jako jejich dnes houstnoucí nabídka, tedy vůbec.

Na evropské prodeje aut v prosinci jsme se podívali v souvislosti s daty asociace výrobců ACEA. Ta se však podrobněji zabývá pouze jednotlivými zeměmi a automobilkami, které jsou součástí „klubu”. Tesla do něj nepatří, o jejich úspěších se ACEA rozepsat nemohla. Jde přitom o stěžejní informace, které mohou zamávat celým starým kontinentem i strategií mnoha výrobců. Model 3 se stal třetím nejprodávanějším vozem Evropy, díky čemuž elektromobily v prosinci poprvé překonaly hybridy.

Model 3 v prosinci na kontě 22 118 registrací, čímž překonal i tradiční bestsellery jako Dacii Duster, Renault Captur či Nissan Qashqai. Úspěšnější tak už byl pouze první Volkswagen Golf (30 652 kusů) a Renault Clio (27 516 kusů). Americká automobilka je díky tomu již na dostřel nejlepší dvacítce výrobců, neboť skončila na jednadvacáté příčce s 24 332 prodanými exempláři.

Posun Tesly umožnil i růst celkového množství prodaných elektromobilů, celkově jich bylo 51 600, tedy o 96 procent více než loni ve stejné době. Hybridy přitom měly na kontě „pouze“ 48 700 registrací a 41procentní růst, do těchto dat však nejsou započítány plug-in hybridní varianty, jež jsou považovány za separátní kategorii. Je to samozřejmě stejné, jako házet veškerá SUV do jednoho pytle, daný nešvar ale nyní nechme stranou. Jen dodáme, že verze PHEV mají na kontě 24 100 kusů (+ 80 %).

Otázkou samozřejmě je, nakolik je tento růst udržitelný. Ovlivněn byl celou řadou faktorů, z nichž ten nejvýznamnější je velmi typický - razantní snížení daňových výhod v Nizozemsku. Řada tamních motoristů proto vzalo ztečí nejen Teslu, ale také showroomy Renaultu, Volkswagenu nebo BMW. A nešlo jen o zákazníky, auta na sebe mohutně registrovali i prodeji. Působivé jsou pak i registrace Audi E-Tron, které vyšplhaly na 4 132 kusů, ovšem ze stejného důvodu. Oproti Modelu 3 jde sice o pětinové množství, na druhou stranu tu však máme dvakrát tak drahé SUV.

Dá se proto předpokládat, že lednové registrace elektrických aut již opětovně zamíří na svou obvyklou - tedy mnohem nižší - úroveň. Dokládá to pohled na Norsko, kde k žádným zásahům na trhu nedošlo. Země tedy i nadále výrazně zvýhodňuje bateriové vozy na úkor benzinových či dieselových modelů, zájem motoristů ale nejspíše již byl utišen. Celkové registrace proto zamířily dolů.

Stejně tak je třeba zadívat se také na druhou stranu mince, která nepočítá s dělením dle paliva, nýbrž s jednotlivými obchodními třídami. V prosinci bylo prodáno 542 500 kusů SUV, díky čemuž se vozy se zvýšenou stavbou karoserie na celkových registracích podílejí ze 42 procent. Dvouciferný růst vykázaly veškeré modely, prim ovšem hraje VW Group (+72 %), pod který spadá hned 22procentní tržní podíl.

Tento posun je výrobci na jednu stranu vítán, neboť s SUV jsou spojené vyšší ziskové marže, zároveň je však třeba počítat také s vyššími emisemi. Jejich výše zatím nebyla spočtena, nicméně v říjnu se výrobci dostali na 122,5 gramu CO2 na kilometr. Problémem přitom není pouze to, že od limitu 95 g/km, který bude vyžadován od příštího roku, jsou automobilky hodně vzdáleny, ale také meziroční nárůst o 1,2 gramu.

Za tímto posunem stojí především rostoucí zájem o SUV, kromě toho je ovšem třeba zmínit také pokles obliby dieselů. A jakkoliv se může na základě prosincových registrací zdát, že elektromobily jsou již dostatečnou náhradou, realita bude někde trochu jinde. Ve vzduchu tak opravdu lítá hrozba nemalých pokut, která by nás nakonec mohla připravit o ta poslední zajímavá auta, která jsou v Evropě ještě k mání.


Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické - 1 - Prodeje EU 12-2019 JATO 01Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické - 2 - Prodeje EU 12-2019 JATO 02Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické - 3 - Prodeje EU 12-2019 JATO 03Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické - 4 - Prodeje EU 12-2019 JATO 04
Evropské prosincové registrace výrazně vzrostly...

Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické - 5 - Prodeje EU 12-2019 JATO 05Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické - 6 - Prodeje EU 12-2019 JATO 06
...zejména díky zvýšenému (byť poněkud umělému) zájmu o elektromobily. Králem se přitom stala Tesla Model 3, která byla třetím nejprodávanějším vozem starého kontinentu

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.