Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla je podle statistik třetí nejprodávanější auto Evropy, důvody jsou typické
29.1.2020 | Petr Prokopec
Že by se o obecně nepříliš žádané elektromobily najednou vzedmula vlna zájmu? Technicky vzato ano, ale byla přirozená asi jako jejich dnes houstnoucí nabídka, tedy vůbec.
Na evropské prodeje aut v prosinci jsme se podívali v souvislosti s daty asociace výrobců ACEA. Ta se však podrobněji zabývá pouze jednotlivými zeměmi a automobilkami, které jsou součástí „klubu”. Tesla do něj nepatří, o jejich úspěších se ACEA rozepsat nemohla. Jde přitom o stěžejní informace, které mohou zamávat celým starým kontinentem i strategií mnoha výrobců. Model 3 se stal třetím nejprodávanějším vozem Evropy, díky čemuž elektromobily v prosinci poprvé překonaly hybridy.
Model 3 v prosinci na kontě 22 118 registrací, čímž překonal i tradiční bestsellery jako Dacii Duster, Renault Captur či Nissan Qashqai. Úspěšnější tak už byl pouze první Volkswagen Golf (30 652 kusů) a Renault Clio (27 516 kusů). Americká automobilka je díky tomu již na dostřel nejlepší dvacítce výrobců, neboť skončila na jednadvacáté příčce s 24 332 prodanými exempláři.
Posun Tesly umožnil i růst celkového množství prodaných elektromobilů, celkově jich bylo 51 600, tedy o 96 procent více než loni ve stejné době. Hybridy přitom měly na kontě „pouze“ 48 700 registrací a 41procentní růst, do těchto dat však nejsou započítány plug-in hybridní varianty, jež jsou považovány za separátní kategorii. Je to samozřejmě stejné, jako házet veškerá SUV do jednoho pytle, daný nešvar ale nyní nechme stranou. Jen dodáme, že verze PHEV mají na kontě 24 100 kusů (+ 80 %).
Otázkou samozřejmě je, nakolik je tento růst udržitelný. Ovlivněn byl celou řadou faktorů, z nichž ten nejvýznamnější je velmi typický - razantní snížení daňových výhod v Nizozemsku. Řada tamních motoristů proto vzalo ztečí nejen Teslu, ale také showroomy Renaultu, Volkswagenu nebo BMW. A nešlo jen o zákazníky, auta na sebe mohutně registrovali i prodeji. Působivé jsou pak i registrace Audi E-Tron, které vyšplhaly na 4 132 kusů, ovšem ze stejného důvodu. Oproti Modelu 3 jde sice o pětinové množství, na druhou stranu tu však máme dvakrát tak drahé SUV.
Dá se proto předpokládat, že lednové registrace elektrických aut již opětovně zamíří na svou obvyklou - tedy mnohem nižší - úroveň. Dokládá to pohled na Norsko, kde k žádným zásahům na trhu nedošlo. Země tedy i nadále výrazně zvýhodňuje bateriové vozy na úkor benzinových či dieselových modelů, zájem motoristů ale nejspíše již byl utišen. Celkové registrace proto zamířily dolů.
Stejně tak je třeba zadívat se také na druhou stranu mince, která nepočítá s dělením dle paliva, nýbrž s jednotlivými obchodními třídami. V prosinci bylo prodáno 542 500 kusů SUV, díky čemuž se vozy se zvýšenou stavbou karoserie na celkových registracích podílejí ze 42 procent. Dvouciferný růst vykázaly veškeré modely, prim ovšem hraje VW Group (+72 %), pod který spadá hned 22procentní tržní podíl.
Tento posun je výrobci na jednu stranu vítán, neboť s SUV jsou spojené vyšší ziskové marže, zároveň je však třeba počítat také s vyššími emisemi. Jejich výše zatím nebyla spočtena, nicméně v říjnu se výrobci dostali na 122,5 gramu CO2 na kilometr. Problémem přitom není pouze to, že od limitu 95 g/km, který bude vyžadován od příštího roku, jsou automobilky hodně vzdáleny, ale také meziroční nárůst o 1,2 gramu.
Za tímto posunem stojí především rostoucí zájem o SUV, kromě toho je ovšem třeba zmínit také pokles obliby dieselů. A jakkoliv se může na základě prosincových registrací zdát, že elektromobily jsou již dostatečnou náhradou, realita bude někde trochu jinde. Ve vzduchu tak opravdu lítá hrozba nemalých pokut, která by nás nakonec mohla připravit o ta poslední zajímavá auta, která jsou v Evropě ještě k mání.




Evropské prosincové registrace výrazně vzrostly...
...zejména díky zvýšenému (byť poněkud umělému) zájmu o elektromobily. Králem se přitom stala Tesla Model 3, která byla třetím nejprodávanějším vozem starého kontinentu
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nejnovější články
Šéf BMW M přiznal, že s novou M5 udělala automobilka velkou chybu, vzala si z ní ale úplně špatné poučení
včeraTaké Renault změnil plány. Nové Clio dostane znovu spalovací motory, jako elektromobil by nedávalo smysl
včeraNová levná Lada předčasně odhalila kompletní rozsah cen, pro Čechy jsou jako z říše pohádek
včeraSoučasný stav v Nizozemsku předem ukazuje EU, co způsobí nesmyslným vnucováním elektrických aut všem
včeraPokud „nedáváte” interiéry moderních aut, i v roce 2025 si můžete koupit tohle. A nebudete sami, ráj tlačítek a táhel pořád letí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva