Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model 3 jako nejprodávanější auto Evropy v letošním roce je jen zbožné přání, média přehlíží realitu
29.4.2022 | Petr Prokopec
I renomovaná média se nechala strhnout něčím, co ve skutečnosti není. Měsíční čísla Tesly jsou stejně matoucí jako vždy, kvartální vypadají jinak. A nakonec ani březnový výsledek není tak dobrý, jak se může zdát.
Prodejům nových aut za březen jsme se již věnovali v souvislosti s daty asociace ACEA, nyní zde ovšem máme podrobnější data firmy JATO Dynamics. Za normálních okolností bychom se jim specificky nevěnovali, v březnu se zase tak moc zajímavého neděle, jejich nemístně optimistické zpracování v souvislosti s elektromobily ze strany některých zejména německých a britských médií nám ale nedává na výběr.
Například britský Autocar píše: „Nejprodávanější auta v Evropě v roce 2022: Tesla Model 3 zaujímá první místo, zatímco elektrifikované modely překonávají diesely.” A není jediný, kdo čísla takto interpretuje. Museli jsme se tedy podívat, kde takový výsledek vzal a odpověď je prostá, nikde. Jakkoli je pravdou, že Tesla Model 3 se v březnu stala nejprodávanějším vozem vůbec, dáno to bylo tradičním vyřízením naprosté většiny letošních dodávek jen v tomto měsíci. Nestalo se to poprvé, za celý letošní rok pak jedničkou zdaleka není.
Ani samotná březnová data navíc nejsou až tak pozitivní, jak se na první pohled zdá. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku totiž došlo na 3procentní pokles. Trh jako takový postihl pád dokonce 19 %, ovšem elektromobily jako takové poskočily o 46 procent. Ve skutečnosti tak Model 3 výrazně ztrácí tržní podíl, což nicméně není až tak překvapivé, elektromobilů se prodává stále víc. Ale křičet zrovna v této chvíli něco o mimořádném úspěchu?
Celkově bylo prodáno 244 801 elektromobilů a plug-in hybridů, čímž byla skutečně pokořena dieselová auta, která mají na kontě jen 202 113 registrací, což představuje 39procentní meziroční pokles. Znovu je nicméně třeba číst mezi řádky, což ostatně přiznává i hlavní analytik JATO Dynamics Felipe Munoz. Ten uvedl, že „elektromobily těží z dotací a kratších dodacích lhůt“. Oproti tomu diesely vypadávají z nabídek mnoha automobilek, jež navíc své spalovací vozy upozaďují, neboť by jinak nedosáhly svých emisních cílů.
Březnové a vlastně i kvartální výsledky tak nejsou ničím jiným než obrazem politicky zdeformovaného trhu zejména na trzích typu toho německého. Celou Evropu navíc ve velké míře zasáhla válka na Ukrajině, která je sice až dvacátým největším trhem starého kontinentu, ovšem v případě výroby kabelových svazků hraje prim. Kromě toho se zde pak třeba vyrábí neon potřebný na výrobu čipů. Z tohoto úhlu pohledu tak jde o nadmíru důležitou zemi, která ovšem nyní stojí za rozpadem dodavatelských řetězců. Ze zbytků přitom automobilky upřednostňují právě hlavně elektromobily.
Ve finále se tak vlastně morálním vítězem, a vlastně pomalu nejen morálním, stala Dacia Sandero, které sice v březnu bylo prodáno „jen“ 16 778 kusů, což je o 12 procent více než loni a o 145 procent více než předloni, ovšem za první čtvrtletí má na kontě 47 491 registrací. To je více než v případě Volkswagenu Golf (46 323 ks), lépe je pak na tom už jen Peugeot 208 (51 890 ks). Nicméně zatímco s německým vozem je v rámci kvartálu spojen 19procentní propad a s francouzským 15procentí, Sandero se dostalo o 8 procent do plusu.
Rumunský vůz přitom nedisponuje elektrickým či hybridním ústrojím, do vínku pak nedostal ani technologie autonomního řízení. Vlastně tak nemá nic z toho, kam se konkurence ubírá. Přesto je stále žádanější, za čímž pochopitelně stojí cena. Ta dnes startuje na 282 900 Kč, čemuž je těžké odolat, však základní Škoda Fabia je o 57 tisíc korun dražší. Současný úspěch spousty modelů, Tesly nevyjímaje, je dán hlavně dotacemi všeho druhu a přímým i nepřímým zvýhodňováním elektroaut. Něco takového tu nebude věčně.









Při pohledu na březnová data může člověk snadno nabýt dojmu, že elektromobily získávají na převaze. Dáno je to nicméně tím, že registrace Tesly byly soustředěny hlavně do jednoho měsíce. Kromě toho jsou bateriová auta dotována a výrobci primárně montována, zatímco na spalovací se musí čekat a jsou stále dražší. Výsledkem je zdeformovaný trh. Foto: JATO Dynamics
Zdroj: JATO Dynamics, Inspirace: Autocar
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 2 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 3 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 5 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 8 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- BMW Divize 09.18. 16:19 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan