Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model 3 jako nejprodávanější auto Evropy v letošním roce je jen zbožné přání, média přehlíží realitu
29.4.2022 | Petr Prokopec
I renomovaná média se nechala strhnout něčím, co ve skutečnosti není. Měsíční čísla Tesly jsou stejně matoucí jako vždy, kvartální vypadají jinak. A nakonec ani březnový výsledek není tak dobrý, jak se může zdát.
Prodejům nových aut za březen jsme se již věnovali v souvislosti s daty asociace ACEA, nyní zde ovšem máme podrobnější data firmy JATO Dynamics. Za normálních okolností bychom se jim specificky nevěnovali, v březnu se zase tak moc zajímavého neděle, jejich nemístně optimistické zpracování v souvislosti s elektromobily ze strany některých zejména německých a britských médií nám ale nedává na výběr.
Například britský Autocar píše: „Nejprodávanější auta v Evropě v roce 2022: Tesla Model 3 zaujímá první místo, zatímco elektrifikované modely překonávají diesely.” A není jediný, kdo čísla takto interpretuje. Museli jsme se tedy podívat, kde takový výsledek vzal a odpověď je prostá, nikde. Jakkoli je pravdou, že Tesla Model 3 se v březnu stala nejprodávanějším vozem vůbec, dáno to bylo tradičním vyřízením naprosté většiny letošních dodávek jen v tomto měsíci. Nestalo se to poprvé, za celý letošní rok pak jedničkou zdaleka není.
Ani samotná březnová data navíc nejsou až tak pozitivní, jak se na první pohled zdá. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku totiž došlo na 3procentní pokles. Trh jako takový postihl pád dokonce 19 %, ovšem elektromobily jako takové poskočily o 46 procent. Ve skutečnosti tak Model 3 výrazně ztrácí tržní podíl, což nicméně není až tak překvapivé, elektromobilů se prodává stále víc. Ale křičet zrovna v této chvíli něco o mimořádném úspěchu?
Celkově bylo prodáno 244 801 elektromobilů a plug-in hybridů, čímž byla skutečně pokořena dieselová auta, která mají na kontě jen 202 113 registrací, což představuje 39procentní meziroční pokles. Znovu je nicméně třeba číst mezi řádky, což ostatně přiznává i hlavní analytik JATO Dynamics Felipe Munoz. Ten uvedl, že „elektromobily těží z dotací a kratších dodacích lhůt“. Oproti tomu diesely vypadávají z nabídek mnoha automobilek, jež navíc své spalovací vozy upozaďují, neboť by jinak nedosáhly svých emisních cílů.
Březnové a vlastně i kvartální výsledky tak nejsou ničím jiným než obrazem politicky zdeformovaného trhu zejména na trzích typu toho německého. Celou Evropu navíc ve velké míře zasáhla válka na Ukrajině, která je sice až dvacátým největším trhem starého kontinentu, ovšem v případě výroby kabelových svazků hraje prim. Kromě toho se zde pak třeba vyrábí neon potřebný na výrobu čipů. Z tohoto úhlu pohledu tak jde o nadmíru důležitou zemi, která ovšem nyní stojí za rozpadem dodavatelských řetězců. Ze zbytků přitom automobilky upřednostňují právě hlavně elektromobily.
Ve finále se tak vlastně morálním vítězem, a vlastně pomalu nejen morálním, stala Dacia Sandero, které sice v březnu bylo prodáno „jen“ 16 778 kusů, což je o 12 procent více než loni a o 145 procent více než předloni, ovšem za první čtvrtletí má na kontě 47 491 registrací. To je více než v případě Volkswagenu Golf (46 323 ks), lépe je pak na tom už jen Peugeot 208 (51 890 ks). Nicméně zatímco s německým vozem je v rámci kvartálu spojen 19procentní propad a s francouzským 15procentí, Sandero se dostalo o 8 procent do plusu.
Rumunský vůz přitom nedisponuje elektrickým či hybridním ústrojím, do vínku pak nedostal ani technologie autonomního řízení. Vlastně tak nemá nic z toho, kam se konkurence ubírá. Přesto je stále žádanější, za čímž pochopitelně stojí cena. Ta dnes startuje na 282 900 Kč, čemuž je těžké odolat, však základní Škoda Fabia je o 57 tisíc korun dražší. Současný úspěch spousty modelů, Tesly nevyjímaje, je dán hlavně dotacemi všeho druhu a přímým i nepřímým zvýhodňováním elektroaut. Něco takového tu nebude věčně.









Při pohledu na březnová data může člověk snadno nabýt dojmu, že elektromobily získávají na převaze. Dáno je to nicméně tím, že registrace Tesly byly soustředěny hlavně do jednoho měsíce. Kromě toho jsou bateriová auta dotována a výrobci primárně montována, zatímco na spalovací se musí čekat a jsou stále dražší. Výsledkem je zdeformovaný trh. Foto: JATO Dynamics
Zdroj: JATO Dynamics, Inspirace: Autocar
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
12.4.2025Nevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
13.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025GM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
13.4.2025Někdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
13.4.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch