Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla potichu otočila. Dokumenty ukazují, že autům vrací techniku, kterou nedávno označila za zbytečnou
8.12.2022 | Petr Prokopec
Slova Elona Muska ohledně systémů autonomního říze lze už definitivně brát jen za páru nad hrncem. Ač značka úřady informovala o návratu radarů již v létě, v mezičase svým vozům sebrala i ultrazvukové senzory. A tvrdila, že došlo na další zlepšení.
Elon Musk už pomalu dekádu slibuje, že plnohodnotné autonomní řízení „dorazí příští rok“. Od slov nicméně k činům nepřešel. A když už situace něčím takovým zaváněla, ve skutečnosti kráčel opačným směrem, než by bylo logické. Nejbohatší muž světa se totiž začal domnívat, že všemu rozumí nejlépe. A když dle jeho názoru lidem ke koukání stačí oči, měly by automobilům postačit pouze kamery. Tesly proto nejprve přišly o radary, než Musk zavelel také k odstavení ultrazvukových senzorů.
Automobilka souběžně s tím přešla do marketingové ofenzívy, načež byl systém Tesla Vision popisován jako opatření vedoucí k navýšení bezpečnosti. Auta značky totiž jen s pomocí kamer měla vidět dále, než tomu kdy bylo, přičemž zlepšena měla být jejich schopnost lépe identifikovat a rozpoznat jednotlivé objekty, s nimiž přichází do kontaktu. Jenže tak je tomu pouze na papíře, realitu nejlépe ilustrují videa, na nichž dochází během pár minut k řadě selhání.
Proti Tesle nejsme zaujatí, podobné chování a systém bychom kritizovali, i kdyby s ním přišel kdokoliv jiný. Dosud ovšem na něco takového nedošlo, neboť výrobci jako třeba Mercedes-Benz nechtějí hazardovat s čímkoli, ať již jde o jejich reputaci, nebo o lidské životy. Třícípá hvězda proto raději možnosti autonomního systému omezila, aby si byla jista, že nedojde ke zbytečným nehodám.
Němci přitom ani v nejmenším nehodlají spoléhat pouze na „oči“, tedy ony kamery. Místo toho do boje nasadily rovněž plejádu radarů a senzorů. Kráčet tedy hodlají daleko jistější cestou než Tesla. Ta pak nejspíše zjistila, že Muskem vytyčený směr je zcela špatný. Radary se proto mají do jejích aut vrátit, a to již v půlce ledna příštího roku. Zajímavé nicméně je, že automobilka k danému poznání došla již v létě, tedy ve chvíli, kdy na palubě ještě byly ultrazvukové senzory.
Jak totiž zjistili kolegové z Jalopniku, Tesla již v červenci zaslala Federální komunikační komisi (FCC neboli Federal Communications Commission) dopis, ve kterém informuje o změnách, jenž vyžadují vládní požehnání. Zároveň nicméně požádala, aby se komise na 180 dní obehnala hradbou mlčení. Tato doba nicméně uplynula, dopis tak byl zveřejněn, a to i s nově přihozeným časovým upřesněním.
Je tedy zjevné, že Tesla již několik měsíců věděla, že její autonomní řízení spoléhající pouze na kamery má k dokonalosti opravdu daleko. Přesto veřejnosti opakovaně tvrdila pravý opak. A co více, dokonce jej ještě zhoršila tím, že zavrhla ultrazvukové senzory. To již pomalu zavání skandálem, načež bude zajímavé sledovat, zda z toho americké úřady vyvodí nějaké závěry. Jelikož ty ale nekonaly dosud, nedá se zrovna předpokládat, že by tentokrát došlo na jakkoli rázný krok.
Stejně tak se ovšem nedá počítat s tím, že by návrat radarů skutečně vedl k příchodu plného autopilotu, jenž Musk soustavně slibuje. Z dokumentů zaslaných FCC totiž vyplývá, že radary budou operovat ve spektru 76-77 Ghz. Počítat u nich tedy lze jen s nízkou frekvencí, což je levnější řešení. Velmi pravděpodobně tak jde o řešení, které používají i ostatní výrobci, a to u adaptivních tempomatů. Tesla tak podle všeho udělala skok dozadu, aby se později zase posunula dopředu jen o malý krůček.






Opravdu jsou Tesly tak dokonalé, jak Musk tvrdí? Nejnovější krok značky je důkazem, že jde jen o pouhá slova, která nejsou založena na reálných možnostech. Foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 11 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Elektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
18.8.2025Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
18.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025Svět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
18.8.2025Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring