Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla riskuje, její továrnu v Číně nezastaví ani koronavirus. Nemusí to ale být k ničemu
12.2.2020 | Petr Prokopec
Šanghajská gigatovárna znovu vyrábí auta, přestože většina automobilek s opětovným spuštěním výroby otálí. Tesla jde proti proudu, s uzavřenými továrnami dodavatelů ale může brzy znovu stát.
Světovým tématem číslo jedna je už několik týdnů epidemie koronaviru. Ta má na svědomí již více než tisícovku lidských životů, přičemž dle hongkongského profesora Gabriela Leunga může nakazit až 60 procent světové populace. To je sice ten nejčernější možný scénář, který pochopitelně neznamená, že stejné množství lidí i zemře, nicméně může na něj dojít. Vše závisí zejména na zabránění šíření viru. Leung ovšem naznačuje, že není jisté, zda opatření provedená v čínských městech stoprocentně fungují. Proto vyzývá ke konstantnímu testování lidí v karanténě, aby bylo zabráněno příchodu nové infekční vlny viru, který by navíc mohla být i zmutovaný.
Leung je přitom specialistou na slovo vzatým, v letech 2002 a 2003 totiž napomáhal zvládnout epidemii SARS. Již na konci letošního ledna pak varoval před rozšířením epidemie, neboť pohyb nakažených ještě nebyl výrazně omezen. Od té doby sice došlo ke zlepšení situace, nicméně virus vymýcen nebyl. Objevit se tedy může znovu, pročež se Leung správně ptá, jak dlouho je vlastně možné nechat uzavřené školy, obchody či celá města. Pokud totiž dojde na předčasné uvolnění stavidel, otevírá se tím cesta právě pro jím zmiňovaný nejčernější scénář.
Vše samozřejmě platí i v rámci automobilového průmyslu, neboť v Číně nedošlo jen na uzavření supermarketů, ale také továren. Řada výrobců přitom s opětovným spuštěním montážních linek stále otálí v obavách z nejistoty. Toyota tak hodlá opět začít vyrábět auta od 16. února, BMW pak od 17. února. Takové PSA ovšem chce produkci rozjet již tento pátek, Honda pak dokonce již zítra, tedy 13. února. Japonská automobilka má ovšem hned tři továrny ve Wu-chanu, tedy v epicentru epidemie, je tedy docela dobře možné, že restart výroby bude znovu odložen.
Velké obavy ale zjevně nemá Tesla, která již montážní linky ve své čínské továrně Gigafactory rozjela. Dělníci jsou přitom do areálu sváženi s rouškami na obličejích a dle automobilky jsou testováni. Problémy by tedy dle Tesly neměly nastat, i proto, že její podnik je alokován v Šanghaji, která koronavirem nebyla tak zasažena. Nicméně i přesto město hlásí stovky nakažených, přičemž oficiální čísla se od těch skutečných snadno mohou lišit. Dodat je navíc třeba, že inkubační doba se v případě koronviru pohybuje okolo 24 dnů a pokud Tesla bude zkoumat pouze příznaky, může snadno zaměstnávat řadu dávno nakažených. Odhalit by je mohly jen složité krevní testy, o nichž pochybujeme, že bude vzhledem k už dnes nedostačujícím kapacitám promptně provádět.
Snadno se tedy může stát, že Gigafactory se zakrátko stane novým centrem nemoci. Tesla tak riskuje, navíc dost možná naprosto zbytečně. Automobilka totiž již před uzavřením linek naznačila, že pomalu nemá z čeho vyrábět, neboť se dočasně odmlčeli někteří dodavatelé komponentů. V jejich případě jsou obavy vyšší, proto na opětovné zahájení výroby ještě nedošlo. Věčný kalifornský start-up tak možná smontuje jen pár set vozů, než opětovně pošle dělníky zpátky domů.
Musíme přitom dodat, že Tesla není jedinou automobilkou, která se rozhodla riskovat. Takový Volkswagen sice počítá ve většině případů s odstávkou minimálně do 17. února, nicméně v šanghajské továrně Němci opětovně zahájili provoz již v pondělí. A od stejného data jedou rovněž podniky Daimleru či Fordu. Nissan pak sice hodlá čekat, ovšem jen proto, že nemá k dispozici komponenty. A to dokonce již nejen v čínských továrnách, ale i v těch japonských či ruských.
Mimo Čínu se s pozastavením výroby počítá také u Fiatu nebo Hyundai, s náznakem nejistoty vyrukovaly také Jaguar a Land Rover. Koronavirus tedy skutečně již začíná ohrožovat automobilový segment globálně. Výrobci jako Tesla či VW přitom mohou svou netrpělivostí stav věcí ještě zhoršit. Stejně jako se již nemusí stát vůbec nic. To v tuto chvíli ale vzhledem k řadě nezodpovězených otázek nikdo není schopen odpovědně říci.




Teslu již koronavirus netrápí, k 10. únoru obnovila výrobu v šanghajské továrně Gigafactory, je to vzhledem k řadě neznámým riskantní krok
Zdroje: Reuters, Tesla
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Britové si mohou gratulovat, svými nesmyslnými tlaky mohutně vhání kupce aut i peníze do rukou Číňanů
9.10.2025
Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Šéf Audi říká, že nová A4 nakonec bude. A co od ní máme čekat. Firma zmastí snad vše, co zmastit půjde
9.10.2025
Nové levné Tesly se budou vyrábět a prodávat i v Evropě, zákazníci už tu jistě nemohou dospat
9.10.2025
Základní Fronteře vzali středový displej a nahradili ho tímto. Prý je to zlé, není to ale nakonec jen únik před nechtěnou modernou?
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
