Tesla riskuje, její továrnu v Číně nezastaví ani koronavirus. Nemusí to ale být k ničemu

Šanghajská gigatovárna znovu vyrábí auta, přestože většina automobilek s opětovným spuštěním výroby otálí. Tesla jde proti proudu, s uzavřenými továrnami dodavatelů ale může brzy znovu stát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla riskuje, její továrnu v Číně nezastaví ani koronavirus. Nemusí to ale být k ničemu

12.2.2020 | Petr Prokopec

Tesla riskuje, její továrnu v Číně nezastaví ani koronavirus. Nemusí to ale být k ničemu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šanghajská gigatovárna znovu vyrábí auta, přestože většina automobilek s opětovným spuštěním výroby otálí. Tesla jde proti proudu, s uzavřenými továrnami dodavatelů ale může brzy znovu stát.

Světovým tématem číslo jedna je už několik týdnů epidemie koronaviru. Ta má na svědomí již více než tisícovku lidských životů, přičemž dle hongkongského profesora Gabriela Leunga může nakazit až 60 procent světové populace. To je sice ten nejčernější možný scénář, který pochopitelně neznamená, že stejné množství lidí i zemře, nicméně může na něj dojít. Vše závisí zejména na zabránění šíření viru. Leung ovšem naznačuje, že není jisté, zda opatření provedená v čínských městech stoprocentně fungují. Proto vyzývá ke konstantnímu testování lidí v karanténě, aby bylo zabráněno příchodu nové infekční vlny viru, který by navíc mohla být i zmutovaný.

Leung je přitom specialistou na slovo vzatým, v letech 2002 a 2003 totiž napomáhal zvládnout epidemii SARS. Již na konci letošního ledna pak varoval před rozšířením epidemie, neboť pohyb nakažených ještě nebyl výrazně omezen. Od té doby sice došlo ke zlepšení situace, nicméně virus vymýcen nebyl. Objevit se tedy může znovu, pročež se Leung správně ptá, jak dlouho je vlastně možné nechat uzavřené školy, obchody či celá města. Pokud totiž dojde na předčasné uvolnění stavidel, otevírá se tím cesta právě pro jím zmiňovaný nejčernější scénář.

Vše samozřejmě platí i v rámci automobilového průmyslu, neboť v Číně nedošlo jen na uzavření supermarketů, ale také továren. Řada výrobců přitom s opětovným spuštěním montážních linek stále otálí v obavách z nejistoty. Toyota tak hodlá opět začít vyrábět auta od 16. února, BMW pak od 17. února. Takové PSA ovšem chce produkci rozjet již tento pátek, Honda pak dokonce již zítra, tedy 13. února. Japonská automobilka má ovšem hned tři továrny ve Wu-chanu, tedy v epicentru epidemie, je tedy docela dobře možné, že restart výroby bude znovu odložen.

Velké obavy ale zjevně nemá Tesla, která již montážní linky ve své čínské továrně Gigafactory rozjela. Dělníci jsou přitom do areálu sváženi s rouškami na obličejích a dle automobilky jsou testováni. Problémy by tedy dle Tesly neměly nastat, i proto, že její podnik je alokován v Šanghaji, která koronavirem nebyla tak zasažena. Nicméně i přesto město hlásí stovky nakažených, přičemž oficiální čísla se od těch skutečných snadno mohou lišit. Dodat je navíc třeba, že inkubační doba se v případě koronviru pohybuje okolo 24 dnů a pokud Tesla bude zkoumat pouze příznaky, může snadno zaměstnávat řadu dávno nakažených. Odhalit by je mohly jen složité krevní testy, o nichž pochybujeme, že bude vzhledem k už dnes nedostačujícím kapacitám promptně provádět.

Snadno se tedy může stát, že Gigafactory se zakrátko stane novým centrem nemoci. Tesla tak riskuje, navíc dost možná naprosto zbytečně. Automobilka totiž již před uzavřením linek naznačila, že pomalu nemá z čeho vyrábět, neboť se dočasně odmlčeli někteří dodavatelé komponentů. V jejich případě jsou obavy vyšší, proto na opětovné zahájení výroby ještě nedošlo. Věčný kalifornský start-up tak možná smontuje jen pár set vozů, než opětovně pošle dělníky zpátky domů.

Musíme přitom dodat, že Tesla není jedinou automobilkou, která se rozhodla riskovat. Takový Volkswagen sice počítá ve většině případů s odstávkou minimálně do 17. února, nicméně v šanghajské továrně Němci opětovně zahájili provoz již v pondělí. A od stejného data jedou rovněž podniky Daimleru či Fordu. Nissan pak sice hodlá čekat, ovšem jen proto, že nemá k dispozici komponenty. A to dokonce již nejen v čínských továrnách, ale i v těch japonských či ruských.

Mimo Čínu se s pozastavením výroby počítá také u Fiatu nebo Hyundai, s náznakem nejistoty vyrukovaly také Jaguar a Land Rover. Koronavirus tedy skutečně již začíná ohrožovat automobilový segment globálně. Výrobci jako Tesla či VW přitom mohou svou netrpělivostí stav věcí ještě zhoršit. Stejně jako se již nemusí stát vůbec nic. To v tuto chvíli ale vzhledem k řadě nezodpovězených otázek nikdo není schopen odpovědně říci.


Tesla riskuje, její továrnu v Číně nezastaví ani koronavirus. Nemusí to ale být k ničemu - 1 - Tesla a koronavirus 2020 nove foto 01Tesla riskuje, její továrnu v Číně nezastaví ani koronavirus. Nemusí to ale být k ničemu - 2 - Tesla a koronavirus 2020 nove foto 02Tesla riskuje, její továrnu v Číně nezastaví ani koronavirus. Nemusí to ale být k ničemu - 3 - Tesla a koronavirus 2020 nove foto 03Tesla riskuje, její továrnu v Číně nezastaví ani koronavirus. Nemusí to ale být k ničemu - 4 - Tesla a koronavirus 2020 nove foto 04
Teslu již koronavirus netrápí, k 10. únoru obnovila výrobu v šanghajské továrně Gigafactory, je to vzhledem k řadě neznámým riskantní krok

Zdroje: Reuters, Tesla

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.