Koronavirus posílá automobilový průmysl do kolen, situace je vážnější, než se u nás zdá

Čínští dealeři aut říkají, že od ledna sotva viděli zákazníka a očekávají pokles odbytu o 80 procent. To už se někde musí projevit a nebude to jen v Číně. Přesto není vše jen černé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koronavirus posílá automobilový průmysl do kolen, situace je vážnější, než se u nás zdá

9.2.2020 | Petr Prokopec

Koronavirus posílá automobilový průmysl do kolen, situace je vážnější, než se u nás zdá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čínští dealeři aut říkají, že od ledna sotva viděli zákazníka a očekávají pokles odbytu o 80 procent. To už se někde musí projevit a nebude to jen v Číně. Přesto není vše jen černé.

Čínu definitivně ochromil koronavirus a situaci se nedaří dostat pod kontrolu. Mrtvých jsou již stovky, infikovaných desítky tisíc. Do země jsou víceméně zakázané mezinárodní lety a z Wu-chanu, kde nákaza vypukla, se stalo město duchů izolované od zbytku světa. Obavy však panují i v dalších městech, kde se lidé bojí opustit svá obydlí, i když jim to ani nikdo nezakázal. Zavřená je většina obchodů, kulturních i sportovních center, stojí továrny. Není těžké si domyslet, že tato situace bude mít dopad také na automobilový průmysl.

Čínská asociace automobilových dealerů CADA (Chinese Automobile Dealers Association) již skrze Bankovní a pojišťovací regulační komisi požádala o prodloužení splatnosti úvěrů a dočasné zajištění likvidity pro své členy, která by firmám prodávajícím nová dovolila nastalou situaci přežít. Dle asociace totiž na 70 procent veškerých dealerů stěží vidělo jediného zákazníka od konce ledna. Do konce února se pak situace rozhodně nemá zlepšit, prodeje nových aut tak čeká meziroční pád až o drastických 80 procent.

Propad ale nemusí být spojen pouze s druhým letošním měsícem, a co je podstatné, ovlivnit může i celý svět. Čína totiž patří mezi stěžejní dodavatele pro prakticky veškerý průmysl, ten automobilový nevyjímaje. Kvůli tomu již odstávku výroby oznámily všechny velké automobilky v Jižní Koreji, neboť chybí komponenty vyráběné právě v nejlidnatější zemi světa. Zatím se přitom nezdá, že by se dělníci měli vrátit do práce původně avizovaného 12. února, neboť za pět dní v Číně sice zvládají stavět nemocnice, ovšem s řešením situace jako takové je to horší.

I proto již taková Toyota oznámila, že montážní linky v čínských továrnách nebudou mimo provoz pouze do uplynulého pátku, jak bylo původně plánováno, ale minimálně do 16. února. Nová továrna Tesly stojí, aniž by se stačila pořádně rozjet a hlásí zpoždění prvních dodávek a tak bychom mohli pokračovat dlouho. Pokud se situace nezmění v nejbližší době, budou mít problémy prakticky všichni a všude - v Číně mají velké továrny i firmy jako Bosch, Schaeffler, ZF Friedrichshafen, Faurecia nebo Valeo, všechno obrovští dodavatelé automobilek.

„I firmy, které se zdají být velmi málo závislé na čínských dodavatelích, mají skoro jistě mezi dodavateli společnosti, které značně spoléhají na vstupech z Číny. Stačí jediný komponent malé hodnoty, který způsobí úzké místo ve výrobě a celou produkci zastaví,” říká jeden z expertů na globální ekonomiku, Simon MacAdam z Capital Economics.

Není tedy divu, že problémy už hlásí i automobilky v Evropě. Například koncern FCA dokonce uzavře jeden ze svých evropských podniků na dobu dvou až čtyř týdnů právě z výše zmíněných důvodů. A jistě nebude sám. Volkswagen jako největší automobilka světa s obrovskou závislostí svých výsledků na čínských prodejích (prodá tam 40 % všech aut) se zatím tváří nad věcí, je ale jasné, že pokud by problémy měly trvat další týdny nebo dokonce měsíce, rozsype se její logistický řetězec jako domeček z karet.

Tento stav tak posílá celý automobilový průmysl do kolen, jak ale upozorňují analytici, vše nemusí být jen černé. Je totiž třeba si uvědomit, že největší trh světa byl poslední rok a půl spojen jen s propady. Výroba ale stejným tempem nezpomalovala a nabídka převyšující poptávku vedla ke stále většímu tlaku na ceny a snižování marží. To žádná firma nemá ráda, každý se ale bál z tohoto kolotoče vystoupit v domnění, že by ztratil ještě více. Koronavirus nyní kolotoč zastavil jako takový.

Celá situace, ač ji obecně jistě nelze vnímat pozitivně, může mít na čínský trh ozdravný efekt. Pochopitelně tím nechceme situaci nijak zlehčovat, jako vždy ale jde o minci se dvěma stranami - honba automobilek za neustálým zvyšováním prodejů je zahnala do kouta. Nyní z něj ale mohou vyklouznout, neúspěchy „svalit“ na infekci a začít s čistým štítem s menšími objemy výroby a prodejů, ale s většími zisky.


Koronavirus posílá automobilový průmysl do kolen, situace je vážnější, než se u nás zdá - 1 - Koronavirus Cina nasledky automobilovy prumysl 01Koronavirus posílá automobilový průmysl do kolen, situace je vážnější, než se u nás zdá - 2 - Koronavirus Cina nasledky automobilovy prumysl 02Koronavirus posílá automobilový průmysl do kolen, situace je vážnější, než se u nás zdá - 3 - Koronavirus Cina nasledky automobilovy prumysl 03Koronavirus posílá automobilový průmysl do kolen, situace je vážnější, než se u nás zdá - 4 - Koronavirus Cina nasledky automobilovy prumysl 04
Koronavirus ochromil čínský a začíná ochromovat i světový automobilový průmysl. Jakkoliv krutě to ale může znít, na čínský trh může mít i ozdravný účinek

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše