Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla zkusila podvést zákazníky, v nouzi jim do aut dala staré díly místo nových
9.3.2020 | Petr Prokopec
Nedostatek dílů způsobených novým koronavirem postihl i Teslu. Ta ale na rozdíl od jiných automobilek neomezila výrobu, sáhla po starších dílech, aniž by to komukoli řekla.
Pro Elona Muska je čínský trh zásadní. Není to nikterak překvapivé, neboť poptávka v Americe se zdá být uspokojená a jakkoliv je Evropa do elektrifikace násilně tlačena, zájem o elektromobily je nadále vlažný. Je otázkou, nakolik tuto skutečnost změní Gigafactory, která má vzniknout u Berlína, na její první produkty ale budeme muset ještě nějaký ten rok počkat. Čína je tedy pro Muska momentálně stěžejní zemí - je to obrovský trh, kde už funkční továrnu Tesla má. Zrovna jako v rukavičkách ale s tamními zákazníky nezachází.
Než budeme pokračovat dále, je třeba se vrátit o pár týdnů do minulosti. Čínská Gigafactory spustila své montážní linky na sklonku loňského roku a ač první vyrobená auta zamířila k zaměstnancům, ta z počátku letošního roku se již dostala k regulérním zákazníkům. Rozlet Tesly však byl záhy zabrzděn nucenými prázdninami v důsledku oslav Čínského nového roku. Po jejich skončení se však brány továrny ihned neotevřely, místo toho je epidemie koronaviru ponechala zavřené.
Tesla nicméně byla mezi prvními, kdo 10. února spustil obnovenou výrobu. To se nám zdálo býti poněkud předčasným a riskantním krokem, nikoliv jen kvůli možnému šíření nákazy. Bylo totiž velmi pravděpodobné, že automobilka se záhy bude potýkat s logistickými problémy, neboť většina jejích subdodavatelů zůstávala stále v nečinnosti. Očekávat se tak dal nedostatek některých komponentů a přesně to se nakonec stalo realitou. Značce totiž došly čipy, které jsou potřebné pro systém Autopilot.
Tento problém Tesla vyřešila šalamounsky - sáhla do svých skladů a vytáhla staré čipy, které byly používány před dubnem 2019 a do nových aut dávno nemontovaly. Tyto komponenty mají být dle samotné automobilky 21krát pomalejší. Co je však dost možná nejdůležitější, Tesla opětovně sáhla po taktice mrtvého brouka. Ač tedy zákazníkům dodala starý díl a v uživatelské příručce již zmiňovala nový, nikomu o tom neřekla.
K její smůle si nicméně daného rozdílu všimli samotní zákazníci, kteří ze štítku na čipu odečetli zcela jiné informace, než o kterých se zmiňovala ona příručka. Okamžitě si tak začali na podivnou praktiku stěžovat. Odpověď automobilky je přitom možná částečně uspokojila, neboť slíbila náhradu do budoucna, Elon Musk ale věc na Twitteru tradičně začal bagatelizovat s tím, že nejvíce si stěžují lidé, kteří si plnohodnotné autonomní řízení neobjednali. I ti ale měli lepší chip dostat pro případ, že by si za něj připlatili později.
Arogance, která možná funguje jinde, ovšem v Číně nedopadla na plodnou půdu. Místo toho nyní zákazníci vyhrožují bojkotem celé značky. Kromě toho se mluví o podvodu nikoliv jen na čínský lid, ale také na čínskou vládu, která stavbu továrny podpořila rozličnými úlevami. Automobilka se tak nenachází ve zrovna příhodné situaci a dá se očekávat, že její obecným poklesem trápené akcie půjde za této situace ještě více dolů.

Zákazníci Tesly v Číně přišli na to, že automobilka osazuje nově vyrobená auta starým počítačovým čipem, ač v uživatelské příručce zmiňuje nový
Vzhledem k rozzuřené reakci Číňanů se z toho stal problém pro celou její tamní továrnu
Zdroje: Nikkei, Elon Musk@Twitter
Bleskovky
Tesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
včeraFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
15.7.2025Překvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Do Brna se vrací MotoGP - po 5 letech včera 12:50
- Pol Espargaro v Brně místo Mavericka Viňalese včera 12:41
- Triumph Scrambler 400 XC: anglická klasika 15.7.2025
- Jake Dixon přechází z Moto2 do MS-Superbike 15.7.2025
- Comeback Jorge Martina na Masecu 15.7.2025
Nejčtenější články
To to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
17.6.2025Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
17.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Ojeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
17.6.2025O elektrické Ferrari je „nulový zájem”. Bohatí lidé nic takového nechtějí, plány na další model míří k ledu
18.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva