Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesly dál „přehlíží” kamiony a končí pod nimi, výsledkem jsou nejméně tři mrtví
17.3.2021 | Petr Prokopec
Zastánci Tesly budou vždy tvrdit, že Autopilot přece není autopilot, a tak je vždy vše odpovědností řidiče, který nedával pozor. Proč se ale tedy takto jmenuje systém, který „nevidí” ani obrovský kamion?
O autonomním řízení se velmi často mluví ve spojitostí s elektrickým pohonem jako o dvou klíčových směrech vývoje. Paradoxem nicméně je, že jedno jde proti druhému. Je totiž třeba si uvědomit, že pokud máte vůz osazen jen kamerami a konvenčním radarem, pak systém generuje každých 30 sekund zhruba 6 GB dat. O ty se pak následně musí postarat umělá inteligence, která z nich sestaví takový obraz světa, jaký je pochopitelný pro robotické řízení, stejně jako přijde s pokyny, kterak se daným překážkám vyhnout. To si ovšem již žádá zhruba 2,5 kilowattu energie.
Když pak do celé rovnice zařadíte ještě LiDAR, spotřeba výraznou měrou naroste. Zvýší se tím pochopitelně i bezpečnost, neboť jde o jeden ze stěžejních prvků, zároveň tím ovšem razantně klesne také dojezd, neboť celý systém je napájen stále z jedněch baterií. Většina firem, které se autonomnímu řízení věnují, s tím přitom počítá, a právě proto hodlá nejprve poslat na trh robotické taxíky, jež se budou pohybovat ve městech, a to navíc malými rychlostmi. Dojezd u nich tedy nebude takový problém.
Pokud ovšem stočíme svou pozornost k Tesle, ta sice taktéž mluví o robotických taxících, nicméně na trh nejprve poslala konvenční modely. Ty vedle elektrického ústrojí vybavila i systémem Autopilot, jehož název je značně zavádějící a slibuje něco, co kalifornské vozy nedokážou. Mimo jiné i proto, že spoléhají pouze na kamery a radary, nikoliv však na komplexnější LiDAR. Tedy jinými slovy, Tesla upřednostnila dojezd před bezpečností, přičemž díky chytrému marketingu ze všeho udělala přednost.
Problémem však je, že systém Autopilot má dlouhodobě potíže s rozpoznáním světlých objektů na světlém pozadí. I proto dochází na situace, které jsou více než kuriózní - tedy že Tesla je schopna nabourat i do náklaďáku ležícího napříč dálnicí, který je vidět pomalu na míli daleko. Tedy lidským okem. A pochopitelně by jej zachytil i LiDAR, jehož laserový paprsek se od předmětu v cestě odrazí a putuje zpět k systému, který na něj upozorní. Autopilot to však nedokáže, jak se nejnověji mohli přesvědčit dva pasažéři v Detroitu.
Bílá Tesla skončila nad ránem zaklíněná pod přívěsem, a to poté, co vůz ignoroval červenou na semaforech. Zatím sice nebylo potvrzeno, že by kontrolu nad vozem měl Autopilot, vše tomu ale nasvědčuje, neboť jde o úplně stejný případ jako u všech ostatních - Tesle kříží cestu kamion s bílým návěsem, jehož pozadím je převážně bílá obloha. Řidič spoléhá na Autopilot více, než by měl, což je jistě jeho chyba, ale Tesla dělá hodně proto, aby tak činil. Kamera pak bílé na bílém „nevidí” a auto v plné rychlosti bourá. A nestalo se to poprvé.
Kvůli této nešťastné události tak federální agentura NHTSA dohlížející na bezpečnost na amerických silnicích již sestavila speciální tým, který povede vyšetřování. Je ale otázkou, zda to k něčemu povede. Není to totiž zdaleka poprvé, co vozy Tesly figurují v takových nehodách, některé z těch starších zachycují tweety níže.
NHTSA podobné nehody Tesel prošetřovala přinejmenším čtrnáctkrát, ve třech šlo o incidenty s fatálním zraněním. Přesto úřady nikterak nezasahují, a Tesla tak může nadále pro své systémy používat zavádějící názvy, jimiž se lidé postupně nechávají ukolébat a svěří své životy do rukou systému, který někdy nezaregistruje ani ta největší auta běžně se pohybující v provozu.






Tesly nemají LiDAR a spoléhají jen na kamery a radary. Ty ovšem často některé věci „přehlíží” a výsledkem jsou nehody, jako ty citované níže. Ilustrační foto: Tesla
A Tesla is trapped under a semi truck on Fort Street near Waterman in Southwest Detroit. Two passengers were taken to the hospital and they are in critical condition. The driver of the semi is not hurt.@WWJ950 @FOX2News pic.twitter.com/yOHSaOblzb
Charlie Langton (@charlielangton) March 11, 2021
An incident last week when a Tesla drove straight into a semi-trucks, critically injuring both occupants, is similar to two other incidents in Florida that involved Teslas driving beneath tractor-trailers. https://t.co/8NvdeEJoLs
FOX 2 Detroit (@FOX2News) March 16, 2021
NHTSA Launches Probe Of Tesla-Truck Crash Last Week In Detroithttps://t.co/MwKstl4Vup
David Kisamfu (@thedextazlab) March 16, 2021
Zdroje: Auto News, Inside EVs
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 11 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 3 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 4 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 6 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 7 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
