Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Crash test ukazuje, jak jsou na tom s bezpečností levná čínská SUV mířící do Evropy
30.12.2020 | Petr Prokopec
Stojí v základu jen 296 tisíc Kč a po zkušenostech s dřívějška je na místě se ptát, jak na tom takové auto může být s bezpečností. Odpověď nabízí crash test ruského institutu NAMI, tady žádný problém není.
Čínská auta pro řadu lidí představují oříšek, s jehož rozlousknutím stále váhají. Na jedné straně je tu nízká cena, bohatá standardní výbava a někdy i přitažlivý design, ovšem pak jsou tu předsudky. Ty mají spojitost zejména s bezpečností, která je aktuálně spíše mytizovaná, než aby věrně odrážela realitu. Všichni si totiž ještě pamatují na první velký útok čínských automobilek na evropský kontinent, ke kterému došlo v minulé dekádě. Tehdy tato auta pohořela mimo jiné kvůli opravdu mizerné ochraně posádky.
Porovnávat však tehdejší čínské vozy s těmi současnými je totéž, jako dát vedle sebe Škodu Felicia a nejnovější Octavii. Mezi takovými vozy je propast, která se pochopitelně týká i bezpečnosti. Podobný pokrok učinili i Asiaté, jak ostatně nejlépe odhaluje crash test SUV Bestune T77. Tohle auto míří do Evropy, a tak jej Rusové v institutu NAMI podrobili nárazové zkoušce v rámci homologace pro tamní trh. A i když nemáme k dispozici všechna data jako u crash testů realizovaných organizacemi jako Euro NCAP, je výpovědní hodnota této zkoušky nemalá.
Čínské SUV si nejprve střihlo čelní náraz 40 procenty přídě v rychlosti 56 km/h, následně jiný kus absolvoval náraz z boku. V prvním případě lze konstatovat uspokojení, neboť schránka pro cestující nebyla nikterak narušena. Dokonce nedošlo ani k ohnutí či prolomení čelních sloupků, což si skutečně zaslouží potlesk, stejně jako okamžitá aktivace airbagů, ať již těch čelních nebo bočních. Dá se tedy předpokládat, že posádka by od havárie v této rychlosti odešla po svých.
I přes veškerou chválu je ale třeba zasadit věci do správného kontextu. Ono 56kilometrové tempo je totiž o 8 km/h nižší, než jaké při svých simulacích volí Euro NCAP. Právě loni byl přitom Bestune T77 testován čínskou organizací C-IASI (China Insurance Automotive Safety Index), která vůz rozjela na 64 km/h a zároveň do překážky narazila pouze 25 procenty přídě. V té chvíli již bylo hodnocení pouze uspokojivé, ani to ale není nic ostudného.
Bezpečnost čínských aut se tak zjevně posunula výrazně nahoru, třebaže v některých ohledech mají tamní automobilky stále co dohánět. S fiaskem minulých let v paměti už ostatně Číňané nemohou při druhém útoku na Evropu ponechat nic náhodě, a tak se ani nic jiného nedalo rozumně čekat.
Dodejme, že v Číně stojí tento vůz od 90 800 CNY, tedy asi 296 tisíc Kč se 143koňovým motorem 1,2 turbo. A nebo od 105 800 CNY (asi 345 tisíc Kč) ve verzi PRO s motorem 1,5 turbo o 168 koních výkonu. Zatím není jasné, na kolik vůz vyjde v Rusku, čekejme ale opět příznivé ceny, ty jsou alfou a omegou čínských značek kdekoli na světě.
















Bestune T77 se pyšní zajímavým designem, bohatou výbavou a evidentně i velmi slušnou bezpečností. Ceny jsou pak vskutku lidové. Foto: FAW
Zdroj: Kitajskaja Panda@YouTube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 8 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru včera 10:49
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 4 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 6 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 7 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 8 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.02. 13:53 - denis
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93