Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Těžká rána pro elektromobily, slavný vynálezce s nimi i po utracení 73 miliard končí
11.10.2019 | Petr Prokopec
Těžko hledat jasnější důkaz, že na elektrických autech dnes nelze vydělat. Sir Dyson říká, že radši zahodí investici 73 miliard, než aby riskoval další ztráty.
Sir James Dyson patří mezi nejvýznamnější britské vynálezce. Známý začal být již během svého studia na Královské umělecké akademii, kde jako student pomáhal navrhovat obojživelná plavidla. Ještě více ale svět ohromil ve chvíli, kdy se na sklonku 70. let minulého století vrhnul na inovování vysavačů. V té době jej ze svého platu podporovala jeho manželka, zatímco většina britských firem výrobu bezsáčkového stroje odmítla. To jej však nezastavilo, svůj sen tak nakonec realizoval skrze vlastní továrnu.
Od té doby Dyson rozšířil svůj repertoár také o pračky, fény či vysoušeče rukou. Pokaždé přitom šel jinou než konvenční cestou, svým produktům zároveň dodával nezaměnitelný design. Tyto invence byly korunovány úspěchem, díky nimž se dnes dvaasedmdesátiletý vynálezce dočkal majetku ve výši 13,9 miliardy dolarů (cca 326 miliard korun) a mnoha titulů udělených britskou královskou rodinou včetně toho nejvýznamnějšího. Říkat si tedy může Sir, v rámci reputace pak jeho jméno dokonce překonává značku Aston Martin.
Ve svých snahách o inovace Dyson nepřestává, ostatně jen v roce 2017 jeho firma utrácela 7 milionů liber (204,37 mil. Kč) týdně za vývoj nových produktů. Zároveň bylo oznámeno, že britský miliardář se chystá vstoupit do světa aut, a to skrze vlastní elektromobil, který by měl zamířit do výroby v roce 2020. Danému úkolu se věnoval tým zhruba pěti set lidí, kteří měli po proinvestovaných 2,5 miliardách liber (asi 73 miliard Kč) uspět a postavit zajímavý prototyp, který má dokonce používat baterie s pevným elektrolytem.
O to překvapivější je tedy včerejší oznámení, dle kterého Dyson s projektem s okamžitou platností končí. „Nejde o selhání produktu nebo týmu, jenž bude tyto novinky asi velmi těžko vstřebávat. Během vývoje jsme se snažili opravdu tvrdě, nicméně jednoduše nevidíme způsob, jak tento projekt učinit komerčně úspěšným,“ uvedl k tématu Dyson. Diplomaticky dodal, že z vývoje by měly čerpat jiné výrobky a oněm 500 lidí se pokusí najít práci v jiných odděleních firmy, s auty je ale navzdory obří investici amen.
Pro elektrickou mobilitu a její rozvoj je to těžká rána. Ne až tak kvůli autu samotnému, byť skutečně mohlo být zajímavé, ale spíše tím, co zpráva jasně potvrzuje - že vydělat na elektromobilech je dnes nemožné. Když ani jeden z nejvýznamnějších vynálezců nevidí možnost, jak z nich udělat ziskové zboží, kdo by toho měl být schopen? Elon Musk? Ten ziskovou Teslu sliboval už dávno a i když dnes prodává mnohonásobně více aut, je pořád miliardy v minusu. Volkswagen? Pokud předem počítá s tím, že ztrátový bude i prodej Porsche Taycan za miliony, jak by vydělal na modelech ID za statisíce? VW má jistě větší šanci na úspory z rozsahu, lidé z oboru ale říkají, že ty u elektrických aut až tak nefungují kvůli akumulátorům a jejich vlivu na celkové náklady.
Právě v jejich případě tyto subjekty - a jistě i Dyson - počítali s tím, že kolem roku 2020 budou baterie podstatně levnější než před pár léty. To se ale nestalo a stát v dohledné době ani nemá. Tohle je zásadní limit pro jejich rozvoj a krok britské firmy jen potvrzuje, že automobilky držící se původních plánů musí počítat se ztrátami. Říkáme to již poněkolikáté, ale automobilové firmy čekají v dohledné době těžké časy, které mohou pro některé z nich znamenat úplný konec, nebo ztrátu samostatnosti.



Sir James Dyson ukončil projekt vlastního elektromobilu, aktuálně totiž něco takového nemůže skončit jinak než ve ztrátě



Chystané auto jsme mohli vidět zatím jen na patentových nákresech, pokud ale vznikl funkční prototyp, dříve nebo později se vynoří
Zdroj: Dyson
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
před 3 hodinami
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. včera 10:00
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely včera 08:00
- Darryn Binder opouští Evropu 18.12.2025
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
Nejčtenější články
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Renault ukázal nový Trafic. Dal mu ohromující design, všechno ostatní jej ale odsuzuje do role propadáku
20.11.2025
Stellantis zvlčil. Po výměně šéfa se z „elektrohujera” stal otevřený odpůrce zákazu spalovacích aut, jde proti EU
20.11.2025
Nové Porsche Cayenne je dokonalý „nicburger”. Nepřichází s jedinou skutečnou předností, firmu může poslat do kolen
20.11.2025
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
20.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
