Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Těžko ho zabít: Saab se má přece jen vrátit mezi živé, projekt posledního nového auta firmy má nového majitele
5.12.2023 | Petr Prokopec
Nikde není psáno, že to nemůže skončit dalším fiaskem, obzvlášť v tomto případě ale chceme být optimističtí. Ještě než firma NEVS uvedla do hibernace to, co jí ze Saabu zbylo v rukou, pracovala na projektu Emily GT. Právě ten se má nakonec dočkat sériové výroby.
Švédskou automobilku Saab lze považovat za oříšek, na kterém si už mnozí vylámali zuby. Bylo jedno, pod jakou společnost během své historie spadala, roční prodeje totiž nikdy nepřesáhly metu 135 365 aut, na kterou značka vystoupala v roce 2006. I přes stanovení tohoto rekordu ovšem tehdy mateřský koncern General Motors nebyl prodejními výsledky potěšen a začal mluvit o možném prodeji. Na ten pak skutečně došlo, dokonce opakovaně, jenže ani Číňané neměli to štěstí a po utracení nemalých peněz přišli i o práva na využívání názvu a loga.
Společnost NEVS tak letos v březnu po dlouhých peripetiích oznámila, že automobilka vstoupila do jakéhosi hibernačního režimu, jinak by musela čelit bankrotu. Pouhý měsíc poté se však dostaly na veřejnost informace a snímky zrušeného projektu Emily GT, tedy nového sedanu, s nímž chtěla firma konečně dobýt svět. Nechyběly ani některé technické informace, ze kterých se ovšem asi jen málokomu roztřesou kolena - vůz by totiž dostal baterie o kapacitě 175 kWh, jenž měly vystačit na tisíc kilometrů udávaného (a tedy nereálného dojezdu).
Kolik by vůz stál v showroomech, již Číňané nezveřejnili. Pouze dodali, že v plánu byly také verze s paketem o kapacitě 105 a 140 kWh. Kromě toho by základní provedení disponující 123koňovým elektromotorem u každého kola ještě doplnila vrcholná varianta naladěná na 653 koní a 2 200 Nm. Na nic z toho ovšem nedošlo, dle NEVS chybělo k dokončení projektu zhruba rok a půl práce. A jistě také mnoho miliard, neboť i od pojízdného konceptu vede k produkčnímu modelu ještě dlouhá cesta.
Libanonský start-up EV Electra má nicméně pocit, že má vše potřebné, a že tedy uspěje tam, kde jiní selhali. Zakladatel společnosti Jihad Mohammed oznámil, že došlo na odkoupení projektu Emily GT. „Z Trollhättanu budou znovu vyjíždět auta. K akvizici jsme přistoupili i přesto, že si uvědomujeme, že je zapotřebí zafinancovat vše od vývoje až po masovou produkci. Pevně však věřím v naše zázemí a naši sílu. A stejně tak věřím, že v Trollhättanu se nachází ten nejlepší personál, jaký přivede naši vizi k životu,“ prohlásil.
Ve švédském Trollhättanu se nicméně nachází pouze centrála NEVS, navíc značná část majetku již připadla značce Polestar, která si zde udělala testovací centrum. Ač tedy Jihad Mohammed poukazuje na skandinávské kořeny, Emily GT se má vyrábět v Turecku. Něco takového v nás pochybnosti nevzbuzuje, na rozdíl od samotného start-upu. Ten totiž zatím vyrukoval s trojicí prototypů, u nichž Mohammed sliboval desetitisícikusovou výrobu do roka a do dne. Dojít na ni ovšem mělo již před třemi lety.
Aktuálně se nám ovšem nepodařilo dohledat, zda se vůbec kdy něco prodalo. Nedivili bychom se však, kdyby nikoli, neboť celá trojice byla spíše odpudivá, a to se ještě v hodnocení jejího vzhledu držíme u země. Ve srovnání s ní tak Emily GT působí jako královna krásy, což je nejspíše i důvod, proč ji Mohammed koupil. Zda jeho iniciativa dopadne lépe než... všechny předchozí, ukáže jen čas.
![Těžko ho zabít: Saab se má přece jen vrátit mezi živé, projekt posledního nového auta firmy má nového majitele - 1 - NEVS Emily GT 2020 vizualizace 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Těžko ho zabít: Saab se má přece jen vrátit mezi živé, projekt posledního nového auta firmy má nového majitele - 2 - NEVS Emily GT 2020 vizualizace 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Těžko ho zabít: Saab se má přece jen vrátit mezi živé, projekt posledního nového auta firmy má nového majitele - 3 - NEVS Emily GT 2020 vizualizace 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Těžko ho zabít: Saab se má přece jen vrátit mezi živé, projekt posledního nového auta firmy má nového majitele - 4 - NEVS Emily GT 2020 vizualizace 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Emily GT sice vypadá zajímavě, ovšem kolena se nám z tohoto sedanu nepodlamují. Platí to jak o vzhledu, tak o technických parametrech. Nejsme tak přesvědčeni o životaschopnosti tohoto projektu v rukou kohokoli, ale rádi si necháme vytřít zrak. Foto: NEVS
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 3 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- Onboard videa 07.27. 09:47 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha