Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem

Koncern známý hlavně díky stejnojmennému samopalu si dal načas a až čtyři léta po premiéře konceptu tohoto stroje posílá do výroby a prodeje motocykl Iž-49, který je replikou legendárního stroje z 50. let. Zdá se však, že originál nabídl víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem

17.4.2024 | Petr Prokopec

Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem

/

Foto: Kalašnikov

Koncern známý hlavně díky stejnojmennému samopalu si dal načas a až čtyři léta po premiéře konceptu tohoto stroje posílá do výroby a prodeje motocykl Iž-49, který je replikou legendárního stroje z 50. let. Zdá se však, že originál nabídl víc.

Ruskou společnost Kalašnikov má většina lidí spojenou se zbraněmi, ovšem jeho záběr je mnohem širší. Před sedmi lety se navíc Rusové rozhodli, že k již vyráběným obrněným či autonomním vozidlům pro armádu přidají dopravní prostředky pro privátní klientelu. Vedle elektromobilu CV-1, jenž měl být odpovědí na Teslu, tedy přišli také s vlastním motocyklem.

Iž byl reminiscencí na ruské poválečné stroje. Přestože na rozdíl od automobilu nedostal bateriový pohon, o žádného drobka nešlo - na délku měřil 2 900 milimetrů, na vahách pak vykázal nemalých 510 kg. Rusové nicméně i tak uváděli, že díky 150 koním a 180 Nm točivého momentu motorka zvládne zrychlení z klidu na stovku za 3,5 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost byla omezena na 250 km/h. Nakolik to byla reálná čísla, již nezjistíme - do prodeje se motorka nikdy nedostala.

Místo toho se v roce 2019 Kalašnikov odhodlal k nové prezentaci. Znovu u toho byl CV-1, vedle něj však tentokrát trůnil i elektrický Iž-49. Jeho název i vzhled přitom odkazovaly na klasickou motorku této značky z roku 1951. Vedle původního konceptu však její parametry již tak oslnivé nebyly. Hmotnost sice klesla jen na 130 kg, což je navzdory přítomnosti baterií působivé, nicméně akumulátor nezveřejněné kapacity měl zajistit dojezd pouhých 80 km. Maximálka pak činila 90 km/h.

Ač Kalašnikov lákal na brzké zahájení výroby, sliby Rusů se ukázaly být stejně věrohodné jako ty Muskovy. Vše navíc ještě ovlivnila invaze na Ukrajinu, která koncern zaměstnala trochu jinak, než si kdokoli před rokem 2022 plánoval. Iž-49 tak nabral opravdu značné zpoždění, nakonec se do výroby podívá. Zatím je nicméně v plánu pouze limitovaná várka 49 strojů, která pochopitelně odkazuje na číslovku v názvu. Původní „třistapadiny“ přitom v letech 1951 až 1958 vzniklo 507 603 kusů.

Sériové provedení si vůči čtyři roky starému konceptu trochu polepšilo, dojezd vzrostl na 100 km a nejvyšší rychlost na 95 km/h. Ve druhém ohledu je tedy nakonec lepší než tři čtvrtě století starý originál, který se rozjel maximálně na onu devadesátku. Při 60kilometrovém tempu ovšem na jednu nádrž ujel 300 km, v tomto ohledu tedy moderna těžce zaostává. Přitom má k dispozici vyšší výkon (13,6 koně nastálo, 27 při špičce), než jaký měl na kontě původní Iž-49 (11,5 koně).


Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem - 1 - Kalasnikov Iz-49 2024 nove foto 01Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem - 2 - Kalasnikov Iz-49 2024 nove foto 02
Iž-49 je elektrickou replikou stejně pojmenované motorky z 50. let. Rusové ji vyráběli na základě dokumentace německých strojů DKW, již tehdejší Sovětský svaz získal v rámci poválečných reparací. Tím se vlastně i vysvětluje, proč ji moderní nástupce v některých ohledech nezvládá překonat. Foto: Kalašnikov

Zdroj: Kalašnikov

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.