Tesla zlevnila svůj největší propadák až o 916 tisíc Kč, dřívější kupce přivádí k šílenství

Noví zájemci jsou jistě rádi, dnešní koupí stále stejného vozu ušetří snadno i na celé další auto. Pro dřívější kupce jde ale o ohromnou ránu do jejich financí a zaujme i motivace Tesly. Ačkoli Elon Musk dříve volal po zrušení dotací, dnes auta takto zlevňuje právě kvůli nim.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla zlevnila svůj největší propadák až o 916 tisíc Kč, dřívější kupce přivádí k šílenství

4.9.2023 | Petr Prokopec

Tesla zlevnila svůj největší propadák až o 916 tisíc Kč, dřívější kupce přivádí k šílenství

/

Foto: Tesla

Noví zájemci jsou jistě rádi, dnešní koupí stále stejného vozu ušetří snadno i na celé další auto. Pro dřívější kupce jde ale o ohromnou ránu do jejich financí a zaujme i motivace Tesly. Ačkoli Elon Musk dříve volal po zrušení dotací, dnes auta takto zlevňuje právě kvůli nim.

Nebude to dnes poprvé, kdy zmíníme stáří Tesel Model S a X. Elektrický sedan dorazil na trh již v roce 2012, premiéra odvozeného SUV se odehrála o tři léta později. Americká automobilka sice od té doby přišla s několika dílčími modernizacemi, morální stáří ale autům nikdo nesebere. Nadšení první kupci si je dokola pořizovat nebudou a pro řadu ostatních zájemců nejsou tyto vozy zajímavé už proto.

Jejich prodeje tak soustavně klesají a dnes již v rámci celkového odbytu Tesly nic podstatného neznamenají. Bavíme se o jednotkách procent veškerých prodejů za Modely S i X dohromady, kdy ten druhý jmenovaný platí za největší propadák značky - třeba v Evropě si jej letos koupilo jen 2 789 lidí. Oslovit už zkrátka moc nemá čím.

Situace v USA není o moc lepší. Dříve tam značka na oba vozy lákala i s pomocí dotací skrze tzv. federální kredit, který byl původně svázán pouze s prvními 200 tisíci prodaných aut. Jakmile tedy nějaký výrobce danou kvótu překročil, již na další peníze kapes daňových poplatníků neměl nárok. Tesla se přes tuto laťku dostala už v roce 2018, Elon Musk pak v roce 2021 dokonce volal po tom, aby vláda dotace zcela zrušila. Dnes se na věc očividně dívá docela jinak.

S příchodem letošního prvního kvartálu se totiž prodeje Modelů S a X propadly na 18měsíční minimum. Jejich výroba naopak vzrostla, a tak Tesle končí stále více neprodaných vozů na skladě. A protože nemá dealery, nechtěná auta zatěžují přímo automobilku. Musk proto zavelel ke slevové jízdě na horské dráze, která má pozoruhodný konec - opětovné vyhovění novým dotačním schématům, která už nejsou spojena s maximálním počtem prodaných aut. To ve výsledku znamená opravdu extrémní snížení cen.

Na počátku letošního roku totiž Model S startoval na 104 990 dolarech (cca 2 343 000 Kč), aktuálně je však k mání od 74 990 USD (cca 1 673 000 Kč), tedy o 30 tisíc dolarů levněji (asi 670 tisíc Kč). Sleva je to pořádná, ještě větší je však v případě onoho nejméně chtěného Modelu X, jehož cena klesla ze 120 990 na 79 990 USD (z cca 2 700 000 na 1 784 000 Kč). To představuje slevu 916 tisíc Kč, kvůli které dosavadní majitelé na fórech doslova zuří, zůstatková hodnota jejich aut klesla během pár měsíců ještě o větší sumu.

Proč Tesla takto riskuje? Jak jsme již naznačili, díky takřka milionovému pádu je elektrické SUV aktuálně znovu k mání i s onou americkou dotací, která může jeho cenu (stejně jako Modelu S) snížit o dalších 7 500 USD (cca 167 400 Kč). To by zájem pochopitelně nakopnout mohlo, je ale otázkou, zda více neztratí iritováním dosavadní klientely. Takové otázky si ale americká automobilka zjevně neklade.


Tesla zlevnila svůj největší propadák až o 916 tisíc Kč, dřívější kupce přivádí k šílenství - 1 - Tesla Model X 2022 oficialni 01Tesla zlevnila svůj největší propadák až o 916 tisíc Kč, dřívější kupce přivádí k šílenství - 2 - Tesla Model X 2022 oficialni 02Tesla zlevnila svůj největší propadák až o 916 tisíc Kč, dřívější kupce přivádí k šílenství - 3 - Tesla Model X 2022 oficialni 03
Model X v USA nově startuje na 1 784 000 Kč, tedy pomalu o milion korun níže než na počátku letošního roku. Automobilka přitom oba své nejstarší vozu zlevnila v sedmi krocích, během nichž se klesalo nejčastěji o 111, občas však až o 245 tisíc korun. Že to současné majitele vozu netěší, nemusíme dodávat. Foto: Tesla

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.