Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
I elektromobily musí na testy emisí, měří se s pomocí tohoto zvláštního zařízení
27.12.2020 | Petr Prokopec
O elektrických autech se mluví jako o bezemisních, znalejší ale vědí, že realita je jiná - nepřímo produkují emise kde čeho a přímo emise pevných částic. Toto zařízení ale měří ještě jiné, ty elektromagnetické.
O elektrických modelech automobilky rády mluví jako o bezemisních. Pravda to není, i přímo emitují spoustu pevných částic, dokonce více než konvenční auta. A nepřímo, v závislosti na energetickém mixu té které země, generují i emise CO2, NOx a v podstatě libovolných dalších škodlivin. Ty druhé jmenované jsou přímo neměřitelné, ty první nikdo neměří, přesto existují emise, jejichž měření se elektrická auta podrobit musí, jen se o nich nemluví.
Připomíná to informace malé chorvatské automobilky Rimac, která ukázala, jak měří emise stále chystaného supersportu C_Two. Řeč pochopitelně není o ničem z výše zmíněného, ale o elektromagnetických emisích, které jsou v podstatné míře vlastní pro změnu jen elektrickým autům. Míněny jsou jimi vlny elektromagnetického pole, které se linou prostorem a nesou elektromagnetickou energii. Pokud je příliš vysoká, může dojít k ovlivnění fungování zařízení okolo vozu, nevyjímaje semafory. Stejně tak může dojít k poškození samotného vozu či okolních aut, pokud ony elektromagnetické emise nejsou dostatečně odstíněné. Hrozí totiž kupříkladu kolaps klimatizace či audio systému.
Právě z těchto důvodů je test na elektromagnetické emise povinný pro všechny typy aut, v případě těch se spalovacími motory jde ale o formalitu. V případě elektromobilů je tomu jinak, neboť zejména kvůli pohonné jednotce je jejich produkce emisí nesrovnatelně vyšší. V rámci procedury ECE R10 jsou proto vozy umístěny do zvukotěsné komory, která je utěsněna, aby byly zaručeny co nejpřesnější výsledky. Vozy jsou zde pak řízeny na dynamometru, kde musí vykázat radiaci mezi 20 MHz a 20 GHz.
Ve srovnání s testy emisí CO2 a NOx přitom dochází na zrcadlení skutečného světa, proto jsou v rámci měřící procedury spuštěna světla, klimatizace a stěrače předního okna. Rimac přitom tento test neabsolvuje pouze jednou. Po úvodním kole totiž dojde k rozebrání vývojových prototypů, jejich úpravě, následnému sestavení a dalšímu měření. To vše je přitom součást běžného schvalovacího procesu, jakkoliv jde o supersport s 1 914 koňmi, který bude vyráběn v omezeném množství.
Chorvatská automobilka přitom počítá s tím, že vzniknout by mělo 150 exemplářů. S podobnou kvótou pak hodlá být svázána i do budoucna u dalších novinek, a to z jednoho prostého důvodu - jejími zákazníky jsou světové automobilky jako Porsche, Hyundai, Aston Martin či Renault. A šéf firmy Mate Rimac ví, že pokud by jim lezl do zelí, dobré vztahy by se zpřetrhaly. Jako malosériový výrobce je chorvatská značka neohrožuje.
I elektromobily produkují emise, přímé. Patří mezi ně také ty elektromagnetické, které jsou limitovány platnými normami. Musí tak být měřeny a každý nový vůz musí platné limity splnit, má-li být homologován. Foto: Rimac
Zdroj: Rimac
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva