Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota zastavila prodej 10 dieselových modelů. Co za důvod skrývají „nesrovnalosti při testování”, nikdo neví
2.2.2024 | Petr Prokopec
Tohle připomíná počátky Dieselgate Volkswagenu, japonská automobilka ale říká, že problém se netýká ani spotřeby, ani výkonu, ani točivého momentu. Tak v čem tedy ony nesrovnalosti, které si vyžádaly zastavení prodejů, vězí?
Loňský rok skončil pro Toyotu velmi dobře, japonský gigant v uplynulých dvanácti měsících prodal 11,2 milionu nových aut a stal se jasnou světovou jedničkou. Na celosvětový trůn usedl už počtvrté, přičemž náskok před druhým Volkswagenem je dvoumilionový. Automobilka pak logicky doufala, že letošek bude ještě lepší, vstup do nového roku se jí ovšem nepodařil ani zdaleka. Toyota totiž pozastavila prodej hned deseti různých modelů, které jsou osazené jedním ze tří dieselových motorů (2,4litrový a 2,8litrový čtyřválec a 3,3litrový šestiválec). Důvodem jsou „nesrovnalosti zjištěné při jejich testování“.
Pozadí celé kauzy je na první pohled poněkud úsměvné. Toyota totiž pověřila nezávislou firmu, aby prozkoumala blíže neupřesněné problémy spojené s fungováním vysokozdvižných vozíků a dalších průmyslových strojů, za nimiž stála divize značky TICO (Toyota Industries Corporation). Ta vyrábí i zmiňované diesely a právě u nich zjistila potíže. Proč je vůbec zkoumala, Toyota neříká, uvádí však, že došlo na pochybení během jejich certifikace. „Během tohoto procesu byl měřen výkon jednotkám používajícím odlišný software, než jakým jsou osazena auta určená pro masovou produkci,“ uvedla automobilka v tiskovém prohlášení.
Co to přesně znamená, nikdo neví. Toyota uvádí, že u motorů se nemá od certifikovaných hodnot lišit, výkon, točivý moment, spotřeba ani emise. Tak v čem je tedy problém, když zhruba 84 tisíc, kterých se má celá věc týkat, mohou být dál využívány? Na předání nových aut zákazníkům nedojde, neboť divize TICO pozastavila dodávky motorů Toyotě a stejně tak Toyota zastavila dodávky již hotových aut. Je to skutečně podivná věc.
Do automobilky navíc v reakci na oznámené podle agentury AP vtrhla policie, a to i když Toyota přislíbila úřadů,, že jejich zástupcům bude povoleno účastnit se nového testování přímo v továrně. Tu si pak hodlá v rámci separovaného vyšetřování proklepnout i japonský ministr dopravy. Ale co se tedy řeší, když nejde o žádný z klíčových parametrů motoru?
Nedává to smysl, přesto jde o Toyotu už o třetí skandál spojený s různými formami certifikace jejích aut v relativně krátkém časovém období. Před několika měsíci se totiž provalilo, že značka upravuje dveřní panely aut dceřiného Daihatsu, jenž míří ke crash testům, aby výsledky z nich byly co nejlepší. Z toho důvodu byly modifikovány i airbagy.
V roce 2022 pak byla nákladní divize Hino shledána vinnou v oblasti falešného testování emisí a spotřeby. V jejím případě šlo přitom o zásadní problém, neboť v kauze figurovaly jednotky prodávané od roku 2003. V tomto ohledu má současná kauza mnohem mladší kořeny, oněch 10 dotčených modelů, mezi které patří Hilux či Land Cruiser, se totiž vyrábí od roku 2020. Co se ale přesně stalo, nám zřejmě hned tak nikdo neřekne.



Jedním z dotčených motorů je 3,3litrový šestiválec, kterým je osazován současný Land Cruiser, stejně jako spřízněný Lexus LX500d. Co přesně je s ním ale špatně, nechápeme ze slov nikoho z dotčených. Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, AP
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 10 hodinamiŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
před 11 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včeraBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom