Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota dokazuje, že zvolila správně. Prodala nejvíc aut za rok v historii světa, elektromobily se na tom podílely z 9 promile
1.2.2024 | Petr Prokopec
Japonci nejsou jen světovou jedničkou za rok 2023 a nevytvořili jen nový vlastní prodejní rekord, postarali se o nejvyšší roční číslo, které kdy v souvislosti s prodeji nových aut poznal tento svět. Elektromobily skoro neprodávají, sázka jiných na ně vedla k pravému opaku.
Toyotě v poslední době někteří lidé nemohli přijít na jméno. Japonská automobilka totiž dle jejich názoru není dostatečně rychlá v rozšiřování nabídky elektromobilů. Takoví si s těmito auty spojují jen pozitiva a sociální jistoty, nedokážou ale rozumně říci, na základě čeho. Prezident japonského gigantu Akio Toyoda se tak kritickými hlasy nenechává rozhodit a dokola opakuje, že Toyota elektrické mánii nepodlehne.
Nedávno uvedl, že i přes veškerou politickou podporu bude mít bateriový pohon v budoucnu na celkových prodejích maximálně 30procentní podíl. Zbytek pak bude spojen se spalovací, hybridní či vodíkovou technikou. Právě to je důvod, proč Toyota nepumpuje peníze do vývoje jen jedním směrem, ale myslí na všechny možnosti. A protože venku jsou výsledky za loňský rok, lze s jistotou říci, že tento přístup zvolila správně.
Celá skupina Toyota, pod kterou spadá také Lexus, Daihatsu a výrobce užitkových aut Hino, totiž během posledních dvanácti měsíců prodala 11 233 039 nových vozů. Tedy o 7,2 procenta více než loni a nejvíce ve své i celé automobilové historii. Koncern Volkswagen na druhém místě Japonci překonali o nejeden parník, neboť Němci na mají kontě „jen” 9,24 milionu aut. Jsou to přitom hlavně oni, kdo o elektromobilitě mluví od rána do večera, přičemž s ní spojují jen a pouze růst. Zatím ale u nich došlo pouze na pád, ještě v roce 2018 měl VW na kontě 10,8 milionu registrací.
Ani někdejší rekord německého koncernu by však aktuálně na Toyotu nestačil. Tato značka má přitom za loňský rok na kontě 8 634 425 prodaných nových aut, zatímco Lexus přihodil 824 258 registrací. Luxusní odnož dosáhla neskutečného 132procentního růstu, zatímco mateřská automobilka má na kontě „pouze“ 4,3procentní zlepšení. Daihatsu je pak spojeno s 790 441 prodanými vozy a 3,2procentním zlepšením, jedinou černou ovcí ve skupině je tak Hino (-9,8 procenta a 135 203 registrací).
Za dechberoucím rekordem Toyoty pak rozhodně nestojí elektromobily, těch bylo totiž prodáno pouze 104 018 kusů. Ano, ve srovnání s rokem 2022 jde o vzestup o 325,2 procenta, ovšem v rámci celkových registrací tu máme jen kapku vody v moři - na bateriový pohon totiž připadá pouze 0,926 procenta všech prodejů, tedy něco málo přes 9 promile. To je skoro nic. Je srovnání s tím jsou na tom přitom lépe plug-in hybridní modely skupiny (124 755 ks), na klasické hybridy pak připadá 3 420 004 registrací. Na čistě spalovací pohon ovšem drtivých 7 553 482 ks.
Lze už jen dodat, že třetí příčku v rámci celého světa obsadili Korejci se značkami Hyundai, Kia a Genesis, jenž mají na kontě 7,32 milionu prodaných aut. Koncerny General Motors a Stellantis se pak zatím výsledky za loňský rok ještě nepochlubily, v tom předloňském ale dosáhly na 5,93 a 5,84 milionu registrací. Skupina Renault pak prodala 2 235 345 nových vozů, k čemuž lze v rámci aliance přičíst 3 225 632 aut Nissanu. Pořadí je tak pomalu dané už i pod pódiem.
Elektrické SUV bZ4X je v případě japonské automobilky spíše do počtu, prim v jejím případě hrají spalovací auta následovaná těmi hybridními. Daný přístup se přitom evidentně vyplácí, výše než loni totiž gigant ze země vycházejícího slunce ještě nevystoupal. Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, Volkswagen, Hyundai, Renault, Nissan
Bleskovky
- Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
před 2 hodinami - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024 - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
11.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Zanáška míří do Hořic s respektem i odhodláním 10:00
- Dvě druhá místa v Hengelu pro Petra Najmana včera 20:56
- Vítězný double pro Nicholase Spinelliho včera 12:00
- Dvě španělská vítězství v RBRC včera 11:00
- Červený vyhrál dvakrát v Hengelu včera 08:00
Nejčtenější články
- Je nelegální vyrábět Alfu Romeo v Polsku, stěžují si politici. Byla by jinak o čtvrt milionu dražší, vrací ránu Tavares
13.4.2024 - Nejbrutálnější Bugatti všech dob je hotové. Je prý tak rychlé, že dokáže ujet i vozům Formule 1
13.4.2024 - K mání je dokonalý stroj času, dodnes nové BMW řady 3 z dob, kdy Jágr ještě válel za Pittsburgh
13.4.2024 - Samsung dostal smutný dárek, po 30 letech končí v automobilové branži. Nové modely už nebudou
13.4.2024 - Nový čínský soupeř Škody Fabia se začal prodávat v Německu. S výkonem 195 koní stojí jen o 18 tisíc Kč víc
13.4.2024
Živá témata na fóru
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.14. 11:08 - mattonecz
- BMW Divize 05.14. 10:50 - M.Z.
- Video a Nordschleife, the best of 05.14. 10:48 - M.Z.
- Onboard videa 05.13. 23:31 - Truck Daškam
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.13. 15:58 - řidičBOB
- Suzuki obecně 05.13. 11:51 - jarka
- Lampárna (stěžovatelna) 05.12. 17:57 - PepaSFI
- S větrem ve vlasech.... 05.12. 16:27 - pavproch