Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit

Cesta z vrcholu slávy kamsi k blízkosti úplného dna je někdy rychlejší, než by kohokoli mohlo napadnout. Tohle auto se nedávno stalo prodejně vůbec nejrychleji rostoucím čínským autem v Evropě, teď zažívá krušnější chvilky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit

19.5.2021 | Petr Miler

Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit

/

Foto: Geely

Cesta z vrcholu slávy kamsi k blízkosti úplného dna je někdy rychlejší, než by kohokoli mohlo napadnout. Tohle auto se nedávno stalo prodejně vůbec nejrychleji rostoucím čínským autem v Evropě, teď zažívá krušnější chvilky.

S velkou silou přichází velká zodpovědnost, říká se. Na vlastní kůži to teď zažívá čínské Geely, kterému se v poslední dobou velmi daří při jeho expanzi mimo svou domovinu. Jeho klíčové SUV s poněkud svérázným jménem Coolray je nyní prodejně nejrychleji rostoucím „Číňanem” v Rusku, a tedy i v Evropě. A také v absolutních číslech míří stále výš - největší čínská automobilka může konečně tvrdit, že jej prodává po tisících. Není to ovšem jen důvodem k radosti.

Na fóru běloruských majitelů tohoto modelu se totiž začala šířit informace, že na voze byl objeven závažný nedostatek na rozvodu paliva, který může vést až ke vznícení. A do chvíle opravy jsou majitelé žádáni, aby auto vůbec nepoužívali. Že se informace šíří v prvé řadě právě v Bělorusku, není náhodou, neboť všechny Coolraye pro Evropu jsou vyráběny v tamní fabrice značky a také se jich v Minsku a okolí dost prodává.

Oficiální svolávací akce byla vyhlášena zatím právě tam, ve stejném duchu ji ale připravuje rovněž ruský Rosstandart. Podle jeho informací se problém týká 7 865 aut, z nichž 5 746 bylo prodáno právě v Rusku. Problémem je materiál palivových trubek, který má tendenci za blíže nespecifikovaných okolností praskat. Pak z něj začne vytékat benzin a v takovém případě je požár vždy na spadnutí.

Dostupné dokumenty říkají, že problém je identifikovatelný podle citelného zápachu benzinu v kabině, to je ale trochu knížecí rada - když už je palivo cítit uvnitř, raději bychom z vozu utíkali, k požáru může dojít i dříve, než kdokoli z posádky cokoli ucítí. Proto také žádost o odstavení automobilu a vyčkání momentu opravy.

Pro Geely je to samozřejmě nepříjemná situace - jednak morálně, ale i fakticky, opravit skoro 8 tisíc aut nebude rychlé ani levné. Navíc jde v krátkém sledu o druhý podobný problém, který se týká čínský SUV nabízených v Evropě. Inu, jejich velmi atraktivní ceny nepřichází bez rizika, to je třeba vzít jako fakt. Přestože nepochybujeme o tom, že auta renomovanějších značek jsou dražší i kvůli regulatorním záležitostem, dražší pracovní síle či právě kvůli jejich zvučnějším jménům, což zákazníka nemusí až tak zajímat, náklady na vývoj a výrobu jistě budou též součástí příběhu.

Je například vzácné vidět Číňany testovat cokoli v opravdu tuhých mrazech, to „západní” značky dělají zcela samozřejmě. Právě odtud bude zřejmě vanout vítr - v Rusku je větší zima než v Číně a některé části vozů na nízké teploty nemusí být řádně připraveny.


Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit - 1 - Geely Coolray 2020 Evropa poradne 07Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit - 2 - Geely Coolray 2020 Evropa poradne 08Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit - 3 - Geely Coolray 2020 Evropa poradne 10Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit - 4 - Geely Coolray 2020 Evropa poradne 27Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit - 5 - Geely Coolray 2020 Evropa poradne 30Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit - 6 - Geely Coolray 2020 Evropa poradne 29
Geely svůj nový Coolray loni prezentovalo v poněkud ohnivě stylizovaných fotkách. To jistě ještě netušilo, že letos bude muset téměř veškerou evropskou produkci stáhnout kvůli riziku požáru. Foto: Geely

Zdroje: Geely Club Belarus, Rosstandart

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.