Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými
26.8.2023 | Petr Prokopec
Některé tradiční automobilky sází na to, že evropští zákazníci, evropské firmy, evropští politici čínská auta prostě odmítnou. Nestane se to, ostatně se to neděje už nyní, jak dokládá nejnovější zářez Nia.
Asi nemusíme připomínat, že se EU v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu pokouší odříznout od ruské ropy a plynu. S nápomocnou rukou se vytasili zejména Norové, kteří tak ovšem dokazují, že jsou jedněmi z největších pokrytců na světě. Tato země totiž vehementně prosazuje elektrifikaci, dokonce natolik, že nevhodné jsou pro ni už i plug-in hybridy. Pokud tedy kdokoli bude chtít od 1. listopadu 2024 provozovat v hlavním městě Oslu taxislužbu, bude muset nabízet svezení pouze v elektrických vozech.
Norové tak sice letos v tichosti navyšují těžbu ropy a zemního plynu o 13 procent oproti loňskému roku, přičemž jejich expanze do Barentsova moře je terčem kritiky snad každé environmentální organizace, veřejně ale mluví pouze o čisté dopravě. Na její extrémní subvencování by ovšem tento stát neměl, kdyby se veškeré další země chovaly podobně - hned 70 procent veškerých fosilních paliv totiž Norové vyváží. Sami pak profitují ze své polohy, neboť elektřinu vyrábí hlavně ve vodních elektrárnách.
Známé norské pokrytectví ale nechme stranou, soustředit se nyní budeme na ony podmínky spojené s provozem taxíků. Ty totiž představují do hladka umetenou cestičku pro čínské firmy, které toho neváhají využít. A momentálně zaznamenali další zvrat ve svém průlomu na evropské trhy, po kterém roky tak touží. Posledním úspěchem se chlubí Nio, které se dle nového kontraktu stává dodavatelem číslo jedna pro společnost Oslo Taxi. Ta je největším poskytovatelem přepravních služeb v zemi, přičemž disponuje flotilou čítající přes 13 tisíc aut. Že zakrátko většina z nich či rovnou všechny ponesou logo čínské značky, netřeba dodávat.
Je ale nakonec pochopitelné, proč volba padla na Nio a ne třeba na VW, který kdysi norskému trhu vládl. Tato společnost totiž nespoléhá pouze na dobíjecí stanice, ale své elektromobily navrhla tak, aby jejich baterie bylo možné také vyměnit. Daná operace zabere pouhých šest minut, tedy srovnatelnou dobu, jakou trávíte na benzince. Dojezd pak sice bude kratší než u spalovacích aut, ve městě by se ale nemělo jednat o problém. Vozy Nio lze navíc koupit bez baterií a ty následně pronajmout, což má pozitivní vliv na cash flow provozovatele.
Podrobnosti dohody zatím nejsou známy, pročež není jisté, zda ony výměnné stanice budou sloužit pouze taxikářům nebo i širší veřejnosti. Nejde však jen o tento aspekt, další otazníky jsou spojené také se servisy. Pokud by totiž společnost Oslo Taxi skutečně s celou flotilou přešla ke značce Nio, pak je třeba zajistit, že taxikáři nebudou marnit čas pouze u dobíječek, ale také při opravách - ať již v důsledku selhání některého z komponentů, nebo kvůli havárii.
Pokud nicméně Nio odvede ve všech ohledech práci na jedničku, pak se Číňanům brána do Evropy otevírá dokořán. Řada cestujících totiž z prvé ruky pozná, že nových čínských aut se není třeba bát. A jestli taxikáři budou spokojeni také s dojezdem, výdrží a kvalitou, není důvod, proč by palec nahoru neměli ukázat také běžní lidé. Zvláště když jedním z pozitiv je i výrazně nižší cena oproti evropské konkurenci.






Přepravní služby v norském Oslu musí být od listopadu příštího roku realizovány pouze v čistě bezemisních vozech, tedy v elektromobilech. Obří zakázku přitom získali Číňané, je to zásadní zvrat v příběhu jejich snah o dobytí Evropy. Foto: Nio
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
před 3 hodinami (3)Nové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
včera (4)První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025 (4)
Nejnovější články
Toto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
před hodinouNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
před 2 hodinamiČínské Porsche za cenu Škody vyzvala násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
před 3 hodinami (3)Volskwagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
před 4 hodinamiCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva