V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými

Některé tradiční automobilky sází na to, že evropští zákazníci, evropské firmy, evropští politici čínská auta prostě odmítnou. Nestane se to, ostatně se to neděje už nyní, jak dokládá nejnovější zářez Nia.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými

26.8.2023 | Petr Prokopec

V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými

/

Foto: Nio

Některé tradiční automobilky sází na to, že evropští zákazníci, evropské firmy, evropští politici čínská auta prostě odmítnou. Nestane se to, ostatně se to neděje už nyní, jak dokládá nejnovější zářez Nia.

Asi nemusíme připomínat, že se EU v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu pokouší odříznout od ruské ropy a plynu. S nápomocnou rukou se vytasili zejména Norové, kteří tak ovšem dokazují, že jsou jedněmi z největších pokrytců na světě. Tato země totiž vehementně prosazuje elektrifikaci, dokonce natolik, že nevhodné jsou pro ni už i plug-in hybridy. Pokud tedy kdokoli bude chtít od 1. listopadu 2024 provozovat v hlavním městě Oslu taxislužbu, bude muset nabízet svezení pouze v elektrických vozech.

Norové tak sice letos v tichosti navyšují těžbu ropy a zemního plynu o 13 procent oproti loňskému roku, přičemž jejich expanze do Barentsova moře je terčem kritiky snad každé environmentální organizace, veřejně ale mluví pouze o čisté dopravě. Na její extrémní subvencování by ovšem tento stát neměl, kdyby se veškeré další země chovaly podobně - hned 70 procent veškerých fosilních paliv totiž Norové vyváží. Sami pak profitují ze své polohy, neboť elektřinu vyrábí hlavně ve vodních elektrárnách.

Známé norské pokrytectví ale nechme stranou, soustředit se nyní budeme na ony podmínky spojené s provozem taxíků. Ty totiž představují do hladka umetenou cestičku pro čínské firmy, které toho neváhají využít. A momentálně zaznamenali další zvrat ve svém průlomu na evropské trhy, po kterém roky tak touží. Posledním úspěchem se chlubí Nio, které se dle nového kontraktu stává dodavatelem číslo jedna pro společnost Oslo Taxi. Ta je největším poskytovatelem přepravních služeb v zemi, přičemž disponuje flotilou čítající přes 13 tisíc aut. Že zakrátko většina z nich či rovnou všechny ponesou logo čínské značky, netřeba dodávat.

Je ale nakonec pochopitelné, proč volba padla na Nio a ne třeba na VW, který kdysi norskému trhu vládl. Tato společnost totiž nespoléhá pouze na dobíjecí stanice, ale své elektromobily navrhla tak, aby jejich baterie bylo možné také vyměnit. Daná operace zabere pouhých šest minut, tedy srovnatelnou dobu, jakou trávíte na benzince. Dojezd pak sice bude kratší než u spalovacích aut, ve městě by se ale nemělo jednat o problém. Vozy Nio lze navíc koupit bez baterií a ty následně pronajmout, což má pozitivní vliv na cash flow provozovatele.

Podrobnosti dohody zatím nejsou známy, pročež není jisté, zda ony výměnné stanice budou sloužit pouze taxikářům nebo i širší veřejnosti. Nejde však jen o tento aspekt, další otazníky jsou spojené také se servisy. Pokud by totiž společnost Oslo Taxi skutečně s celou flotilou přešla ke značce Nio, pak je třeba zajistit, že taxikáři nebudou marnit čas pouze u dobíječek, ale také při opravách - ať již v důsledku selhání některého z komponentů, nebo kvůli havárii.

Pokud nicméně Nio odvede ve všech ohledech práci na jedničku, pak se Číňanům brána do Evropy otevírá dokořán. Řada cestujících totiž z prvé ruky pozná, že nových čínských aut se není třeba bát. A jestli taxikáři budou spokojeni také s dojezdem, výdrží a kvalitou, není důvod, proč by palec nahoru neměli ukázat také běžní lidé. Zvláště když jedním z pozitiv je i výrazně nižší cena oproti evropské konkurenci.


V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými - 1 - Nio ET7 2022 prvni sada 01V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými - 2 - Nio ET7 2022 prvni sada 02V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými - 3 - Nio ET7 2022 prvni sada 03V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými - 4 - Nio ET7 2022 prvni sada 04V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými - 5 - Nio ET7 2022 prvni sada 05V průlomu čínských aut do Evropy nastal další zásadní zvrat, už se stěží znovu stanou přehlíženými - 6 - Nio ET7 2022 prvni sada 06
Přepravní služby v norském Oslu musí být od listopadu příštího roku realizovány pouze v čistě bezemisních vozech, tedy v elektromobilech. Obří zakázku přitom získali Číňané, je to zásadní zvrat v příběhu jejich snah o dobytí Evropy. Foto: Nio

Zdroj: Auto Evolution

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše