Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Velké motory s manuálními převodovkami se nečekaně vrací do hry, staromilci mají velký den
28.4.2022 | Petr Prokopec
Obojímu už skeptici dávno vystavili parte - manuální převodovky jsou druhem na vymření a v kombinaci s jakkoli většími motory to platí dvojnásob. Přesto se v tuto chvíli nečekaně odhalují dva vozy nabízející právě to, v jednom případě jde dokonce o nejsilnější auto s ručním řazením v Evropě.
Ještě před pár lety se zdálo, že manuální převodovky mohou takříkajíc stříhat metr. Ze své nabídky je začalo vyřazovat stále více automobilek, navíc nešlo pouze o ty prémiové. Velké čistky se odehrály také v mainstreamu, a to paradoxně hlavně u verzí, kde je část nadšenců vyhledávala. Důvodů je spousta, od regulatorních přes nákladové a technické až po měnící se preference kupců, tak či onak se zdálo být vymalováno.
Jak se nicméně ukázalo v roce 2016, zákazníků toužících po větším zapojení do hry a tedy po ručním řazení je pořád dost. Pro Porsche tak byl neskutečný úspěch limitované edice 911 R budíčkem, který značka rozhodně nezaklapla. Místo toho vyskočila jak ranní ptáče a pustila se do díla. Záhy tak trojici pedálů vyfasovalo i provedení GT3, přičemž u nové generace 992 se již Porsche ani neodvažovalo odhalit některé vrcholné deriváty pouze s automatem. Místo toho zákazníkům nabídlo obě převodovky, tedy i tu manuální.
Automobilka z Zuffenhausenu přitom není jediným výrobcem, který se dokázal poučit ze svých vlastních chyb. Dalším je Toyota, jejíž Supra páté generace byla ihned po premiéře nemalou měrou kritizována. V prvé řadě za tím stál design, který přece jen nepadl do oka každému. Mnohem podstatnější však bylo, že kupé na rozdíl od čtvrté generace již nebylo výkladní skříní japonských technologií. Místo toho se dočkalo mnoha komponentů od BMW, a to včetně motorů. S těmi ale dorazil jen automat, přestože spřízněné Z4 manuál má, jakkoli pouze ve čtyřválcové verzi.
Negativní přijetí pochopitelně Toyota zaznamenala, oproti takovému BMW, které na kritiku dlouhodobě neumí reagovat, se nicméně Japonci opravdu chytli za nos. I díky mnoha neoficiálním konverzím totiž jednoznačně viděli, kolik peněz jim uniká. A jelikož mechanický základ vozu umožnil příchod manuálu poměrně levnou cestou, bylo rozhodnuto. Nyní si tak můžeme představit Toyotu Supra modelového roku 2023, u které zákazníci budou moci po třech pedálech skutečně sáhnout. Navíc ne jen v kombinaci se základním dvoulitrem.
Manuál bude možné naopak spárovat pouze s třílitrovým šestiválcem, jehož výkon činí 387 koní a točivý moment 497 Nm. Data o jízdní dynamice automobilka prozatím neposkytla, uvedla však, že tým techniků kromě úprav středového tunelu odstranil i některé nepotřebné komponenty jako třeba akustický paket. Manuální provedení by tak nemělo být lehčí o několik desítek kilogramů jen díky samotné převodovce, která neváží tolik jako automat, ale i o dalších pár deka s ohledem na tuto dietu.
Jen u toho se Toyota nezastavila, dále totiž došlo na zkrácení stálého převodu a optimalizaci točivého momentu v případě, kdy na spojku dupnete či ji vyšlápnete. Pokud se vám ale tato elektronická berlička nelíbí, stačí vůz přepnout do sportovního režimu, kdy je deaktivována. Okruhový režim pak umožňuje snadnější drifty, zatímco trakční a stabilizační kontrola, stejně jako stabilizátory byly překalibrovány. Mimo to dorazila i funkce Hairpin+ určená pro točivé okresky.
Více si o této verzi řekneme během léta, kdy mají být zveřejněny podrobné specifikace i ceny. Přičemž stejně tak bude jisté, zda manuální Supra dorazí také do Evropy. Aktuálně se tak můžeme vrátit k Porsche, jenž oficiálně odhalilo nové provedení Sport Classic oficiálně. Máme tedy definitivně potvrzeno, že o pohon kupé ze Zuffenhausenu se opravdu stará 3,7litrový přeplňovaný šestiválec z modelu Turbo. To je ovšem k dispozici jen s automatem a pohonem všech kol.
Nová limitka, která bude k mání v 1 250 kusech, nicméně dostane do vínku jak manuál, tak pohon zadních kol. Na ta přitom zamíří 550 koní, což je sice méně než u Turba či Turba S, ovšem stále zde máme nejvýkonnější sériově vyráběný „manuální model”, jaký si Evropané mohou koupit. Levně je však kupé rozhodně nevyjde, neboť v Německu byla základní cena stanovena na 274 714 Eur (cca 6,75 milionu Kč), což oproti Porsche 911 Turbo představuje zdražení o zhruba 80 000 Eur (1,96 mil. Kč).
Dá se nicméně předpokládat, že i přes tento skok provedení Sport Classic zmizí rychleji než pára nad hrncem, ostatně předchozí taková edice byla vyprodána během osmačtyřiceti hodin. A výše zmiňovaná varianta 911 R v době debutu již vůbec nebyla k mání. Nelze se tomu divit, neboť neznáme nikoho, koho by tyto vozy neoslovily. U novinky to platí především, neboť s vysokým výkonem je spárován jak legendární kachní ocas, tak litá kola v retro stylu.
Stejně jako Toyota přitom i Porsche u novinky odstranilo některé odhlučňující prvky a zároveň vyrukovalo se speciálně naladěným sportovním výfukem. Je tak dost možné, že někde bude 911 Sport Classic i porušovat zvukové normy. Byť je pochopitelně otázkou, zda s ním některý z majitelů bude vůbec jezdit, neboť očekávat se dá prakticky okamžité navyšování hodnoty. Zvláště když dorazila i karbonová kapota a střecha, které provedení Turbo nemá.
Suma sumárum tak lze říci, že manuály se vrací do hry, i když víceméně jen ve vyšší nebo vrcholné lize. Automobilky totiž zjistily, že někteří zákazníci jsou ochotni za taková auta zaplatit majlant. Nepočítáme však s tím, že by tento zájem pohnul s italskými automobilkami sídlícími v Maranellu a Sant'Agata Bolognese. Dá se to ale pochopit, neboť co Ferrari a Lamborghini vyrobí dohromady za rok, to pro Porsche představuje zhruba půlměsíční odbyt.






























Porsche 911 Sport Classic se představilo oficiálně... Foto: Porsche
...přičemž s manuální převodovkou konečně přichází také Supra páté generace. V obou případech mají auta ryzí šestiválcová turba, to zní v dubnu 2022 jako aprílový žert. Foto: Toyota
Zdroj: Porsche, Toyota
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 11 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva