Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vietnamec, který i v Česku vydělal jmění na nudlích, pěchuje do své chřadnoucí automobilky další a další miliardy
29.4.2024 | Petr Prokopec
V byznysu je třeba umět si přiznat i to, že jste prostě šlápli vedle. A zachránit to, co se ještě zachránit dá. Pham Nhat Vuong ale automobilku VinFast bere jako své čtvrté dítě, což ho může přivést na mizinu.
Charlie Chaplin prý kdysi řekl, že žena dokáže z muže udělat milionáře. Ovšem jen z takového, který byl dříve miliardářem. S tím Pham Nhat Vuong, nejbohatší člověk ve Vietnamu, který po studiích geologie vydělal jmění i díky instantním nudlím prodávaným také v Česku, problém nemá - záhy po studiích si vzal svou školní lásku, se kterou je dodnes a vychovává s ní tři děti ve stále větším blahobytu. Upravenou podobu tohoto citátu, podle níž vás do stejné situace může přimět i nezměrná láska k autům, ale okusit může.
Phamovo jmění je sice aktuálně odhadováno na 4,5 miliardy dolarů, tedy na nějakých 106 miliard korun, pětapadesátiletý Vietnamec však má nakročeno k tomu, aby se stal milionářem kvůli své automobilce VinFast. Tu založil v roce 2017 a zprvu vsadil na techniku BMW a Opelu, kterou VinFast zabalil do lákavého kabátu od Pininfariny. Byl z toho slušný úspěch, neboť společnost zvaná VinFast nabízela své prvotiny vcelku levně. A protože byly postavené ze spolehlivých komponentů, nedala se jim vytknout ani špatná kvalita. Zdálo se tedy, že vůbec první vietnamská národní automobilka bude prosperovat.
Následně se však VinFast rozhodl, že skutečně růst zvládne jen s pomocí elektromobilů vlastní konstrukce. Tím v podstatě jeho vzestup ke hvězdám skončil a místo toho přišel sešup do pekla. Ten jsme mapovali vcelku podrobně, přičemž minulý týden vyšlo definitivně najevo, že i nepříliš okouzlující prodeje jsou dílem podvodu. Automobilka totiž většinu dodaných aut registruje na firmy spadající pod stejný konglomerát VinGroup, které je ovšem ani nepoužívají. Místo toho došlo k jejich zaparkování uprostřed polí, o víc než fiktivní prodej nešlo.
Pham má ale zjevně pocit, že VinFast je jeho čtvrtým dítětem, a proto se s ním nehodlá v žádném případě rozloučit. Místo toho kolegové z Auto News zmiňují, že automobilku čeká opravdu nemalá finanční injekce - Pham do ní totiž hodlá ze svého napumpovat 1 miliardu dolarů (23,5 mld. Kč), tedy ekvivalent zhruba čtvrtiny svého majetku. Během schůzky s akcionáři v Hanoji pak dodal, že je ochoten i k větším investicím. „Dáme do VinFastu veškeré naše zdroje,“ uvedl. To zní docela dogmaticky.
Vietnamská automobilka přitom pálí peníze jako jedna obří pec. VinFast staví za 2 miliardy dolarů továrnu v Severní Karolíně, aby byla blíže americkému publiku. Zároveň zvažuje i plány týkající se podniků v Indii a Indonésii. Pomůže to ovšem? Tím si nejsme jisti. Elektromobily dnes nabízí kdekdo, většina z nich je přitom kvalitnější a ověnčená lepšími parametry. Třeba takový VinFast VF8 totiž nabízí maximálně 470 kilometrů dojezdu, i když se jedná o údaj na bázi metodiky WLTP a SUV užívá baterie o kapacitě 87,7 kWh. A výkon maximálně 408 koní dnes v elektrickém světě taktéž bůhvíco.
Je samozřejmě možné, že americká továrna navýší aktuálně dost mizernou kvalitu, jenže dělníci v ní budou pobírat daleko víc než zaměstnanci ve Vietnamu. Přitom cena vozu je už není nemístně vysoká. Jakmile tedy dojde ještě na další zdražení, šance VinFastu na úspěch budou ještě menší. Pham ale ucuknout nemíní a místo toho věří, že již příští rok se společnost dostane do zisku. Jak? To je záhadou nejen pro nás.
Elektrické SUV VF8 je sice možná pohledné, tím však jeho pozitiva končí. Kladně totiž nelze hovořit ani o dynamice, ani o dojezdu, ani o kvalitě a už vůbec ne o ceně. Pham Nhat Vuong však přesto do firmy pěchuje další peníze a dodává, že ji nikdy nenechá padnout. Foto: VinFast
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 10 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
před 6 hodinami - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
před 7 hodinami - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před 9 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 10 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva