Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vydělal si u Googlu 2,7 miliardy a chtěl ho okrást. Zaplatit musí 4 a má jít na roky za mříže
1.8.2020 | Petr Prokopec
Chtěl být králem autonomních technologií a v historii být zapsán jako vynálezce aut bez řidiče. Možná k tomu neměl daleko, jeho hamižnost jej ale z vrcholu poslala na samotné dno.
Anthony Lewandovski chtěl být druhým Alexandrem Grahamem Bellem. Jen namísto vynálezu telefonu chtěl být již navěky spojen s autonomním řízením. Zpočátku měl slušně našlápnuto k tomu, aby se mu jeho sen splnil - již jako náctiletý vytvářel webové stránky pro kalifornské firmy, v pětadvaceti pak měl na kontě řadu prestižních trofejí, z nichž mnohé vyhrál s roboty postavenými z Lega. A ještě větší uznání si vysloužil jeho autonomní motocykl Ghost Rider.
S touto reputací Levandowski zamířil ke Googlu, kde stál za zrodem divize Waymo, v jejímž vedení byl až do roku 2016. Jako vysoce postavený manažer za svou práci postupně dostal 120 milionů dolarů, dnešním kursem skoro 2,7 miliardy Kč, chtěl ale víc. Před čtyřmi lety se tak Levandowski s firmou rozloučil a založil si vlastní společnost Otto, která měla vozy s autopilotem dostat na silnice v co nejrychlejším možném termín.
Nebylo by na tom nic špatného, kdyby si ale dnes čtyřicetiletý technik nevzal s sebou 9,7 GB dat svého bývalého chlebodárce, které měl přes zmíněné Otto dostat do náruče firmy Uber. Ta Otto rychle převzala za 680 milionů dolarů (15,1 miliardy korun) a je nanejvýš pravděpodobné, že Uber od začátku počítal s tím, že si s sebou Levandowski výsledky vývoje Wayma přinese. Jestli tomu tak bylo nebo nikoli, už se nikdy nedozvíme, Google se s Uberem vyrovnal mimosoudně. Sám Lewandowski ale před soudem skončil a státní zástupci jej nešetří.
„V jistou chvíli chtěl být vnímán, jak to alespoň Levandowskiho činy naznačují, jako jediný vynálezce autonomního řízení, stejně jako je Alexandrovi Grahamu Bellovi připisován vynález telefonu,“ uvádí prokuratura, která se připravuje na soudní proces startující už příštím týden. Někdejšího krále autonomních technologií chtějí poslat do vězení na více jak 2 roky (27 měsíců), což není za odcizení 14 tisíc dokumentů zrovna mírný trest. Navíc není jediný.
Na Levandowskim již Google v odděleném sporu vysoudil odškodné ve výši 179 milionů dolarů (cca 4 mld. Kč) za krádež duševního vlastnictví. Dva týdny po tomto verdiktu pak oznámil spolupráci s vyšetřovateli. Zároveň se přiznal prakticky ke všem špatným skutkům, načež bylo 32 obvinění z celkových 33 staženo. Pokud by se tak nestalo, Levandowskimu hrozilo až 10leté vězení.
Více než dva roky mu ale hrozí pořád a podle hříšníkova obhájce je to příliš mnoho, zvláště v této době. Levandowskiho právník totiž uvádí, že pokud dojde v amerických věznicích na rozšíření koronaviru, znamenalo by to pro jeho klienta rozsudek smrti. Proto by dle obhajoby měl bývalý zaměstnanec Googlu a Uberu strávit nanejvýš 12 měsíců v domácím vězení a poté by si odsloužit veřejně prospěšné práce. Na čí stranu se soud přikloní, uvidíme příští týden - prokuratura chce i po dohod%ě exemplární trest jako hrozbu pro další, které by napadlo jednat podobně.
Anthony Levandowski chtěl být druhým Alexandrem Grahamem Bellem, za krádež duševního vlastnictví ale musí zaplatit čtyři miliardy korun a ještě mu hrozí více než dvouleté vězení. Foto: Uber, Otto
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva