Výroba aut v Koreji zkolabovala, nečekejte, že je v dohledné době půjde koupit

Už údaje za celý měsíc nevěstí nic dobrého, současná realita je ale ještě mnohem horší. Některá auta Korejci naštěstí vyrábí mimo svou domovinu, pro ty jim ale zase mohou chybět díly.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Výroba aut v Koreji zkolabovala, nečekejte, že je v dohledné době půjde koupit

13.3.2020 | Petr Prokopec

Výroba aut v Koreji zkolabovala, nečekejte, že je v dohledné době půjde koupit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už údaje za celý měsíc nevěstí nic dobrého, současná realita je ale ještě mnohem horší. Některá auta Korejci naštěstí vyrábí mimo svou domovinu, pro ty jim ale zase mohou chybět díly.

Je jasné, že minimálně v nejbližších týdnech bude veškerému zpravodajství vládnout koronavirus. Nová infekční epidemie zasáhla celý svět, očekávat tak lze citelný ekonomický pokles. Jednotlivými vládami jsou postupně přijímána stále tvrdší opatření, jež vedou k uzavírání prakticky všech míst, kde dochází na kontakt většího počtu lidí. I ta otevřená však mnohdy zejí prázdnotou, neboť lidé mají obavy i bez omezení. Zákazníci se tak přesouvají z kamenných obchodů na internet, kde navíc nakupují jen to nejnutnější.

Tratit na této situaci bude především automobilový sektor, neboť pořízení nového vozu pro většinu lidí momentálně není ani prioritou, ani nutností. Pokud tedy v následujících týdnech bude řeč o prodejích a výrobě, je třeba se připravit hlavně na záporná čísla. Ta se netýkají pouze Číny, důsledky pandemie pociťuje už i Jižní Korea. Tamní produkce nových aut v únoru poklesla o 26,4 procenta na 189 tisíc kusů ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. To zní samo o sobě hrozivě, realita je ještě horší - podle odhadů tamní automobilové asociace se na konci měsíce výroba propadla spíše na čtvrtinu, ne o čtvrtinu.

Stojí za tím absence mnoha komponentů vyráběných právě v Číně a zavřené továrny kvůli epidemii v samotné Koreji. Dole jsou tak i prodeje, kdy ty domácí poklesly o 18,8 procenta na 97 tisíc kusů, zatímco v případě exportu tu máme 25procentní pád a 123 tisíc vyvezených aut. To jsou samozřejmě o dost lepší než čínská čísla, nicméně je třeba znovu dodat, že ještě v polovině bylo v této zemi evidováno „pouze“ jednadvacet nakažených, přičemž míra úmrtnosti v zemi byla pouhých 0,8 %.

Korejci tedy jinými slovy během druhého letošního měsíce ještě neměli takový důvod k panice, jaký mají nyní. Dnes Korea hovoří o více než 8 000 infikovaných a takřka 70 mrtvých. Aktuálně tedy dochází k mnoha preventivním opatřením, jež doposud ještě relativně navštěvované showroomy v podstatě definitivně vyprázdní. Data za březen tak budou stoprocentně spojena s daleko horším pádem a pokud máte spadeno na některé z aut vyráběných v Koreji, raději s nákupem neváhejte - už minulý měsíc Huyundai a Kia varovaly, že auta v dalších měsících jednoduše nebudou.


Výroba aut v Koreji zkolabovala, nečekejte, že je v dohledné době půjde koupit - 1 - Jizni Korea vyroba 2020 koronavirus 01Výroba aut v Koreji zkolabovala, nečekejte, že je v dohledné době půjde koupit - 2 - Jizni Korea vyroba 2020 koronavirus 02Výroba aut v Koreji zkolabovala, nečekejte, že je v dohledné době půjde koupit - 3 - Jizni Korea vyroba 2020 koronavirus 03
Už na první pohled je pád výroby i prodejů v Jižní Koreji dramatický, reflektuje ale celý měsíc - na jeho konci už to v Soulu a okolí vypadalo podobně jako v Číně

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše