Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výroba nejžádanějšího vozu v době COVIDu stojí, ukazuje chaos dnešního světa aut
31.1.2021 | Petr Miler
Pro normálního člověka obtížně pochopitelná situace se týká spousty automobilů, nejmarkantnější je ale na případu toho, jehož prodeje rostou a jehož výroba přesto znovu a znovu stojí, na nové Corvette.
Před pár dny jsem se svou partnerkou výjimečně prohodil pár slov na téma „auta”. V práci se po letech setkala se svým známým, který vlastní dealerství aut a v návaznosti na to došlo ke strhující slovní přestřelce:
- „Říkal jsi, že aut se prodává tak málo, jako dlouho ne!” říká.
- „Ano,” odpovídám.
- Na což ona praví: „Ale Karel říkal, že auta nemá a na dodání se čeká i o měsíce déle!”
- „Ano,” odpovídám.
Pro člověka mimo obor zdánlivě absurdní komunikace může zavánět mou neochotou vést následnou delší debatu na téma „make-up”, tím ale má úsečnost dána nebyla. Ono se na to totiž nic jiného říci nedá - auta se skutečně prodávají málo, řada významných trhů loni klesala i více jak 20% tempem a zejména Evropa byla propadem zasažena opravdu značně. A situace je vzhledem k vracejícím se protiepidemickým opatřením stále velmi komplikovaná.
Přesto, když vyrazíte k dealerovi (tedy po předchozí domluvě), nebude vás vítat hudba a konfety. A nebudou vám vnucovat cokoli se slevou, hlavně ať se to prodá. Nejpravděpodobněji pro vás nebudou mít vůbec nic kloudného, ani nebudou schopni zajistit v dohledné době výrobu. Poptávka totiž sice klesá, ale s výrobou je to ještě komplikovanější.
Důvodů je mnoho, od nestabilní poptávky a z ní pramenící obtížnou plánovatelnost výroby až po dokola se vracející problémy s dodávkami toho či onoho dílu. I když ale nejistota okolo poptávky padne, stejně se dostatek aut vyrábět nedaří.
Současný chaos nakonec nejlépe připomíná už poněkolikáté nastalá situace okolo výroby nového Chevroletu Corvette. V jeho případě nemusí výrobce na straně poptávky řešit nic, je to jeden z mála vozů, který i v současné době prodejně roste přes nedostatek vyrobených aut. Loňské navýšení prodejů o 20,2 % je - pomineme-li dotacemi uměle nafouklou poptávku po elektrických autech a pár exotů prodávaných v malých sériích - za této situace zcela výjimečné. Zájem o auto je navíc tak velký, že letos byste na dodání nového vozu z výroby čekali nejméně 8 měsíců. V takovém případě skutečně nemusí automobilka o ničem přemýšlet, stačí prostě vyrábět dost aut a poslat prodeje nahoru klidně o 40 nebo i více procent. Ale ani to se nedaří.
Přes popsanou situaci musel Chevrolet už dvakrát v posledních měsících zcela zastavit výrobu a musí to udělat zas. Automobilka už se oficiálně omluvila lidem, kteří čekali dodání své nové Corvette v nejbližší době, že se tak nestane. Výroba stojí a nerozjede se dříve než 8. února. Důvod byste uhodli - firmě došly některé komponenty.
Je navíc třeba dodat, že tento krok přichází po značném zpomalení produkce, neboť doposavad z montážní linky v továrně Bowling Green v Kentucky sjíždělo mezi 92 a 94 vozy denně, což je daleko za počtem objednávek, které automobilce přichází. Blíže neupřesněných dílů ale stále není dost a firma se nakonec rozhodla, že výhodnější než výrobu škrtit bude ji na nějaký čas zcela zastavit.
Vše zmíněné jen připomíná, jak chaotická situace v automobilovém průmyslu nadále vládne. Už loni Chevrolet říkal, že na se kvůli potížím s výrobou dostane minimálně o 25 procent méně Corvette, než s kolika dealeři počítali a kolik jich je nasmlouváno. Jak vidno, v letošním roce se na tom stěží mnoho změní. A to brzy uplyne rok od chvíle, kdy jsme se v České republice vůbec začali o nějaký koronavirus výrazněji zajímat.






Poslední vyrobenou Corvette C8 modelového roku 2020 se Chevrolet pokusil prodat na aukci ve prospěch charity. Neúspěšně. Jinak ale zájem o auto přetrvává a automobilka přesto musí dokola zastavovat výrobu kvůli nedostatku komponentů. Foto: Chevrolet
Zdroj: Corvette Blogger
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včeraSázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva