Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výroba nejžádanějšího vozu v době COVIDu stojí, ukazuje chaos dnešního světa aut
31.1.2021 | Petr Miler
Pro normálního člověka obtížně pochopitelná situace se týká spousty automobilů, nejmarkantnější je ale na případu toho, jehož prodeje rostou a jehož výroba přesto znovu a znovu stojí, na nové Corvette.
Před pár dny jsem se svou partnerkou výjimečně prohodil pár slov na téma „auta”. V práci se po letech setkala se svým známým, který vlastní dealerství aut a v návaznosti na to došlo ke strhující slovní přestřelce:
- „Říkal jsi, že aut se prodává tak málo, jako dlouho ne!” říká.
- „Ano,” odpovídám.
- Na což ona praví: „Ale Karel říkal, že auta nemá a na dodání se čeká i o měsíce déle!”
- „Ano,” odpovídám.
Pro člověka mimo obor zdánlivě absurdní komunikace může zavánět mou neochotou vést následnou delší debatu na téma „make-up”, tím ale má úsečnost dána nebyla. Ono se na to totiž nic jiného říci nedá - auta se skutečně prodávají málo, řada významných trhů loni klesala i více jak 20% tempem a zejména Evropa byla propadem zasažena opravdu značně. A situace je vzhledem k vracejícím se protiepidemickým opatřením stále velmi komplikovaná.
Přesto, když vyrazíte k dealerovi (tedy po předchozí domluvě), nebude vás vítat hudba a konfety. A nebudou vám vnucovat cokoli se slevou, hlavně ať se to prodá. Nejpravděpodobněji pro vás nebudou mít vůbec nic kloudného, ani nebudou schopni zajistit v dohledné době výrobu. Poptávka totiž sice klesá, ale s výrobou je to ještě komplikovanější.
Důvodů je mnoho, od nestabilní poptávky a z ní pramenící obtížnou plánovatelnost výroby až po dokola se vracející problémy s dodávkami toho či onoho dílu. I když ale nejistota okolo poptávky padne, stejně se dostatek aut vyrábět nedaří.
Současný chaos nakonec nejlépe připomíná už poněkolikáté nastalá situace okolo výroby nového Chevroletu Corvette. V jeho případě nemusí výrobce na straně poptávky řešit nic, je to jeden z mála vozů, který i v současné době prodejně roste přes nedostatek vyrobených aut. Loňské navýšení prodejů o 20,2 % je - pomineme-li dotacemi uměle nafouklou poptávku po elektrických autech a pár exotů prodávaných v malých sériích - za této situace zcela výjimečné. Zájem o auto je navíc tak velký, že letos byste na dodání nového vozu z výroby čekali nejméně 8 měsíců. V takovém případě skutečně nemusí automobilka o ničem přemýšlet, stačí prostě vyrábět dost aut a poslat prodeje nahoru klidně o 40 nebo i více procent. Ale ani to se nedaří.
Přes popsanou situaci musel Chevrolet už dvakrát v posledních měsících zcela zastavit výrobu a musí to udělat zas. Automobilka už se oficiálně omluvila lidem, kteří čekali dodání své nové Corvette v nejbližší době, že se tak nestane. Výroba stojí a nerozjede se dříve než 8. února. Důvod byste uhodli - firmě došly některé komponenty.
Je navíc třeba dodat, že tento krok přichází po značném zpomalení produkce, neboť doposavad z montážní linky v továrně Bowling Green v Kentucky sjíždělo mezi 92 a 94 vozy denně, což je daleko za počtem objednávek, které automobilce přichází. Blíže neupřesněných dílů ale stále není dost a firma se nakonec rozhodla, že výhodnější než výrobu škrtit bude ji na nějaký čas zcela zastavit.
Vše zmíněné jen připomíná, jak chaotická situace v automobilovém průmyslu nadále vládne. Už loni Chevrolet říkal, že na se kvůli potížím s výrobou dostane minimálně o 25 procent méně Corvette, než s kolika dealeři počítali a kolik jich je nasmlouváno. Jak vidno, v letošním roce se na tom stěží mnoho změní. A to brzy uplyne rok od chvíle, kdy jsme se v České republice vůbec začali o nějaký koronavirus výrazněji zajímat.






Poslední vyrobenou Corvette C8 modelového roku 2020 se Chevrolet pokusil prodat na aukci ve prospěch charity. Neúspěšně. Jinak ale zájem o auto přetrvává a automobilka přesto musí dokola zastavovat výrobu kvůli nedostatku komponentů. Foto: Chevrolet
Zdroj: Corvette Blogger
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec včera 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 24.12.2025
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejčtenější články
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
26.11.2025
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
26.11.2025
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
26.11.2025
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
26.11.2025
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
26.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
