Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země

Koronavirová omezení a jejich následky způsobila na trhu pohyby, jakých jsme nebyli svědky už dekády. Zatímco v USA lidé vyhnali ceny ojetých aut nejvýše za 51 let, u nás míří přesně opačným směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země

15.9.2020 | Petr Prokopec

Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země

/

Foto: Škoda Auto

Koronavirová omezení a jejich následky způsobila na trhu pohyby, jakých jsme nebyli svědky už dekády. Zatímco v USA lidé vyhnali ceny ojetých aut nejvýše za 51 let, u nás míří přesně opačným směrem.

Již několik měsíců v řadě zmiňujeme negativní dopad pandemie koronaviru na automobilovou branži. A jelikož tu nejspíše máme její druhou vlnu, dění výrazným způsobem ovlivňuje i nadále. My se dnes zaměříme na Spojené státy, které jsou nejvíce postiženou zemí na světě, a srovnáme si tamní dění s tím, co se děje v České republice. Ukazuje to totiž, že i když jsou Američané a jejich ekonomika obecně postižené více, situace na trhu s auty se tam vyvíjí pořád příznivěji než u nás.

Data poskytnutá americkou centrální bankou ukazují, že v srpnu došlo k dalšímu růstu indexu spotřebitelských cen CPI, a to o 0,4 procenta. Největší vliv na to přitom měly rostoucí ceny ojetých aut. S indexem byl přitom v březnu, dubnu a květnu spojen pokles, nicméně červen již přinesl 0,6procentní nárůst. O stejnou míru se spotřebitelské ceny zvedaly také v červenci, přičemž tento posun byl vůbec nejvyšší od roku 1991 V srpnu se pak změna opět vrátila na 0,6 procenta.

Jak jsme již zmínili výše, vzestup je způsobem hlavně neustále rostoucími cenami ojetých aut. U těch se za minulý měsíc zvýšily ceny o 5,4 procenta, což je vůbec nejvíce od března 1969. I to jen vykresluje vážnost celé situace dané tím, že lidé omezují investice do nových aut - trh s nimi nadále klesá o desítky procent. Na trhu ojetých vozů pak neexistuje dostatek kvalitních ojetin schopných uspokojit veškerou poptávku, což ceny žene nahoru.

Pro USA to nevyznívá moc dobře, český trh je na tom ale ještě hůře, i když se to na první pohled nemusí zdát. Se snížením kupní síly totiž přišel i pokles poptávky, což ceny stlačilo dolů. Jenže není to tím, že by se levněji prodávala tatáž auta proto, že o ně klesl zájem - na vzniklou situaci prodejci zareagovali tím, že začali dovážet starší a tedy levnější vozy. Právě kvůli tomu se průměrná cena prodávaných ojetin meziročně snížila o 7 procent. Zvýšil se ovšem nájezd, a to ze 154 na 166 tisíc kilometrů, stejně jako logicky vzrostl průměrný věk ojetin. A aby těch špatných zpráv nebylo málo, vzrostla také průměrná doba prodeje o 22 dní. Průměrně tak starší auta stojí na bazarech déle než tři měsíce.

Nadmíru zajímavé je přitom dělení dle paliva. Zájem o diesely totiž meziročně vzrostl o 3 procenta, načež na vozy s tímto ústrojím připadá hned 55,2 procent veškerých registrací. Zájem o benzinová auta pak naopak klesl o 2 procenta na 42,3 procenta. Tuzemští zákazníci tedy evidentně nelpí pouze na nízké pořizovací ceně, ale rovněž na nízkých provozních nákladech.

Ze všech čísel je evidentní je tedy ekonomická nejistota a ani výhled do budoucna není pozitivní. Experti naznačují, že zájem českého publika o stále starší vozy s nízkou cenou povede k podvodům spojeným se stáčením tachometrů a zatajováním havárií. Už tak nepříliš kvalitní paleta ojetých aut dostupných v českých bazarech tak dostane další ránu, pozoruhodný je i rostoucí zájem o diesely v situaci, kdy poptávka po nich ve většině Evropy klesá.

Popsané jen připomíná, že i když jsme od roku 1989 ušli obrovský kus cesty, pořád jsme relativně chudá země, kde se i relativně mírné ekonomické dopady nastalé situace okamžitě projeví posunem podstatné části klientely od mizerných ojetin k ještě horším. V USA si nemohou výskat, trh s ojetými auty ale zůstává kvalitativně na svém, jen je na něm více zákazníků, kteří si dříve mohli dovolit koupit nové vozy.


Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země - 1 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 033Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země - 2 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 037Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země - 3 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 038Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země - 4 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 073Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země - 5 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 080Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země - 6 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 102Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země - 7 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 110Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země - 8 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 112Vývoj cen ojetých aut v USA a v Česku ukazuje, že jsme pořád docela chudá země - 9 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 116
Zatímco ceny ojetin ve ve Spojených státech rostou, v Česku je tomu naopak. Dáno je to tím, že Američané si ve větší míře kupují stále stejné ojetiny, zatímco Češi místo mladších ojetin kupují ojetiny ještě starší. Ilustrační foto: Autoforum.cz

Zdroj: Reuters, SDA, Cebia

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše