Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti Česku je to jiný svět

Z Německa se k nám dováží spousta aut a leckdo si myslí, že Němci mají všechno v pořádku. Není to pravda, od STK vyhazují přes třetinu aut, hlavní problémy jsou ale jiné než u českých aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti Česku je to jiný svět

24.10.2020 | Petr Prokopec

Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti Česku je to jiný svět

/

Foto: GTÜ

Z Německa se k nám dováží spousta aut a leckdo si myslí, že Němci mají všechno v pořádku. Není to pravda, od STK vyhazují přes třetinu aut, hlavní problémy jsou ale jiné než u českých aut.

Technickou kontrolou či její obdobou musí procházet vozy po celé Evropě. Výjimkou není ani Německo, kde stejně jako u nás je součástí také měření emisí. Tamní stanice technické kontroly je však donedávna kontrolovaly v jednom ohledu poněkud pofidérně. Auta vyrobená od roku 2006 totiž procházela kontrolou emisí jen tím způsobem, že byla připojena na diagnostiku a pokud elektronika vozu nehlásila žádný problém, motoristé dostali kýžené razítko. Měření emisí přímo u výfuku se provádělo jen u starších vozů, které byly v jasné menšině.

Od roku 2018 se ale vše změnilo, nejspíše i pod vlivem dieselového skandálu Volkswagenu. Od té doby musí všichni motoristé procházet „fyzickou” kontrolou výfukových plynů a následky jsou pozoruhodné. Od té doby tak německé STK právě v této oblasti nachází nejvíce problémů, za které od kontroly řidiče vyhodily. A jejich odstranění bývá někdy hodně nákladnou záležitostí.

Pokračujme ale chvíli obecněji. Technické kontroly u našich sousedů provádí organizace TÜV, Dekra, KüS a GTÜ. Poslední zmíněná zveřejnila data, dle kterých bylo během prvních třech kvartálů letošního roku zkontrolováno 3,6 milionu aut. Z této porce více než 62 procent mohlo zamířit zpátky na silnice, což je relativně malý počet - pro 38 procent Němců znamenala návštěva STK dočasnou stopku.

Jak už jsme zmínili, největší část propadla kvůli problémům s antiemisními systémy (27 %), což je docela jiný stav než u nás. Teprve poté přichází na řadu klasičtější potíže v podobě špatných světel (25 %), brzd (14 %) a pneumatik (13,4 %). Experti technických kontrol však rovněž dodávají, že průměrný věk aut v Německu narostl na 9,6 roku. Souběžně s tím se tak zvedl i počet individuálních závad, nikoliv však jen u starších vozů.

Výčet problémů narostl v souvislosti se stále komplexnějšími anti-emisními systémy, na které navíc lidé v uplynulých letech v rámci údržby prakticky nebrali ohled. Jednoduše proto, že stát po nich nic v tomto ohledu ani nevyžadoval. Za tuto „dovolenou“ teď musí Němci zpětně zaplatit. Pokud totiž nedojde k odstranění systémů, vozy nedostanou potřebné nálepky a na silnice dále nesmí.

Závady, za které se nejčastěji vyhazuje od německých STK dle GTÜ

1. Emisní a výfukové systémy - 27 %

2. Světlomety, elektronika - 24,9 %

3. Brzdový systém - 14,2 %

4. Kola, pneumatiky, zavěšení, nápravy - 13,4 %

5. Šasí, rám, konstrukce - 7,8 %


Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti Česku je to jiný svět - 1 - Nejcastejsi zavady STK GTU Nemecko 2020 01Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti Česku je to jiný svět - 2 - Nejcastejsi zavady STK GTU Nemecko 2020 02
Němci během loňského roku na tamních STK nejčastěji dojížděli na výfukové a emisní systémy. To je docela překvapivé, dáno je to ale hlavně tím, že od roku 2006 byla auta v této oblasti kontrolovány jen přes diagnostiku, nikoliv fyzicky. Foto: GTÜ

Zdroj: GTÜ

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše