Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
7 závad, za které se nejčastěji vyhazuje od českých STK: na tohle si dejte pozor
7.7.2018 | Petr Miler
Technické kontroly jsou v posledních letech přísnější, takže od nich majitelé spíše odjíždí s nepořízenou. Nejčastěji je to kvůli některé z těchto závad.
Nedávno jsme vám přiblížili seznam závad, za které vám policie může zadržet ORV, lidově řečeno „malý techničák” a tím vozu de iure znemožnit další jízdu. Tahle staronová pravomoc byla může být snadno zneužitelná k nemístnému nátlaku na řidiče, zmíněný seznam aspoň dává policistům poměrně jasné mantinely, kdy mohou takto zakročit. Takže pokud vaše auto trpí nepodstatnou drobností, budou to na vás muset zkusit jinak.
Zčásti i v souvislosti s tím byla zpřísněna pravidla pro technické kontroly. Snaha zamezit autům ve skutečně špatném technickém stavu zastřešuje obě tyto změny, jen na STK se k tomu pojí také fotografování auta a tachometru - to zase v rámci boje proti stáčení tachometrů. Technici na STK tak jsou nebo by aspoň měli být přísnější a důkladnější.
Dostal se k nám seznam sedmi závad, které jsou nejčastěji důvodem k tomu, že vůz kontrolou neprojde. A sluší za to si jej projít - často jde totiž o banality, které jdou vyřešit za pár minut i svépomocí a vyhnout se problémům. Některé jsou na opravu náročnější, i ty ale bude lepší vyřešit předem než až před druhou návštěvou STK - stojí to jen čas a peníze navíc. Tady je.
1. Nesprávný rozměr pneumatik
Pokud máte na autě nazuty jiné pneumatiky, než je uvedeno v technickém průkazu, budete mít na STK problém zcela určitě. Je to celkem jasný formální nedostatek, přesto mezi častými příčinami rychlého ukončení kontroly figuruje. Potíže budete mít i tehdy, mají-li pneumatiky jen jiné profilové číslo a pochopitelně také v momentě, kdy sice všechny pneumatiky budou odpovídat těm uvedeným v technickém průkazu, ale na kolech jedné nápravy nebude vždy pár těch samých. Zkontrolovat tuto věc je přitom velmi jednoduché.
Kontrola správnosti volby použitých pneumatik vážně není nic složitého - jen myslete také na to, že „povolené pneumatiky” mohou být uvedeny také v poznámkách na konci technického průkazu
2. Příliš ojeté pneumatiky
Častým důvodem k tomu, že vůz neprojde STK, jsou i příliš ojeté pneumatiky, a to nejen v hlavních drážkách, kde jsou indikátory opotřebení, ale i po stranách. Je-li pneumatika z vnitřní nebo vnější strany ohoblovaná, před kontrolou je potřeba ji vyměnit - a rovnou nechat seřídit geometrii, protože špatně seřízený podvozek je obvyklým důvodem, proč se pneumatiky nerovnoměrně sjíždějí.
Pokud jsou pneu vašeho auta sjeté až na drážky nebo z nich kouká plátno či kord, na STK si budete akorát koledovat o malér
3. Únik provozních kapalin
Tenhle bod je podobný, jako ve zmíněné třináctce důvodů pro zadržení ORV. Určitá netěsnost se za léta používání dá očekávat a rozumný technik ji akceptuje, dvacetileté auto asi těžko bude mít motor jako lilii. Ale pokud vám z něj viditelně teče olej nad nějakou rozumnou míru, bude to problém. Zde asi neexistuje žádná přesná míra, bude to záležet na benevolenci technika, pokud ale pod vaším autem nacházíte každé ráno loužičku oleje, k STK bychom bez opravy nevyráželi.
Jestliže pod vaším autem pravidelně nacházíte „loužičky”, bude dobré s tím něco dělat před STK. V případě menších úniků bude stačit spodek auta řádně umýt
4. Filtr pevných částic
Emise jsou dalším důvodem, proč byla pravidla STK zpřísněna. Má-li dieselový vůz odstraněný filtr pevných částic, standardním měřením emisí neprojde. Ukáže se to jak po připojení vozu na diagnostiku, tak leckdy i pohledem na výfukový systém. Samotné odstranění filtru ostatně není zase tak moudré, jak se na první pohled může zdát, detailně jsme to probírali též nedávno.
Odhalit absenci filtru pevných částic není nic složitého, na STK to neprojde
5. Příliš hlučný (či nehomologovaný) výfuk
Pokud má výfuk poškozený nebo tzv. laděný tlumič, který nemá homologaci pro silniční provoz a pro konkrétní model auta, kontrolou neprojde. Upozornění, že něco takového na autě může být, je už ve zvuku - technik slyší výfuk, už když přijíždíte k testu emisí. A pokud je příliš hlučný, zaměří se na něj a může nastat problém. Stejně tak může být problematické, pokud na autě není homologovaný katalyzátor či další prvky.
V prodeji je spousta laděných výfuků s homologací, ty ostatní mohou mít u STK problém
6. Zatmavená skla
Dodatečné zatmavení skel fóliemi je oblíbená úprava, ovšem minimální světelná propustnost předních bočních oken a čelního skla je stanovená zákonem a když ještě přidáte fólie, velmi snadno se dostanete pod minimum. A na STK to samozřejmě znamená problém. U zadního okna a všech zadních bočních by takový problém nastat neměl, mohou být i zcela neprůhledná.
Je to pozoruhodné, ale hodně lidí zkouší projít STK i s nelegálně zatmavenými skly. Rozeznat je vážně není složité...
7. Nesvítící světla
Nesvítící žárovky mohou být považovány za lehkou závadu a vůz kontrolou projde s varováním, ale pokud vám nesvítí levé přední potkávací světlo, je to důvod k „vyhození” od STK. Přitom kontrola, jestli všechno svítí, je velmi snadný úkon, který zvládne každý svépomocí. A často není třeba ani to, většina modernějších aut si na problém s osvětlením „postěžuje”. S výměnou žárovky to u některých aut může být složitější, s návodem k obsluze byste ale měli zvládnout i to...
Ignorovat před STK nefunkční světlomet je vážně nedbalost, i řada starších aut si na něj bude „stěžovat” sama
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
včera - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
před 28 minutami - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
před hodinou - Za kdysi obyčejné auto za 660 tisíc Kč lidé už po 16 letech ochotně dávají přes 2 miliony. A ani to nestačí, aby ho majitel pustil
před 3 hodinami - Mercedes chystá nástupce propadáku, který si nekoupilo ani 100 lidí, z fiaska se zjevně vůbec nepoučil
před 4 hodinami - Už i Toyota zrušila svou otevřenou podporu LGBTQ a DEI, konečně začala vnímat realitu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 10.06. 14:20 - pavproch
- Cyklistické vlákno 10.06. 14:06 - pavproch
- Rychlodotazy 10.06. 08:27 - honziss
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.05. 20:22 - řidičBOB
- Kdo má přednost? 10.05. 15:43 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.05. 14:01 - rhinos
- Politický koutek 10.05. 06:28 - HondaMan
- Pneu koutek 10.04. 19:48 - abgx1