Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Žádné Volvo vás brzy nenechá jet rychleji než 180 km/h. A omezování tím neskončí
4.3.2019 | Petr Prokopec
Ačkoli Volva nejsou určena pro zrovna špatně situované lidi, od kterých lze očekávat dostatek rozumu a odpovědnosti, Švédové se rozhodli myslet za ně. Omezí je tak v řadě věcí, které lze jinak s auty dělat.
V roce 2008 automobilka Volvo oznámila, že s příchodem nové dekády hodlá zredukovat počet vážných či fatálních zranění v souvislosti se svými vozy na nulu. Něco takového se však nezdálo být příliš reálné i přes skutečnost, že řeč je o výrobci jedněch z nejbezpečnějších aut na světě. Nicméně před deseti lety automobilky měly bezmeznou víru v autonomní technologie a jejich brzký příchod. Nic z toho ale již dnes neplatí, Volvo tak již svůj někdejší závazek raději změnilo na vizi, které by se rádo přiblížilo.
Švédové tedy již nedají ruku na špalek za to, že od roku 2020 se kdokoliv v jejich voze vrátí z cesty v pořádku. Neznamená to však, že by od svých snah úplně upustili. O navýšení bezpečnosti se snaží i nadále, jejich nejnovější krok je ale hodně kontroverzní. Volvo oznámilo, že s koncem této dekády elektronicky omezí rychlost ve svých vozidlech na 180 km/h. Značka je přesvědčena, že vysoké tempo za volantem zabíjí.
Dle automobilky jednoduše v určitých rychlostech již jakékoliv elektronické berličky typu detekce chodců, cyklistů nebo zvířat přestávají fungovat. Lidé ovšem i přesto nepolevují v tlaku na plynový pedál, dle americké organizace NHTSA monitorující bezpečnost na silnicích tak jen v roce 2017 připadlo 25 procent obětí ze všech dopravních nehod na přílišnou rychlost. Zajímalo by nás, kolik z nich mělo jet rychleji než 180 km/h a kolik z nich mělo Volvo, ale to nyní nechme stranou.
Záměry švédské značky ale neskončí jen u omezování maximálky. Do budoucna její vozy mají být osazeny i automatickým systémem, který na základě dat navigace sníží rychlost poblíž nemocnic či škol. Na tom samozřejmě na první pohled není nic špatného, a jakožto rodiče bychom z takového záměru měli mít jen radost, jenže tak jednoduché to není.
Problémem je, že elektronika nedokáže zvážit všechny okolnosti a rozhodovat se stejně kvalifikovaně jako člověk. Krizovou situaci tak lze v některých situacích vyřešit nikoliv zabrzděním, ale i akcelerací. K tomu vám ovšem Volvo nedá příležitost, počítat tedy bude třeba s haváriemi i v těch situacích, jimž byste se momentálně vyhnuli. Takové scénáře ale Švédové ani nepřipouští.
Automobilka místo toho hodlá pozvolna přitahovat otěže až na takovou úroveň, že nakonec ještě budeme rádi za příchod automatického řízení. Volvo se totiž dále hodlá vypořádat s problémy, jež jsou způsobeny ovlivněním řidiče alkoholem či drogami, stejně jako jeho nepozorností.
Docela by nás zajímalo, co na to říkají zákazníci značky, které tím Volvo nepřímo označuje za nesvéprávné, i když k tomu nevidíme mnoho důvodů - spatřit na silnici rychle či agresivně jedoucího „volvistu” je velká rarita, sama filosofie značky přitahuje jinak uvažující řidiče. Přesto vás do budoucna švédské vozy budou omezovat. Není to náhodou tím, že v ní hlavní slovo mají Číňané?









Pro Volvo je bezpečnost prioritou, nejnovější kroky značky jsou však značně kontroverzní. A vlastně ve výsledku bezpečnost ani nemusí navýšit
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejčtenější články
Tohle je přinejmenším nález dekády. Nikdy pořádně nevyužitá osina v zadnici Enza Ferrariho byla nalezena po 43 letech schovávání
18.5.2025I propadák může být držák, majitel s ním najel 1,6 milionu km. Tachometr je jednou z mála věcí, které kvůli tomu přestaly fungovat
18.5.2025Ferrari uspořádalo výlet pro majitele legendární F50, v hrstce aut se mu sešly stroje za víc než 3 miliardy
18.5.2025Max Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025Šéf VW vydal varování pro akcionáře, chce udělat to poslední, co teď automobilka skutečně potřebuje
19.5.2025
Živá témata na fóru
- Jak funguje auto? 06.18. 06:28 - Sethlarkess
- Policejní kontroly a měření 06.17. 23:09 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.17. 20:48 - řidičBOB
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch