Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Žádné Volvo vás brzy nenechá jet rychleji než 180 km/h. A omezování tím neskončí
4.3.2019 | Petr Prokopec
Ačkoli Volva nejsou určena pro zrovna špatně situované lidi, od kterých lze očekávat dostatek rozumu a odpovědnosti, Švédové se rozhodli myslet za ně. Omezí je tak v řadě věcí, které lze jinak s auty dělat.
V roce 2008 automobilka Volvo oznámila, že s příchodem nové dekády hodlá zredukovat počet vážných či fatálních zranění v souvislosti se svými vozy na nulu. Něco takového se však nezdálo být příliš reálné i přes skutečnost, že řeč je o výrobci jedněch z nejbezpečnějších aut na světě. Nicméně před deseti lety automobilky měly bezmeznou víru v autonomní technologie a jejich brzký příchod. Nic z toho ale již dnes neplatí, Volvo tak již svůj někdejší závazek raději změnilo na vizi, které by se rádo přiblížilo.
Švédové tedy již nedají ruku na špalek za to, že od roku 2020 se kdokoliv v jejich voze vrátí z cesty v pořádku. Neznamená to však, že by od svých snah úplně upustili. O navýšení bezpečnosti se snaží i nadále, jejich nejnovější krok je ale hodně kontroverzní. Volvo oznámilo, že s koncem této dekády elektronicky omezí rychlost ve svých vozidlech na 180 km/h. Značka je přesvědčena, že vysoké tempo za volantem zabíjí.
Dle automobilky jednoduše v určitých rychlostech již jakékoliv elektronické berličky typu detekce chodců, cyklistů nebo zvířat přestávají fungovat. Lidé ovšem i přesto nepolevují v tlaku na plynový pedál, dle americké organizace NHTSA monitorující bezpečnost na silnicích tak jen v roce 2017 připadlo 25 procent obětí ze všech dopravních nehod na přílišnou rychlost. Zajímalo by nás, kolik z nich mělo jet rychleji než 180 km/h a kolik z nich mělo Volvo, ale to nyní nechme stranou.
Záměry švédské značky ale neskončí jen u omezování maximálky. Do budoucna její vozy mají být osazeny i automatickým systémem, který na základě dat navigace sníží rychlost poblíž nemocnic či škol. Na tom samozřejmě na první pohled není nic špatného, a jakožto rodiče bychom z takového záměru měli mít jen radost, jenže tak jednoduché to není.
Problémem je, že elektronika nedokáže zvážit všechny okolnosti a rozhodovat se stejně kvalifikovaně jako člověk. Krizovou situaci tak lze v některých situacích vyřešit nikoliv zabrzděním, ale i akcelerací. K tomu vám ovšem Volvo nedá příležitost, počítat tedy bude třeba s haváriemi i v těch situacích, jimž byste se momentálně vyhnuli. Takové scénáře ale Švédové ani nepřipouští.
Automobilka místo toho hodlá pozvolna přitahovat otěže až na takovou úroveň, že nakonec ještě budeme rádi za příchod automatického řízení. Volvo se totiž dále hodlá vypořádat s problémy, jež jsou způsobeny ovlivněním řidiče alkoholem či drogami, stejně jako jeho nepozorností.
Docela by nás zajímalo, co na to říkají zákazníci značky, které tím Volvo nepřímo označuje za nesvéprávné, i když k tomu nevidíme mnoho důvodů - spatřit na silnici rychle či agresivně jedoucího „volvistu” je velká rarita, sama filosofie značky přitahuje jinak uvažující řidiče. Přesto vás do budoucna švédské vozy budou omezovat. Není to náhodou tím, že v ní hlavní slovo mají Číňané?









Pro Volvo je bezpečnost prioritou, nejnovější kroky značky jsou však značně kontroverzní. A vlastně ve výsledku bezpečnost ani nemusí navýšit
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
před 8 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejčtenější články
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
26.11.2025
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
26.11.2025
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
26.11.2025
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
26.11.2025
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
26.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
