Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zmýlená neplatí, původně čistě elektrické auto pro Evropu se potichu začíná prodávat i se spalovacím motorem
5.11.2022 | Petr Miler
Sledujte to, co dělají, nikoli to, co říkají, zní asi nejlepší rada pro snahu zorientovat se v dnešním informačním chaosu. Ačkoli automobilky rády přijímají role firem oddaných elektromobilitě, ve skutečnosti ale nemohou zcela ignorovat poptávku.
Žijeme v době, jejíž vnímání bude patrně dáno tím, v čem kdo vyrostl, co také poznal, a co tedy považuje za normální. Všichni členové naší redakce se narodili v dobách komunistické totality a plánovaného hospodářství, v níž také vyrostli. Poznali jsme dobře nejen úskalí takového zřízení, ale také kouzlo přechodu k mnohem volnějšímu uspořádání společnosti, ve kterém o osudu nás všech nerozhoduje pár vyvolených. A nyní nepřijímáme s nadšením, když se některé prvky dřívějšího zřízení vrací.
Žádné dvě etapy fungování světa nejsou stejné, takže nemá smysl zacházet příliš daleko v porovnávání jednoho s druhým. Ostatně v ekonomické rovině jsme dnes mnohem blíže fašismu, pro který bylo typické státem kontrolované soukromé vlastnictví, nikoli komunismu, kdy soukromý kapitál v podstatě neměl existovat. V případě aut je ale výsledek v principu stejný - dočkáváme se věcí, jejichž charakter někdo určuje od zeleného stolu, nenechá zákazníky si vybrat a jejich penězi hlasovat o tom, co chtějí a nechtějí. A to se nám prostě zajídá.
Proto také tak vehementně odmítáme pokusy o nařizování elektrické mobility, která nepřichází jako reakce na poptávku zákazníků, nepřichází ani jako produkt vědy a techniky. Je to ryze politická a ideologická záležitost, kterou se automobilky pokouší přetvořit v udržitelný obchodní model. Podle nás ale udržitelný není, neboť jde o řešení tak špatné a tak drahé, že jej prostě nepůjde vnutit ani většině lidí, natož pak úplně všem.
Automobilky se v tomto chaosu nachází v komplikované situaci, a tak se snažíme jejich postoje chápat, podle nás to ale vzaly za špatný konec. Až na drobné výjimky nakonec skoro všechny nejenže přestaly odporovat, ale dokonce začaly za elektrickou mobilitu samy horovat. Jak absurdní to je v momentě, kdy naprostá většina kupců (u nás jde o 98 %) říká takovým vozům jasné ne? I přes slova o „elektrických závazcích”, kterými se automobilky snaží potěšit ty, kteří na dnešním ex-trhu rozdávají karty, ale výrobci současně nemohou kompletně ignorovat zákazníky. Protože jen činovníkům EU 15 milionů aut za rok prostě neprodají.
Některé i přesto jedou vabank, nebo se tak aspoň tváří. A jiné se tak jen tváří. Poněkud tragikomický důkaz nyní přichází ze strany koncernu Stellantis, jehož nejvyšší šéf veřejně horuje proti elektromobilitě (výše odkazovaný článek cituje jeho slova), samotné jeho značky ale horují spíše za opak a nedávno všemu nandaly korunu, když Jeep představil některé čistě elektrické modely. Označili jsme to za ztrátu smyslu pro realitu, skutečnost je ale nakonec ještě jiná.
Ačkoli Jeep menší model Avenger označil za jen a pouze elektrickou záležitost, při jeho uvedení do prodeje se ukazuje, že tomu tak nebude. Jak si správně všimli američtí kolegové, v nekonečná tisková zpráva na desítkách stránek jednou zmiňuje také to, že vůz bude k dispozici i se spalovacím motorem. Detaily chybí, půjde o blíže neupřesněný turbobenzin, ale to je nakonec jedno. Rádoby ryzí elektromobil tak nakonec dostane i spalovací verzi, protože jinak by se stal nevyhnutelně prodejním fiaskem.
Pikantní je, že takové provedení (zatím) nebude k dispozici všude. Spalovací Avenger míří do Španělska a Itálie, tedy na dva největší trhy, které si s elektromobilitou moc netykají. A tušíme, že pokud se situace nebude pro elektrickou variantu vyvíjet pozitivně ani jinde, rozšířit nabídku té spalovací bude to nejmenší. Její příchod není fikce, auto skutečně existuje, podařilo se jej i nafotit, jak můžete spatřit na přiložených záběrech z Facebooku - nemá na sobě písmeno e, má výfuk a to je v podstatě vše. Tušíme, že tato varianta se bude prodávat lépe než elektrická, ale to nechť ukáže čas.
Na každý pád tento vývoj připomíná, že se automobilky rády „svazácky” hlásí k závazkům příští „třináctiletky”, reálně ale hledají cesty, jak se nažrat bez eliminace kterékoli ze dvou koz (politiků a zákazníků), které je nyní drží v hrsti. Náš postoj znáte, mělo se stát jen jedno - kdyby všechny velké automobilky od začátku pevně tvrdily, že budou prodávat jen to, co po nich chtějí lidé, nikoli politici (ať už je to cokoli), do této situace bychom se nikdy nedostali. Nyní bude zajímavé sledovat jejich snahy sedět jednou zadnicí na dvou židlích.





Jeep Avenger měl být původně čistě elektrickou novinkou určenou pro Evropu, spojenou s malou baterkou, 95 koňmi a vysokou cenou. Nakonec ale přichází i spalovací verze, kterou můžete vidět níže. Foto: Jeep
Zdroje: Motor1, Walter Vayr@Facebook
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 9 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 3 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 5 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 6 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 8 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva